Alan markkinaehtoisten yritysten edustajan mukaan huutokauppa oli näennäinen, koska varaosia ei luvattu ja hinnat olivat liian korkeita.
Viittä vanhaa dieselveturia huutokaupannut VR on löytänyt vain yhdelle uuden mahdollisen omistajan. Raidealan neuvottelukunta Raine pitää kuitenkin järjestettyä huutokauppaa näennäisenä.
Alan markkinaehtoisia yrityksiä edustavan neuvottelukunnan logistiikka-asiantuntija Jouni Lind pitää kauppaamista hyvänä, mutta arvostelee VR:n asettamien pohjahintojen olevan liian korkeita. Hänen mukaansa kiinnostuneita ostajia karkotti myös se, ettei mahdollisille asiakkaille ole luvattu vetureihin varaosia kaupan yhteydessä.
– Jos niitä ei ole, niin ostaja ei ole valmis ottamaan riskiä. VR:llä kyllä olisi pilvin pimein varaosia varastossa, Lind sanoo STT:lle.
Raidealan neuvottelukunnassa pidetään kauppatapaa VR:n pyrkimyksenä pitää haastajat poissa markkinoilta.
– VR on purkanut viime vuonna noin 20–30 veturia. Siellä otetaan varaosat talteen ja lopusta tulee romurautaa. Tämä on veturien kannibalisoimista. Meillä on kautta historian ollut se tilanne, että kalustoa ei haluta päätyvän uusien toimijoiden haltuun, Lind sanoo.
Ne veturit, joista ei ole tehty tarjouksia, jäävät nyt odottamaan tulevaisuuttaan. Raine toivoo, että vetureiden myyntiä ja varaosien tarjoamista jatketaan suoralla markkinapuhelulla mahdollisten ostajien kanssa.
VR ei maanantaina tai tiistaina keskipäivään mennessä kommentoinut kauppoja STT:lle. VR kertoi tiedottavansa asiasta myöhemmin.
