Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bloomberg: Akkujen valmistaminen voi lisätä päästöjä enemmän kuin sähköauto säästää

Tesla mainostaa autojaan nollapäästöisinä. Sen Gigafactory-nimeä kantava akkutehdas pyörii aurinkovoimalla.
Tesla mainostaa autojaan nollapäästöisinä. Sen Gigafactory-nimeä kantava akkutehdas pyörii aurinkovoimalla.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 30.10.2018 13:23

KAUPPALEHTI

Mikäli sähköautojen akkuja valmistetaan esimerkiksi ruskohiiltä käyttävissä tehtaissa, voivat valmistusprosessin aikana syntyvät päästöt kumota itse auton päästöttömyyden hyödyt.

Hiljattain julkaistu Bloomberg New Energy Financen (BNEF) raportti väittää, että sähköautojen akkupakettien saastuttava valmistaminen voi syödä autojen pienempien päästöjen tuomat hyödyt.

Akkuteollisuuden ongelma on BNEF:n mukaan se, että ne seudut, joilla valmistetaan akkuja sähköautoihin, käyttävät kaikkein saastuttavinta energiaa. Näihin paikkoihin kuuluvat Kiina, Thaimaa, Saksa ja Puola.

Ongelmaa pahentaa se, että sähköautoihin tulee yhä isompia akkupaketteja.

Suuret akut merkitsevät suuria tehdaspäästöjä, joten voi kestää vuosia ja vaatia valtavaa määrää ajokilometrejä ennen kuin tehtaiden aiheuttamat päästöt on tien päällä kuitattu.

Hyundain odotetut sähköautot saapuivat Suomeen maakaasukäyttöisellä rahtilaivalla. Katso video alta.

0:45Hyundain odotetut sähköautot saapuivat Suomeen rahtilaivalla

Vuonna 2014 Kalifornian yliopistossa kiinnitettiin huomio samanlaiseen ongelmaan.

Esimerkiksi Saksassa uusiutuvaan energiaan perustuva teollisuus kasvaa erittäin nopeasti, mutta samaan aikaan maa saa 22–37 prosenttia energiastaan saastuttavasta ruskohiilestä. Suuri osa saksalaisesta akkuteollisuudesta sijaitsee BNEF:n mukaan juuri hiilialueella.

Konsulttiyritys Berylls Strategy Advisers laskee, että 30 kilowattitunnin akkupaketilla varustetulta Nissan Leafilta kuluu Saksassa keksimäärin kolme vuotta ennen kuin se on kuitannut ajamalla ne ylimääräiset päätöt, jotka sen akkujen valmistaminen on synnyttänyt.

BNEF suosittelee, että akkutehtaissa käytettäisiin enemmän uusiutuvaa energiaa. Se nostaa esimerkeiksi aurinkosähköön luottavan Teslan Gigafactoryn Nevadassa ja jättimäisen Northvoltin tehtaan Ruotsissa. Se aikoo käyttää vesivoimaa.

Toinen vaihtoehto olisi lisätä pistokehybrideihin pieniä akkuja. Silloin ne liikkuisivat enemmän sähköllä.

Mielenkiintoiseksi raportin tekee se, että sen on julkaissut taho, joka on tähän saakka suhtautunut sähköautoihin hyvin myönteisesti.

Toukokuussa BNEF ennusti, että sähköautot valtaavat puolet maailmanlaajuisista automarkkinoista vuoteen 2040 mennessä.

Lisää aiheesta:

Sähköautojen eliniästä tehtiin huolta herättävä havaintoMaailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Haikailetko vetyautojen perään? Autojätti haluaa palauttaa sinut maan pinnalle: ”Kuunnelkaa tieteen ääntä!”Sähköautovalmistaja myöntää epämiellyttävän totuuden päästöistä: "Meidän täytyy olla rehellisiä"Jopa Volkkarin pääjohtaja haluaa jarruttaa liikenteen sähköistymistä: "Jos akku valmistetaan hiilellä tuotetulla sähköllä..."Sähköauto ei automaattisesti ole ekoteko – latauspaikalla iso merkitys
SähköautotPäästötAutoteollisuusIlmastonmuutosAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"