VR:n monopoli kaukojunaliikenteessä jatkuu vuoteen 2024

VR jatkaa henkilöliikenteen hoitamista kaukojunaliikenteen osalta yksinoikeudella vuoden 2024 loppuun asti.

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt VR:lle viiden vuoden lisäajan kaukojunien henkilöliikenteen hoitamiseen.

VR sitoutuu yksinoikeuden vastineeksi kalustoinvestointeihin. Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö voi asettaa VR:lle vuosittaisen liikennöintivelvoitteen, joka on enintään 20 miljoonaa euroa vuoden 2019 loppuun saakka ja enintään 21 miljoonaa euroa vuoden 2024 loppuun saakka.

Liikenne- ja viestintäministeriöllä ja VR:llä on ollut tähän mennessä sopimus yksinoikeudesta kaukojunaliikenteen henkilöliikenteeseen vuoden 2019 loppuun asti. Sopimukseen sisältyy optio, jonka mukaan sopijapuolet voivat vuoden 2015 loppuun mennessä yhteisesti päättää sopimuksen jatkamisesta viidellä vuodella, jos liikenteenharjoittajan tarkoituksena on tehdä merkittäviä kalustoinvestointeja.

Kaukoliikenteen avaaminen kilpailulle heti vuoden 2019 päättyessä ei olisi Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan perusteltua, koska kilpailun avaamisen pelisäännöt EU-tasolla eivät ole vielä valmiina. Myöskään rataverkko ei nykyisellään tarjoa mahdollisuuksia toimivalle kilpailulle.

Ministeriö halusi säilyttää palvelutason

Yksikön päällikkö Tero Jokilehto Liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että yksinoikeutta jatkettiin, koska VR:n palvelutaso haluttiin säilyttää.

-Ihmiset saavat paremman palvelutason ja uudempaa kalustoa, kun VR pystyy tekemään investointinsa. Samalla pystytään turvaamaan Länsi-Lapin yöjunaliikenne.

Jokilehto sanoo, että VR voidaan velvoittaa ajamaan kannattamatonta liikennettä noin 21 miljoonalla eurolla vuodessa.

Alun perin VR:n sopimus oli voimassa vuoden 2019 loppuun asti. Ministeriön mukaan kilpailulle avautuminen vuonna 2020 ei ole perusteltua, koska pelisäännöt EU:ssa eivät ole valmiina.

-EU pohtii muun muassa sitä, millä säännöillä kukin pääsee rataverkoille ja kuinka ratakapasiteettiä jaetaan, Jokilehto kertoo.

Lähiliikenteen avaaminen kilpailulle on sen sijaan edelleen mahdollista vuodesta 2018 lähtien. Jokilehdon mukaan lähiliikenteen kilpailulle avaamisesta halutaan lisätietoa ennen kaukoliikenteen avaamista kilpailulle.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat