VR:n historiallisen kalliit uudet veturit saatetaan kahden vuoden testien jälkeen saada vihdoin matkustajakäyttöön, arvioidaan liikenteen turvallisuusvirastosta Traficomista. Uusia Sr3-vetureita on tähän asti voitu käyttää vain poikkeusluvalla ja pelkästään tavaraliikenteessä.
Nyt veturin ongelmat ovat vähentyneet niin, että rajattu käyttö matkustajaliikenteessä näyttää mahdolliselta.
– Tulokset näyttävät lupaavilta, mutta niiden analysointi on vielä kesken, sanoo tarkastaja Hannu Timperi Traficomista.
Saksalaisen Siemensin Vectron-veturit ovat VR:n kaikkien aikojen kallein kalustohankinta. Siitä päätettiin vuonna 2014. 80 veturin hinta oli 300 miljoonaa euroa. Suomessa veturit ristittiin nimellä Sr3, ja niillä oli määrä korvata vanhat neuvostovalmisteiset Sr1-veturit.
Uusinta eurooppalaista tekniikkaa edustavilla vetureilla oli kuitenkin alusta alkaen pahoja kommunikointivaikeuksia suomalaisen rataverkon kanssa.
Siemensin vetureissa käytössä on uuden eurooppalaisen standardin mukainen turvajärjestelmä, joka ei sellaisenaan sovi yhteen Suomessa käytössä olevan vanhan kansallisen järjestelmän kanssa. Käytännössä yhteensopimattomuus on aiheuttanut sen, että uudet veturit tekevät aiheettomia hätäjarrutuksia. Ilta-Sanomat kertoi ongelmasta laajasti tammikuussa.
STT:n tietojen mukaan myös Sr3:n avustavan diesel-moottorin kanssa on ollut ongelmia. Diesel-apumoottori oli yksi uuden veturin hienouksista. Sen avulla sähköveturia voi käyttää myös sähköttömillä rataosuuksilla, kuten tehtaiden ratapihoilla.
Hätäjarrutukset riski matkustajille
Hätäjarrutukset eivät Traficomin Timperin mukaan ole tavattomia, vaan niitä sattuu liikenteessä säännöllisesti sekä hyvästä syystä että aiheettomasti. Jarrutusten tarkoitus on estää onnettomuuksia, mutta ne ovat matkustajaliikenteessä vaarallisia, koska ne voivat kaataa matkustajia.
