Pelkästään tällaisen auton olemassaolo on uskomatonta, mutta vielä yllättävämpää on se, että kyseessä on Volkswagenin ihan oma tuunausprojekti, joka pantiin kasaan vain kahdeksassa viikossa.
Vuonna 2007 Volkswagenin silloinen pääjohtaja Martin Winterkorn keräsi väkensä kasaan varsin eriskummallisen projektin merkeissä.
Winterkorn halusi, että Volkswagen-fanien vuosittaiseen riemujuhlaan Itävallan Wörthersee-järven rannalle tuotaisiin tuona keväänä jotain, mistä edes Volkkari-entusiastit eivät ole osanneet haaveilla.
Porukka löi viisaat päänsä yhteen, minkä jälkeen syntyi ajatus ultimaattisesta Golfista. Ei mistään ammattikoulun välitunnilla kyhätystä tuning-GTI:stä, vaan niin kunnianhimoisesta autosta, ettei vastaavaan projektiin kukaan muu edes ryhtyisi.
Lue myös: Peugeot 907 oli ranskalainen supermalli, joka päätyi tehtaalta suoraan museoon – kuusilitrainen V12 olisi vienyt autoa yli 350 km/h
Aikaa ei kuitenkaan ollut hukattavaksi, sillä hankkeen alkutahteja lyötiin maaliskuussa, ja Wörtherseen rannoille piti suunnata jo toukokuussa. Volkswagenilla ei kuitenkaan ollut puutetta osista tai osaamisesta.
Volkswagen Golf GTI W12-650
Lopputuloksena syntynyttä Golfia ei ehkä edes pitäisi nimittää Golfiksi, sillä alkuperäisestä GTI:stä jäi jäljelle käytännössä vain ovet, konepelti ja valot. Etujarrut otettiin Audi RS4:stä, takajarrut Lamborghini Gallardosta. Automaattilootasta oli kiittäminen Volkkarin silloista lippulaivasedan Phaetonia.