Päättynyt vuosi oli Suomen liikenteen luotettavan tilastohistorian turvallisin, kertoo poliisin Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein.
Mittarina tässä ovat kuolemaan tai loukkaantumiseen johtaneet onnettomuudet. Ylikomisario Pastersteinin mukaan liikenneonnettomuuksissa kuoli alustavien tietojen mukaan 210 ihmistä.
– Liikennekuolemissa tultiin alaspäin vuodessa noin 15 prosenttia. Tämä näyttää melkoisen hyvältä, kokenut liikennepoliisi arvioi.
Pasterstein jopa sanoo, että aiemmin mahdottomalta tuntunut tavoite vuotuisten liikennekuolemien määrän painamisesta korkeintaan 136:een vuoden 2020 loppuun mennessä on ehkä sittenkin ulottuvilla.
Mitä syitä myönteisen trendin takaa voisi löytyä?
– Liikenteen automaattivalvontaa on lisätty, mutta on paljon merkittävämpiäkin syitä. Ensinnäkin tienpitäjät ovat tehneet hyvää työtä: kaupungit ovat rakentaneet entistä turvallisempia teitä ja erottaneet pyöräilijät ja jalankulkijat käyttämään yhä enemmän omia reittejään. Lisäksi muun muassa risteyksien riskejä osataan nykyisin ehkäistä.
Vanhat autot vaihtoon
Suurin yksittäinen liikenneturvan kohennus on Pastersteinin mukaan kuitenkin saatu "todella paljon kehittyneistä" autoista. Niihin on saatu uutta turvatekniikkaa ja automaatiota, jotka suojaavat sekä ajokin sisällä että törmäyksessä myös vastapuolta.
