Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vuosi 2017 oli Suomen tilastoidun liikennehistorian turvallisin – 15 prosentin lasku kuolemissa vuoden aikana

Suomen iäkkään autokannan uusiminen olisikin poliisin mielestä toimenpide, joka pelastaisi vastedes eniten ihmishenkiä.
Suomen iäkkään autokannan uusiminen olisikin poliisin mielestä toimenpide, joka pelastaisi vastedes eniten ihmishenkiä.Lehtikuva
Julkaistu 02.01.2018 21:23(Päivitetty 02.01.2018 21:43)

MTV UUTISET–STT

Päättynyt vuosi oli Suomen liikenteen luotettavan tilastohistorian turvallisin, kertoo poliisin Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein.

Mittarina tässä ovat kuolemaan tai loukkaantumiseen johtaneet onnettomuudet. Ylikomisario Pastersteinin mukaan liikenneonnettomuuksissa kuoli alustavien tietojen mukaan 210 ihmistä.

– Liikennekuolemissa tultiin alaspäin vuodessa noin 15 prosenttia. Tämä näyttää melkoisen hyvältä, kokenut liikennepoliisi arvioi.

Pasterstein jopa sanoo, että aiemmin mahdottomalta tuntunut tavoite vuotuisten liikennekuolemien määrän painamisesta korkeintaan 136:een vuoden 2020 loppuun mennessä on ehkä sittenkin ulottuvilla.

Mitä syitä myönteisen trendin takaa voisi löytyä?

– Liikenteen automaattivalvontaa on lisätty, mutta on paljon merkittävämpiäkin syitä. Ensinnäkin tienpitäjät ovat tehneet hyvää työtä: kaupungit ovat rakentaneet entistä turvallisempia teitä ja erottaneet pyöräilijät ja jalankulkijat käyttämään yhä enemmän omia reittejään. Lisäksi muun muassa risteyksien riskejä osataan nykyisin ehkäistä.

Vanhat autot vaihtoon

Suurin yksittäinen liikenneturvan kohennus on Pastersteinin mukaan kuitenkin saatu "todella paljon kehittyneistä" autoista. Niihin on saatu uutta turvatekniikkaa ja automaatiota, jotka suojaavat sekä ajokin sisällä että törmäyksessä myös vastapuolta.

– Jos Suomeen nyt haluttaisiin todellinen liikenneturvallisuusteko, se olisi jokin toimenpide, jolla saataisiin autokantaa uusittua. Se pelastaisi eniten ihmishenkiä.

Ylikomisario ei kuitenkaan lähde opastamaan, millä keinolla vanhat ajokit saataisiin nykyistä tehokkaammin pois maanteiltä. Uudelleen käyttöön tuleva romutuspalkkio saa yhtä kaikki Pastersteinilta lämpimän kiitoksen.

Ylikomisario haluaa nostaa esiin myös pyöräilijöiden kuolemien määrän jyrkän vähenemisen.

– Viime vuonna tammi-marraskuussa kuoli 11 pyöräilijää. Pitemmän ajan keskiarvo on ollut 25 menehtynyttä pyöräilijää tammi-marraskuussa. Tässä on tosi iso muutos.

Kun trendi on näin selvästi parempaan suuntaan, Pasterstein uskaltaa ounastella, että myös autoilijoiden asennepuolella edetään.

– Mutta valistamisen vaikutus on hidasta. Sitä pitää vain jaksaa tehdä sinnikkäästi.

Suomen tienpito on kirvoittanut viime aikoina soraääniä siitä, että niin kutsuttu alempi tieverkko on joidenkin mielestä rapautunut monin paikoin kehnoon kuntoon. Jos osassa maanteistä ajettavuus on heikentynyt, asiaan on Pastersteinin mukaan tehokas reagointitapa: nopeusrajoituksia on näillä tieosuuksilla tiukennettava. 

Lisää aiheesta:

Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisiSuomen tieliikenteessä on kuollut näin vähän ihmisiä viimeksi vuonna 1941, jolloin kaikkia uhreja ei edes tilastoituNuorten liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n keskitason, mutta poliisin mukaan silti parempi kuin koskaan: "Syyllistämisen sijaan annettava valmiuksia"Liikenteessä alkuvuonna kuoli enemmän mutta loukkaantui selvästi vähemmän kuin vuosi sitten – Liikenneturvalla on kaksi selkeää keinoa turvallisuuden parantamiseenLiikenneonnettomuuksien lasku hidastunut Suomessa – kuluva viikko synkistänyt entisestään tämän vuoden onnettomuustilastojaYlikomisario: Jos lentoliikenteessä tulisi ruumiita joka toinen päivä, uskaltaisiko kukaan enää lentää?
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 11:26
    Liikenneonnettomuudet

    Raaseporin puolustusvoimien kuorma-auto ojaan – kuulustelut alkavat

  • 11:06
    Linnut

    Pikkulintuja tutkittiin – tulos yllätti tutkijat täysin

  • 11:03
    Taksit

    Kansanedustaja joutui taksihuijauksen kohteeksi – "Räikeä esimerkki, miten villinä taksitouhu pyörii"

  • 10:52
    Pekka Pouta

    Pekka Pouta: Eteläisessä Suomessa ei pian tapahdu mitään

  • 09:55
    Äänekoski

    Koulubussi ajautui ojaan Keski-Suomessa – kymmeniä kyydissä