VR:n varautuminen alkuviikon lumituiskuun onnistui hyvin. Etenkin lähiliikennettä karsittiin rajusti, mutta se kannatti, sillä junat kulkivat liki ajallaan. Hankalin paikka junaliikenteelle on Pasilan ja Helsingin päärautatieaseman välissä sijaitseva kallionleikkaus Linnunlaulu.
Suomen junaliikenteen Akilleen kantapää, etenkin lumimyräkän aikana sijaitsee Helsingin ja Pasilan välillä kallioleikkauksessa. Sitä kutsutaan Linnunlaukuksi, lempeästä nimestään huolimatta, se voi sotkea pahimmillaan koko Suomen junaliikenteen.
– Siinä kohdalla kymmenestä raiteesta tullaan kahteenkymmeneen raiteeseen tähän Helsingin päärautatieasemalle. Tämä on se paikka, jossa liikenne sumppuuntuu, kertoo VR:n lähiliikenteen johtaja Topi Simola.
Linnunlaulun kautta kulkee pelkästään arkipäivisin yli 800 lähijunaa vuorokaudessa.
"Kun vuoroväli on minuutin, ihmisen on mahdotonta olla välissä"
– Tuolla alueella on noin 300 vaihdetta. Ja silloin kun lunta pöllyää ja kinostuu vaihteisiin, vaikka niissä on vastukset ja niitä lämmitetään, niin kovassa lumisateessa ne eivät enää toimi. Silloin ihmisen täytyy manuaalisesti käydä niitä putsaamassa. Ja kun vuoroväli on minuutin niin ihmisen on mahdoton olla siinä välissä. Ja tästä syystä liikennettä joudutaan harventamaan, kertoo Simola.
Lähijunissa matkustetaan noin 200 000 kertaa vuorokaudessa. Pari päivää kestäneen lumituiskun aikana liikennettä karsittiin 90-luvun tasolle, eli noin viiteensataan lähijunaan vuorokaudessa. Ja se kannatti, junat kulkivat pääsääntöisesti aikatauluissaan.

