VR:n toimitusjohtaja: Vuoroja peruttava, jotta liikenne kulkee

VR on varautunut tälle päivälle ennustettuun lumipyryyn perumalla junavuoroja niin kauko- kuin lähiliikenteestäkin. Eilen junaliikenne oli monin paikoin pahasti tukossa. Junia oli peruttu, monet vuorot kulkivat myöhässä, ja aamupäivällä vaihderikko vaikeutti tilannetta entisestään.

On parempi peruuttaa junia, jotta pystytään ylipäätään ajamaan mitään, sanoo VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro.

- Jos yrittäisimme ajaa kaikki vuorot, olisi mahdollista, että liikenne menisi niin sekaisin, ettei päästäisi yhtään mihinkään. Eilen saimme liikenteen sujumaan ainakin jollain tavalla, vaikka olikin myöhästymisiä, Huomenta Suomessa vieraillut Aro sanoo.

Toimitusjohtaja kertoo jalkautuneensa ratatyöntekijöiden joukkoon sunnuntaiyönä.

- Silloin oli jo kolme yöjunaa myöhässä, ja yritimme saada Kemin junaa Ilmalasta Rautatieasemalle. Juna jäi kuitenkin hankeen kiinni niin pahasti, että edes kolmella veturilla sitä ei saatu liikkumaan. Lopulta saimme sen liikkeelle niin, että kolme veturia työnsi ja yksi veti tätä yhtä junaa. Seuraavaksi se pysähtyi Linnunlauluun ja jäi siihen. Taas otettiin monta veturia käyttöön. Lopulta se jäi vielä lumeen kiinni Rautatieasemalle, Aro kertoo esimerkkinä junaliikenteen vaikeuksista.

Aro sanoo kuulleensa ratatyöntekijöiden kertovan, että 40 vuoteen juna ei ole jäänyt kiinni Rautatieasemalle.

Vaihdelämmityksen teho ei riitä

Lumisateen lisäksi pääkaupunkiseudulla on puhaltanut kova tuuli, joka on pöllyttänyt viime päivinä satanutta lunta. Tämä yhdistelmä on Aron mukaan syynä keskustan vaikeaan lumitilanteeseen.

- Näin se vaan on, nyt on poikkeuksellinen talvi. Junista myös tippuu jäätä vaihteisiin, ja ne saattavat mennä jumiin. Ei auta, vaikka vaihde olisi puhdistettu muutamaa minuuttia aiemmin.

Vaihteiden putsaaminen tapahtuu miesvoimin. Kriittisimmissä vaihteissa on myös lämmitysjärjestelmiä, mutta Aro harmittelee, että niiden teho ei ole tänä talvena riittänyt.

- Ne on mitoitettu normaalitalvelle. Vaihteet eivät myöskään ole VR:n vastuulla, vaan liikenneviraston.

Helsingin ja Ilmalan välillä on noin 300 vaihdetta.

- Jos yksi kriittinen vaihde menee rikki, ja päälle tulee nämä muut ongelmat, niin se vaikeuttaa tilannetta entisestään.

Ongelmat voivat jatkua

Matkustajat ovat olleet raivoissaan VR:n ongelmista, ja mediassa on julistettu VR:n maineen olevan mennyttä. Toimitusjohtaja Mikael Aro myöntää, että tilanne on ollut erittäin huono matkustajille.

- Esimerkiksi perjantaina vanha järjestelmä kuulutteli mitä kuulutteli. Tällaisen on muututtava. Kyllä myös suoria kuulutuksia poikkeustiloista annetaan, mutta Suomessa on 184 asemaa. Kaikkiin pyritään kuuluttamaan asema kerrallaan, mutta järjestelmän teho ei ole riittävä - joka paikkaan ei pystytä saamaan oikeita kuulutuksia.

Toimitusjohtaja varoittelee, että jos säät jatkuvat samanlaisina, myös VR:n ongelmat voivat jatkua.

- Liikenteen supistamisen pitäisi tepsiä. Kaikki on kiinni siitä, kuinka paljon sitä lunta tänään tulee.

Katso VR:n toimitusjohtaja Mikael Aron haastattelu (Huomenta Suomi 23.2.2010)

Lue myös:

    Uusimmat