Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volkswagen: Sähköautojen valmistusta uhkaa pula akuista, ellei tehtaiden määrää lisätä

Teslan gigatehdas.
Teslan gigatehdas.Tesla Motors
Julkaistu 12.07.2017 17:57

MTV LIFESTYLE

Autoteollisuudella saattaa olla edessään massiivinen pula litium-ioni -akuista tulevan vuosikymmenen aikana. Autovalmistaja Volkswagen arvioi, että näin tapahtuu ellei akkujen tuotantoa lisätä 40 Teslan gigatehtaan verran vuoteen 2025 mennessä.

Volkswagenin kehitys- ja tutkimusosaston johtaja Ulrich Eichhornin mukaan ennustus perustuu siihen, että neljäsosa yhtiön tuotannosta on sähköautoja vuoteen 2025 mennessä.

– Tarvitsemme enemmän kuin 200 gigawattituntia, Eichhorn kertoi lehdistötilaisuudessa kesäkuun lopulla.

Vielä kesäkuussa 2016 yhtiön toimitusjohtaja Matthias Müller arvioi autonvalmistajan tarpeeksi 150 gigawattitunnin edestä akkuja.

Tällä kapasiteetilla pystyisi käyttämään yhtä 60 watin lamppua 2,5 miljardia tuntia.

Volkswagen arvioi, että jos jokaisen autovalmistajan tarve olisi vastaavanlainen, tarvitaan maailmanlaajuisesti noin 40 Teslan gigatehtaan verran lisää tuotantoa akkujen valmistukseen.

Tästä syystä teknologiajätti Bosch on harkinnut aloittavansa akkujen valmistamisen autoteollisuuden käyttöön.

– Meillä on tällä hetkellä kehitystyö käynnissä ja me saamme tuloksia kehityksestä viikoittain, Boschin liikenneyksikön johtaja Rolf Bulander kertoo.

Sähköautojen akkujen jatkuva kehittäminen onkin yksi mahdollinen ratkaisu akkujen puutteeseen. Mitä tehokkaampia akkuja pystytään valmistamaan, sitä vähemmän tarvitaan tehtaita vaaditun kapasiteetin valmistamiseen.

Lähde: Automotive News Europe

---

6:15Volkswagen esitteli tulevaisuuden Kleinbusin

Lisää aiheesta:

Maailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Tämä on Teslan salainen aseToyotalta 30 miljardia 30 sähköautoon 2030 mennessä – vielä pari vuotta sitten sähköautojen kysynnästä "ei ollut todisteita"Bloomberg: Akkujen valmistaminen voi lisätä päästöjä enemmän kuin sähköauto säästääPanasonic keksi käyttöä aurinkosähkölle – Toyotan katolla oli tilaa aurinkopaneelilleMersun emoyhtiö isottelee Teslalle – rakentaa Euroopan suurimman akkutehtaan
AutoteollisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autoteollisuus
  • 31.10.13:13
    Patria

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 24.9.17:20
    Uusikaupunki

    Yle: Syy Valmet Automotiven suuriin neuvotteluihin selvisi, Mersujen tuotanto loppuu

  • 22.9.14:57
    Romutuspalkkio

    Tällainen on auton hankkimiseen kannustava uusi romutuspalkkio – arvo jopa 2 500 euroa

  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista