Volvo on ollut jo vuosien ajan vahva tekijä lataushybridien markkinoilla. Nyt ruotsalaisvalmistajan ensimmäinen täyssähköauto tuli ensivierailulle Suomeen.
Ensimmäisenä selvennys nimestä. Volvon kaikki ladattavat hybridit kuuluvat Volvo Recharged -mallistoon. Myös Volvon ensimmäinen täyssähköauto kuuluu tähän joukkoon, mutta se on myös saanut oman markkinointinimen ja tottelee nimeä XC40 Recharge. Jotta tässä ei pääsisi käymään väärinkäsityksiä, niin mallinimi on kuitenkin XC40 P8 AWD. Asia selvä.
XC40 esiteltiin vuonna 2017 ja se on Volvon ensimmäinen pienempien autojen CMA-pohjalevyä hyödyntävä malli. Malliston myynti aloitettiin perinteisillä polttomoottoreilla, mutta nyt se on saanut täydennystä myös ladattavasta hybridistä. Suurin mielenkiinto kohdistuu kuitenkin loppuvuodesta Suomeen ennättävään täyssähköversioon.
Lue myös: IL: Volvon uutuusmallia saadaan Suomeen poikkeuksellisen suuri määrä
XC40:n sähköversion ulkoiset erot muuhun mallistoon ovat suhteellisen vähäisiä. Etusäleikön tilalla on sähköautojen tapaan umpinainen maski, sillä sähköautot eivät tarvitse polttomoottorien tapaan ilmaa sisäänsä. Kapasiteetiltaan 78 kWh:n akusto (käytettävissä 75 kWh) on sijoitettu ohjaamon alapuolelle, eikä se juurikaan vaikuta käytettävissä olevaan tilaan. Tavaratilaa on perusmuodossaan 413 litraa, ja välipohja on nostettavissa tuttuun tapaan vaikkapa kauppakassien pidikkeeksi. Keulapellin alta löytyy lisäksi 31 litran vetoinen säilytystila.

