Mikäli sähköautojen akkuja valmistetaan esimerkiksi ruskohiiltä käyttävissä tehtaissa, voivat valmistusprosessin aikana syntyvät päästöt kumota itse auton päästöttömyyden hyödyt.
Hiljattain julkaistu Bloomberg New Energy Financen (BNEF) raportti väittää, että sähköautojen akkupakettien saastuttava valmistaminen voi syödä autojen pienempien päästöjen tuomat hyödyt.
Akkuteollisuuden ongelma on BNEF:n mukaan se, että ne seudut, joilla valmistetaan akkuja sähköautoihin, käyttävät kaikkein saastuttavinta energiaa. Näihin paikkoihin kuuluvat Kiina, Thaimaa, Saksa ja Puola.
Ongelmaa pahentaa se, että sähköautoihin tulee yhä isompia akkupaketteja.
Suuret akut merkitsevät suuria tehdaspäästöjä, joten voi kestää vuosia ja vaatia valtavaa määrää ajokilometrejä ennen kuin tehtaiden aiheuttamat päästöt on tien päällä kuitattu.
Hyundain odotetut sähköautot saapuivat Suomeen maakaasukäyttöisellä rahtilaivalla. Katso video alta.
Vuonna 2014 Kalifornian yliopistossa kiinnitettiin huomio samanlaiseen ongelmaan.
Esimerkiksi Saksassa uusiutuvaan energiaan perustuva teollisuus kasvaa erittäin nopeasti, mutta samaan aikaan maa saa 22–37 prosenttia energiastaan saastuttavasta ruskohiilestä. Suuri osa saksalaisesta akkuteollisuudesta sijaitsee BNEF:n mukaan juuri hiilialueella.
Konsulttiyritys Berylls Strategy Advisers laskee, että 30 kilowattitunnin akkupaketilla varustetulta Nissan Leafilta kuluu Saksassa keksimäärin kolme vuotta ennen kuin se on kuitannut ajamalla ne ylimääräiset päätöt, jotka sen akkujen valmistaminen on synnyttänyt.
BNEF suosittelee, että akkutehtaissa käytettäisiin enemmän uusiutuvaa energiaa. Se nostaa esimerkeiksi aurinkosähköön luottavan Teslan Gigafactoryn Nevadassa ja jättimäisen Northvoltin tehtaan Ruotsissa. Se aikoo käyttää vesivoimaa.
Toinen vaihtoehto olisi lisätä pistokehybrideihin pieniä akkuja. Silloin ne liikkuisivat enemmän sähköllä.
Mielenkiintoiseksi raportin tekee se, että sen on julkaissut taho, joka on tähän saakka suhtautunut sähköautoihin hyvin myönteisesti.
Toukokuussa BNEF ennusti, että sähköautot valtaavat puolet maailmanlaajuisista automarkkinoista vuoteen 2040 mennessä.
Uusimmat
-
10:49
NHL-joukkue sai hurmioituneen vastaanoton uudessa kodissaan – Lauri Markkanen otti kaiken ilon irti
-
10:42
Lentokaaos Norjassa – joitakin koneita päästetty liikennöimään
-
10:42
Salossa tapahtuneen murhan esitutkinta valmistumassa – poliisi epäilee neljää henkilöä
-
10:41
Käytetyissä huonekaluissa piilee inhottava riski – "Havaitseminen voi olla hyvinkin haastavaa"
-
10:40
MTV paikalla: Lukiolaiset marssivat ulos oppitunneilta vastustaakseen hallituksen leikkauksia – suora lähetys klo 12.10
-
10:37
Etelä-Norjan ilmatila ammottaa tyhjyyttään: Animaatio näyttää, kuinka nopeasti koneet ohjattiin pois
-
10:35
Poliisi varoittaa kavalista huijareista – onnistuneet viemään kymmeniätuhansia euroja
-
10:23
Suora lähetys kello 11: Valtiovarainministeriö esittelee, kuinka synkkänä se taloustilanteen näkee
-
10:16
Tiger Woodsille sadan miljoonan erikoisbonus
-
09:53
Pariisin ikoninen maamerkki kärsi mittavat vahingot
-
09:44
Maahanmuutto lisääntyi alkuvuodesta
-
09:29
MTV seuraa tulospäivää: Stora Enson tulos pieneni kolmanneksen
-
09:23
Liigafinaalin törkytempusta kohistaan – Petteri Sihvoselta äärimmäisen raju vaatimus kurinpidolle
-
09:22
Barcelonan valmentajatilanteeseen täyskäännös: Xavi pyörsi päätöksensä
-
08:57
Näiden julkkisten kustannuksella vitsaillaan Joonas Nordman Show: Grillikausi -sarjassa
-
08:55
Yrityssaneeraukseen hakeutuneen Lehto Groupin toimitusjohtaja vaihtuu
-
08:46
Kommentti: Putinin puhdistus on alkanut – Shoigu selvisi vielä varoituslaukauksella
-
08:40
Jari Isometsälta suorat sanat Hiihtoliiton kaoottisesta tilasta – tämä liike johtaisi katastrofiin: "Ydinkysymys"
-
08:38
Ethän mennyt lankaan? Tukes muistuttaa, etteivät tällaiset tuotteet paranna syyhyä – "Pahimmillaan pahentaa sairauden tilaa"
-
08:12
Meteorologi ymmällään kesälämmön vyörystä: "Uskomaton ennuste"
-
Lataa lisää