VR:n monopoli katkolla

Liikenneministeriön työryhmä esittää VR:n monopolista luopumista rautatieliikenteessä.

Työryhmä luovutti tänään liikenneministerille esityksen, jonka mukaan rataverkko voitaisiin avata kilpailulle tavaraliikenteen sekä lyhyiden matkojen henkilöliikenteen osalta. Henkilöliikenteen kaukojunavuorot sen sijaan jäisivät edelleen VR:n hoidettaviksi. Kilpailun mahdollistava lainsäädäntö astunee voimaan vuonna 2000. Työryhmä esittää vapaata kilpailua paitsi tavaraliikenteeseen, myös Helsingin seudun lähiliikenteeseen. Mukana listassa on vielä muun maan paikallisliikenne, jota junilla ei tosin juurikaan harjoiteta.

Työryhmä arvioi kilpailuttamisen eduiksi sekä laskevat hinnat että palvelun paranemisen. Hyötyjiä olisivat sekä yritykset että ainakin välillisesti yksityiset,rahoittavathan esimerkiksi pääkaupunkiseudun kunnat ostamiaan lähijunapalveluja verovaroilla.

Kiinnostusta raiteille tuloon on tiettävästi ainakin ranskalaisomistuksessa olevalla Linjebussilla sekä brittiomisteisella Swebussilla, jotka tunnetaan meillä bussiliikenteen harjoittajina. Ennen kuin raidekilpailuun päästään, on kuitenkin ratkaistava monta käytännön seikkaa. Tärkein niistä on rataverkon käyttöoikeuksien jako, eli kuka saa ajaa mihinkin aikaan ja millä raiteella.


Lue myös:

    Uusimmat