Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

VR myi vetureita, mutta vain yhdestä tuli tarjous – pohjahinnat ja puuttuvat varaosat karkoittivat ostajat

VR on yrittänyt myydä viittä vanhaa dieselveturia eteenpäin. Kuvassa VR:n henkilöjuna Turun ratapihalla.
VR on yrittänyt myydä viittä vanhaa dieselveturia eteenpäin. Kuvassa VR:n henkilöjuna Turun ratapihalla.Jaakko Stenroos / All Over Press
Julkaistu 11.06.2024 12:55

MTV UUTISET – STT

Alan markkinaehtoisten yritysten edustajan mukaan huutokauppa oli näennäinen, koska varaosia ei luvattu ja hinnat olivat liian korkeita.

Viittä vanhaa dieselveturia huutokaupannut VR on löytänyt vain yhdelle uuden mahdollisen omistajan. Raidealan neuvottelukunta Raine pitää kuitenkin järjestettyä huutokauppaa näennäisenä.

Alan markkinaehtoisia yrityksiä edustavan neuvottelukunnan logistiikka-asiantuntija Jouni Lind pitää kauppaamista hyvänä, mutta arvostelee VR:n asettamien pohjahintojen olevan liian korkeita. Hänen mukaansa kiinnostuneita ostajia karkotti myös se, ettei mahdollisille asiakkaille ole luvattu vetureihin varaosia kaupan yhteydessä.

– Jos niitä ei ole, niin ostaja ei ole valmis ottamaan riskiä. VR:llä kyllä olisi pilvin pimein varaosia varastossa, Lind sanoo STT:lle.

Raidealan neuvottelukunnassa pidetään kauppatapaa VR:n pyrkimyksenä pitää haastajat poissa markkinoilta.

– VR on purkanut viime vuonna noin 20–30 veturia. Siellä otetaan varaosat talteen ja lopusta tulee romurautaa. Tämä on veturien kannibalisoimista. Meillä on kautta historian ollut se tilanne, että kalustoa ei haluta päätyvän uusien toimijoiden haltuun, Lind sanoo.

Ne veturit, joista ei ole tehty tarjouksia, jäävät nyt odottamaan tulevaisuuttaan. Raine toivoo, että vetureiden myyntiä ja varaosien tarjoamista jatketaan suoralla markkinapuhelulla mahdollisten ostajien kanssa.

VR ei maanantaina tai tiistaina keskipäivään mennessä kommentoinut kauppoja STT:lle. VR kertoi tiedottavansa asiasta myöhemmin.

Lue myös: VR myy kymmeniä junavaunuja

Veturille kotimainen ostaja

VR järjesti kiinnostuksensa ilmaisseille kaluston katselmuksen aiemmin tänä vuonna. Mielenkiintoa myytävät veturit olivat herättäneet, sillä paikalla oli Lindin mukaan väkeä niin Suomesta, Ruotsista ja Virostakin. Myynnissä olleista vetureista kolme oli Dr16-mallisia, ja Lindin mukaan niiden pyyntihinta kappaleelta oli 116  000 euroa. Kaksi taas oli Dv12-mallisia, ja Lindin mukaan niiden pyyntihinta kappaleelta oli 360  000 euroa. Tarjous tehtiin halvemmasta mallista.

Lind ei paljasta, kuka tarjouksen tekijä on, mutta mainitsee kyseessä olevan kotimainen ja uusi toimija alalla. Vain yhdistykset ja yritykset ovat voineet ilmoittautua mukaan tarjouskilpaan.

Säännelty ala ei houkuttele

Vanhaa kalustoa tullaan huutokauppamaan lisää myöhemmin, sillä seuraavaksi VR laittaa myyntiin vanhoja matkustajavaunuja. Myös niitä huutokaupataan yrityksille ja yhdistyksille.

Yhtiö on tiedottanut aikeistaan netissä, mutta tarkempi myyntiaika tarkentuu vasta myöhemmin. Vaunuja tulee myyntiin 51 kappaletta, joista 29 on vanhoja Intercity-vaunuja ja 22 sinisiä vaunuja. VR on säilyttänyt niitä varakalustona, mutta tällä hetkellä myyntiin tulevat vaunut ovat liikennekelvottomassa kunnossa.

Raidealan neuvottelukunta suhtautuu myös tulevaan huutokauppaan matalin odotuksin.

– Tavaraliikenteen puolella on selkeämmin markkina ja toimijoita, jotka haluaisivat siirtää kuljetuksensa kumipyöriltä raiteille. Junien henkilöliikenne on kuitenkin paljon säädellympää, ja siellä ei ole markkinaa lähivuosina. Tällä hetkellä ei varmaan ole ketään sellaista, joka voisi olla kiinnostunut siihen Suomessa sijoittamaan, Lind toteaa.

Lue myös: VR on parantanut junien nettiyhteyksiä – ministeriö perui valtiontukiohjelman

Lisää aiheesta:

Puolustusvoimat huutokauppaa panssarivaunuja ja tykkejä – valtaosa ostajista ulkomaalaisia Aktivistit pysäyttivät venäläisen hiilijunan matkalla Hangon satamaan – katso kuvat VR hankki 300 miljoonalla vetureita, joita ei ole saanut käyttää matkustajaliikenteessä – nyt lupa saattaa olla heltiämässä Veturinkuljettajat kritisoivat kilpailutusmallia, 1600 junavuoroa perutaan – ”Yhden monopolin sijaan luodaan viisi monopolia”Kommentti: Ilmainen vinkki VR:n tuleville kilpailijoille: Aloittakaapa vaikka lipunmyynti junissa!VR lähes valmis kilpailun avaamiselle – kilpailijoiden tulemisella tuskin vaikutuksia joukkoliikenteen hinnastoon
TalousLiikenneVRKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 17:44
    Politiikka

    "Haitat Suomeen, voitot ulkomaille" – näin eduskunta kuohui alkoholin kotikuljetuksesta

  • 15:41
    Veneet ja laivat

    Voisiko Trump haluta Suomelta jopa 15 jäänmurtajaa? Asiantuntija kertoo, kauanko megadiilistä olisi iloa taloudelle

  • 13:28
    Business Finland

    Business Finland: 46:lle potkut

  • 09:40
    Media

    MTV:n muutosneuvottelut ovat päättyneet

  • 05:29
    Ulkomaat

    Wall Street sulkeutui laskussa