Mikäli sähköautojen akkuja valmistetaan esimerkiksi ruskohiiltä käyttävissä tehtaissa, voivat valmistusprosessin aikana syntyvät päästöt kumota itse auton päästöttömyyden hyödyt.
Hiljattain julkaistu Bloomberg New Energy Financen (BNEF) raportti väittää, että sähköautojen akkupakettien saastuttava valmistaminen voi syödä autojen pienempien päästöjen tuomat hyödyt.
Akkuteollisuuden ongelma on BNEF:n mukaan se, että ne seudut, joilla valmistetaan akkuja sähköautoihin, käyttävät kaikkein saastuttavinta energiaa. Näihin paikkoihin kuuluvat Kiina, Thaimaa, Saksa ja Puola.
Ongelmaa pahentaa se, että sähköautoihin tulee yhä isompia akkupaketteja.
Suuret akut merkitsevät suuria tehdaspäästöjä, joten voi kestää vuosia ja vaatia valtavaa määrää ajokilometrejä ennen kuin tehtaiden aiheuttamat päästöt on tien päällä kuitattu.
Hyundain odotetut sähköautot saapuivat Suomeen maakaasukäyttöisellä rahtilaivalla. Katso video alta.
0:45
Vuonna 2014 Kalifornian yliopistossa kiinnitettiin huomio samanlaiseen ongelmaan.
