Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

VR vältti lumikaaoksen – kriittinen solmukohta putsattiin käsityönä

1:40Harvennetut vuorot selättivät lumikaaoksen
Julkaistu 14.01.2016 19:04
Toimittajan kuva
Sari Korpela

sari.korpela@mtv.fi

VR:n varautuminen alkuviikon lumituiskuun onnistui hyvin. Etenkin lähiliikennettä karsittiin rajusti, mutta se kannatti, sillä junat kulkivat liki ajallaan. Hankalin paikka junaliikenteelle on Pasilan ja Helsingin päärautatieaseman välissä sijaitseva kallionleikkaus Linnunlaulu.

Suomen junaliikenteen Akilleen kantapää, etenkin lumimyräkän aikana sijaitsee Helsingin ja Pasilan välillä kallioleikkauksessa. Sitä kutsutaan Linnunlaukuksi, lempeästä nimestään huolimatta, se voi sotkea pahimmillaan koko Suomen junaliikenteen.

– Siinä kohdalla kymmenestä raiteesta tullaan kahteenkymmeneen raiteeseen tähän Helsingin päärautatieasemalle. Tämä on se paikka, jossa liikenne sumppuuntuu, kertoo VR:n lähiliikenteen johtaja Topi Simola.

Linnunlaulun kautta kulkee pelkästään arkipäivisin yli 800 lähijunaa vuorokaudessa.

"Kun vuoroväli on minuutin, ihmisen on mahdotonta olla välissä"

– Tuolla alueella on noin 300 vaihdetta. Ja silloin kun lunta pöllyää ja kinostuu vaihteisiin, vaikka niissä on vastukset ja niitä lämmitetään, niin kovassa lumisateessa ne eivät enää toimi. Silloin ihmisen täytyy manuaalisesti käydä niitä putsaamassa. Ja kun vuoroväli on minuutin niin ihmisen on mahdoton olla siinä välissä. Ja tästä syystä liikennettä joudutaan harventamaan, kertoo Simola.

Lähijunissa matkustetaan noin 200 000 kertaa vuorokaudessa. Pari päivää kestäneen lumituiskun aikana liikennettä karsittiin 90-luvun tasolle, eli noin viiteensataan lähijunaan vuorokaudessa. Ja se kannatti, junat kulkivat pääsääntöisesti aikatauluissaan.

vrLähijunaliikenne kasvaa. Lähde: VR

– Me ollaan saatu kahden päivän aikana pelkästään positiivista palautetta. Meillä ideana oli se, että joka puolelta rataverkkoa pääsi töihin ja takaisin sekä harrastuksiin, että vaikka vähän harvemmin ja pidennetyillä junilla niin liikenne toimi. Muutaman minuutin myöhästymisiä tuli, mutta ne johtuivat siitä, että pysähtyminen ja liikkeelle lähteminen kestää pidemmällä junalla kauemmin, kertoo Simola.

"Kyllä ne ennen kulkivat"

Silloin tällöin, etenkin lähijunissa matkustajat nurisevat siitä, että junat eivät kulje ajallaan ja ihmetellään talven vaikutusta ”Kyllä ne ennen kulkivat”. Niin kulkivat, harvemmin ja vähemmällä matkustajamäärillä. Lähijunien matkustajamäärät ovat kasvaneet koko ajan. Vuonna 2006 lähijunilla tehtiin 51 miljoonaa matkaa ja vuonna 2014 55 miljoonaa. Määrä kasvoi yli 4 miljoonalla matkalla.

– Pääkaupunkiseudulle muuttaa hyvin paljon ihmisiä ja meillä on paljon kuljetettavia. Samaan aikaan Linnunlaulun välityskyky on kuitenkin pysynyt samana, kertoo Simola.

Liikennemäärien odotetaan kasvavan edelleen voimakkaasti ja Helsingin ratapihan tilanne alkaa olla kriittinen. Valtio myönsi rahaa ratapihan kehittämiseen ja se työ alkaa jo tämän vuoden aikana.

– Ratapihan tekniikkaa uusitaan ja modernisoidaan ja se tulee helpottamaan huomattavasti tätä meidän häiriöherkkyyttä ja pystymme jonkin verran lisäämään liikennetiheyttä, kertoo Simola.

Ja jos vastaavanlainen myräkkä iskee uudelleen, VR aikoo jatkaa hallitulla vuorojen karsimisella.

– Silloin jos kovalla tuulella tulee lunta ja lumi pöllyää, tulemme käyttämään tätä mallia, koska tämä toimi, sanoo Simola. 

Lisää aiheesta:

Kaukojunaliikenteen sekoittanut ratavaurio aiheuttanee VR:lle miljoonatappiotVR:n kaukojunista vain hieman yli puolet aikataulussa tänä vuonna – poikkeuksellinen talvi ja rataverkon huono kunto piinaavat: "Raiteet rapistuvat alta"Kasvusta tuli ongelma VR:lle: Junamatkailu niin suosittua, että raiteilla ruuhkaa ja liki kaikki kalusto käytössä – liikenne tökkii myös ikuisten ratatöiden ja nopeusrajoitusten takiaVR taistelee aikaa vastaan läpi vuoden – MTV selvitti tilastolliset syyt junien myöhästymiseenRautateillä poikkeuksellisen paha jumi: VR päätyi ensi kertaa viemään matkustajia lentokoneellaPalapeliä ja junatetristä: Näin Suomen junaliikennettä ohjataan – MTV vieraili ohjauskeskuksessa
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 11:03
    Liikenneonnettomuudet

    Yksi ihminen kuoli ulosajossa Porissa – auto kääntyi katolleen

  • 10:58
    Sää

    Säähän kylmä käänne – meteorologi Liisa Rintaniemi väläyttää "totaalista syksyn saapumista"

  • 10:21
    Kevennykset

    Kiviäkin kiinnostaa? Kiviharrastajat kauppasivat aarteitaan kivikirpputorilla: "Helpotusta kivimaniaan"

  • 10:00
    Ilmastonmuutos

    Suomalaisten suuryritysten ilmastotoimet syynissä – Keskolle pyyhkeitä

  • 09:43
    Huijaukset

    Liian hyvää ollakseen totta? Nämä merkit paljastavat sijoitushuijauksen