Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volkkarikin osaa repäistä: Häijyn näköisen Golf GTI W12-650:n nimi kertoo kaiken olennaisen – tätä ei uskoisi tehtaan luomukseksi

1:03Tällaista Volkswagenia et ole ikinä nähnyt – W12-moottori ja 650 heppaa!Tällaista Volkkaria et ole ikinä nähnyt! Äärimmilleen rääkätyssä Golfissa on 12-sylinterinen moottori, joka tuottaa 650 hevosvoimaa. Katso videolta, miltä auto näyttää.
Julkaistu 01.12.2021 11:53

Ville Järveläinen

Pelkästään tällaisen auton olemassaolo on uskomatonta, mutta vielä yllättävämpää on se, että kyseessä on Volkswagenin ihan oma tuunausprojekti, joka pantiin kasaan vain kahdeksassa viikossa.

Vuonna 2007 Volkswagenin silloinen pääjohtaja Martin Winterkorn keräsi väkensä kasaan varsin eriskummallisen projektin merkeissä.

Winterkorn halusi, että Volkswagen-fanien vuosittaiseen riemujuhlaan Itävallan Wörthersee-järven rannalle tuotaisiin tuona keväänä jotain, mistä edes Volkkari-entusiastit eivät ole osanneet haaveilla.

Porukka löi viisaat päänsä yhteen, minkä jälkeen syntyi ajatus ultimaattisesta Golfista. Ei mistään ammattikoulun välitunnilla kyhätystä tuning-GTI:stä, vaan niin kunnianhimoisesta autosta, ettei vastaavaan projektiin kukaan muu edes ryhtyisi.

Lue myös: Peugeot 907 oli ranskalainen supermalli, joka päätyi tehtaalta suoraan museoon – kuusilitrainen V12 olisi vienyt autoa yli 350 km/h

Aikaa ei kuitenkaan ollut hukattavaksi, sillä hankkeen alkutahteja lyötiin maaliskuussa, ja Wörtherseen rannoille piti suunnata jo toukokuussa. Volkswagenilla ei kuitenkaan ollut puutetta osista tai osaamisesta.

Volkswagen Golf GTI W12-650

Lopputuloksena syntynyttä Golfia ei ehkä edes pitäisi nimittää Golfiksi, sillä alkuperäisestä GTI:stä jäi jäljelle käytännössä vain ovet, konepelti ja valot. Etujarrut otettiin Audi RS4:stä, takajarrut Lamborghini Gallardosta. Automaattilootasta oli kiittäminen Volkkarin silloista lippulaivasedan Phaetonia.

Levennetty, madallettu ja jopa C-pilariaan myöten ärhäköitetty GTI on pysäyttävä näky, mutta muutokset konepellin alla ovat vieläkin brutaalimmat. Konepellin alla ei ole moottoria ensinnäkään, vaan polttoainesäiliö.

Auton voimanlähde oli nimittäin Bentley Continental GT:stä revitty 6,0-litrainen ja 12-sylinterinen kaksoisahdettu W12, joka tarjosi tehoa 650 hevosvoimaa. Äärirajoille rääkätyn kolmiovisen Golfin huippunopeus oli 325 kilometriä tunnissa, eikä kiihdytys nollasta sataan vienyt sekään kuin 3,7 sekuntia.

Lue myös: Toyotan työntekijät jäivät puuhastelemaan tehtaalle työpäivän jälkeen – lopputulos voi pudottaa leukasi lattiaan

Koska kuusilitrainen W12 oli fyysisiltäkin mitoiltaan huomattavasti suurempi mylly kuin vakio-GTI:n 2,0-litrainen nelisylinterinen bensaturbo, ei sitä istutettu perinteiselle paikalle konepellin alle. Sen sijaan takapenkit revittiin irti, ja W12 löysi kotinsa kuljettajan takaa. Autosta tehtiin myös takavetoinen.

Tiukan aikataulun vuoksi aivan kaikkia auton toiminnallisuuksia ei ehditty laittamaan kohdilleen. Esimerkiksi ratin takana olevat läppävalitsimet eivät toimineet, kuten eivät myöskään hätävilkut. Ainoat sulosävelet, joita tässä autossa kuunneltiin, olivat peräisin moottorista, sillä äänentoistojärjestelmäkin uupui. Lisäksi ilmastoinnista tai edes lämmityksestä ei kannattanut haaveilla, sillä kojelaudan kytkimiä ei oltu yhdistetty mihinkään.

Golf GTI W12-650 jäi vähemmän yllätäen täysin uniikiksi yksilöksi. Jos sen haluaa nähdä omin silmin, tulee suunnata pääkallopaikalla Saksan Wolfsburgissa sijaitsevaan Volkswagen-museoon.

Lue myös: Skoda Tudor oli niin cool, että se jopa varastettiin autonäyttelyreissulla – miksei tätä upeaa coupea tuotu ikinä markkinoille?

Lähde: The Drive

Lisää aiheesta:

Tähän Corvetteen ei laitettu edes radiota, mikä kertoo autosta kaiken olennaisen – superharvinainen Stingray ZL-1 voi rikkoa kaikkien aikojen hintaennätyksenJääkö tämä bensalle perso katuraketti lajinsa viimeiseksi? Sydämenä sykkii maailman tehokkain vapariTätä rallihistoriallisesti merkittävää Peugeotia et saa edes nähdä, ennen kuin olet näyttänyt myyjälle pankkitilisi saldonSaksalaispajan rääkkäämä Audi on täysin mielipuolinen perheauto – 270 000 euron hintaisessa superfarkussa ei ole hiilikuitua säästeltySkoda Tudor oli niin cool, että se jopa varastettiin autonäyttelyreissulla – miksei tätä upeaa coupea tuotu ikinä markkinoille?Hengästyttävä top 5: Geneven autonäyttelyn urheiluautot
AutotSuperautotKonseptiautotTuningVolkswagenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ke15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?