Mainos

Skoda Tudor oli niin cool, että se jopa varastettiin autonäyttelyreissulla – miksei tätä upeaa coupea tuotu ikinä markkinoille?

0:47
Skoda Octavia täytti 60 vuotta.

Harva muistaa Skodan 2000-luvun alussa esittelemän Tudor-konseptiauton. Tuolloin aikaansa edellä ollut coupe on ikääntynyt tyylikkäästi, joten onkin suuri sääli, ettei auto koskaan päässyt tuotantoon asti.

Skoda Tudoria ei koskaan oltu tarkoitettu massatuotantoon. Vuonna 2002 esitelty konseptiauto oli ainoastaan osoitus siitä, mihin tsekkiläismuotoilijat parhaimmillaan pystyvät.

Skodan tuolloiset muotoilijat tekivätkin äärimmäisen hyvää työtä. Tasapainoisen oloinen lopputulos näyttää upealta vielä tänäkin päivänä, mutta kyseessä on valitettavasti ainoa koskaan valmistettu yksilö.

Takavaloissa jotain tuttua

Skodan museota Mladá Boleslavissa kaunistava Tudor on nelipaikkainen coupe, jonka isänä voidaan pitää Wilfried Bockelmannia, Skodan silloista teknisen kehityksen johtajaa. Skoda Tudorin varsinainen muotoilija oli kuitenkin Zdeněk Cibulka.

– Ensimmäiset piirustukset näyttivät hyvin erilaisilta, koska suunnittelimme täysin uutta näyttelyautoa, jonka keula ja perä olivat täysin ainutlaatuiset ja aivan jotain muuta kuin mitä siihen asti tuotettiin, Cibulka sanoo.

– Sitten saimme luvan mallin rakentamiseksi, mutta siinä vaiheessa jouduimme yhtenäistämään konseptia tuotantoautojemme kanssa – tässä tapauksessa Superbin kanssa. 

Sekä keulan että muodot otettiinkin suoraan silloisesta Superbista. Ainoastaan takavaloihin haettiin uutta ilmettä. Tudorissa ensi kertaa nähdyt C-kirjaimen malliset takavalot löytyvät tsekkimerkin autoista tänäkin päivänä.

Takavalojen muotoilua pidettiin rohkeana.

– Siihen aikaan valojen suunnittelu tarkoitti ainoastaan umpioiden tekemistä ja polttimoiden sijoittamista niihin. Suunnittelijan tehtävänä oli vain umpion muotoilu.

Tudorin norsunluunsävyistä sisustaa täydensi onyksinmusta kojelauta alumiinikoristein. Konepellin alta puolestaan löytyi kuusisylinterinen 2,8-litrainen bensakone, joka tuotti 190 hevosvoimaa. Tudor oli manuaalivaihteinen ja etuvetoinen.

Auto katosi Intiassa

Kerran Skoda vei Tudorin autonäyttelyyn Intiaan. Valmistajan mukaan auto päätyi kateisiin "dramaattisten vaiheiden jälkeen" ja löytyi vasta useita kuukausia myöhemmin. Juna-asemalle hylätty konseptiauto oli vaurioitunut pahoin, ja sen kunnostaminen oli perusteellinen urakka.

– Aina, kun näen Tudorin museossa, tunnen ylpeyttä siitä, millaisen auton suunnittelimme, Cibulka toteaa.

skoda tudor

Nimi Skodan historiasta

Mikäli Tudor-nimi soittaa kelloja, mutta auto ei näytä tutulta, on siihenkin olemassa syy.

Vuonna 1946 esitelty Skoda 1101 nimittäin kantoi sekin nimeä Tudor. Autoa valmistettiin vuosina 1946–1952 yhteensä 67 000 kappaletta, ja se kävi erityisen hyvin kaupaksi Hollannissa ja Puolassa.

Lähde: Skoda

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja