Volkswagen perustaa täysin uuden automerkin – tässä maistiainen ensimmäisistä malleista

Volkswagen elvyttää pitkät perinteet omaavan Scout-brändin.

Volkswagenin sateenvarjon alla myytävien automerkkien määrä kasvaa yhdellä, kun se tekee omistamastaan Scout-tavaramerkistä oman erillisen ja itsenäisen brändinsä.

Scout tulee keskittymään täyssähköisiin avolavoihin ja oikeasti maastokelpoisiin ajoneuvoihin. Muut saksalaiskonsernin merkit eivät tällaisia autoja tarjoa.

Scoutit on suunnattu ensisijaisesti Yhdysvaltain-markkinoille, eikä toistaiseksi ole tietoa nähdäänkö niitä lainkaan rapakon tällä puolella. Hämärän peitossa on myös tapa, jolla Scouteja myydään. Nähtäväksi jää, myydäänkö Scouteja merkin omissa myymälöissä, Volkswagen-liikkeiden yhteydessä vai esimerkiksi pelkästään verkossa.

Ensimmäiset Scout-merkin alla myytävät autot tullaan esittelemään vuonna 2023, ja valmistuksen on tarkoitus päästä vauhtiin 2026. Volkswagen tähtää Yhdysvalloissa 250 000 Scout-merkkisen auton vuosimyyntiin.

Scoutin avolava tulee kilpailemaan ostajista muun muassa Tesla Cybertruckin, GMC Hummer EV:n, Rivian R1T:n, Ford F-150 Lightningin ja muiden sähköpickupien kanssa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Älä anna ulkonäön hämätä: Seikkailuhenkinen Rivian R1T on maailman nopein avolava 2:37
KATSO MYÖS: Scoutin avolava tulee kilpailemaan muun muassa Rivian R1T:n kanssa ja on niissä vähän samaa näköäkin. Katso videolta, millainen peli R1T on.

Mikä Scout?

Scout-brändi putosi Volkkarin syliin viime vuonna yrityskauppojen myötä.

Volkswagenin tytäryhtiö Traton, jonka omistuksessa on sellaisia kuorma-autobrändejä kuin Scania ja MAN, hankki viime kesänä kaikki yhdysvaltalaisen Navistar International -yhtiön osakkeet 3,7 miljardin dollarin hintaan.

Navistar rakentui edesmenneen International Harvesterin raunioille 1980-luvun puolivälissä, ja Scout-tavaramerkki on ollut sittemmin sen hallussa, mutta yrityskaupan myötä siitä tuli Volkswagenin omaisuutta.

Aikoinaan muun muassa Jeepin kanssa kilpaillutta IH Scoutia valmistettiin vuosina 1961–1980. Autosta oli tarjolla lukuisia erilaisia variaatioita, kuten avolavaversio sekä rättikattoinen malli.

Vielä viime syksynä Amerikan Volkswagenin operatiivinen johtaja Johan De Nysschen kiisti jyrkästi, että saksalaisyhtiö suunnittelisi Scout-nimen käyttämistä erillisen yhtiön nimenä.

– Ajatus Scout-nimen käyttämisestä kokonaan uuden malliston nimenä on täysin spekulatiivinen, eikä meillä ole tällä hetkellä mitään sellaisia suunnitelmia, todellisia tai kuvitteellisia, De Nysschen totesi tuolloin.

Lähteet: Volkswagen, Automotive News

Lue myös:

    Uusimmat