Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yksityinen parkkifirma kumoaa urbaanilegendan: "Tämä on oikeudessakin todettu" – ethän niele näitä pysäköintimyyttejä?

4:28Vaarallinen väärinpysäköinti alkoi Helsingissä heti uuden lain ensimmäisenä aamuna – johtaa välittömään hinaukseen:"Todella huono uudistus"Vaarallinen väärinpysäköinti alkoi heti uuden tieliikennelain ensimmäisenä aamuna kesäkuussa 2020.
Julkaistu 31.05.2021 18:02

Ville Järveläinen

Yksityinen pysäköinninvalvontayritys ParkkiPate haluaa maanantaina lähettämällään mediatiedotteella kumota pysäköinninvalvontaan liittyviä myyttejä ja urbaanilegendoja.

Valtakunnallinen pysäköinninvalvonnan palveluita tarjoava ParkkiPate kertoo tiedotteessaan, että pysäköintiin ja sen valvontaan liittyy villejäkin uskomuksia.

Yhtiö on nostanut niistä esiin seitsemän useimmin toistuvaa ja vastaa nyt, miksi ne eivät pidä paikkaansa.

Lue myytit ja ParkkiPaten toimitusjohtajan Christan Metsärannan vastaukset niihin alta. Metsärannan vastausten väliin on jälkikäteen lisätty kaksi toimituksellista huomiota.

Lue myös: Lappuliisalta ei pääse pakoon noin vain – tämä liikennemerkki on monelle vieras, vaikka sitä on käytetty pian 40 vuotta

1. Parkkikiekkoon saa lisätä aikaa siirtämättä autoa

Autoilijoilla on hyvin yleinen käsitys, että pysäköinnin alkamisaikaa olisi sallittua muuttaa pysäköinnin aikana. Tämä on kuitenkin kiellettyä tieliikennelaissa. Säädökselle on hyvä syy. Jos ajatellaan vaikka paikkaa, jossa on esimerkiksi kahden tunnin pysäköintiaika parkkikiekolla, tavoitteena on, että muutkin pääsevät vuorollaan pysäköimään sinne ja hoitamaan asiansa. Tämä ei onnistu, jos samat autot vievät tilaa koko päivän. 

2. Pysäköinnintarkastajat kyttäävät paikan päällä

Valvojat kiertävät valvomiamme alueita säännöllisen epäsäännöllisesti. Kohteissa ei viivytä kauempaa kuin alueen tarkastaminen vie. Jos kaikki on kunnossa, matka jatkuu saman tien seuraavalle alueelle. Kaupungista ja piiristä riippuen valvojillemme voi kertyä ajoa sadasta kahteensataankin kilometriä työvuoron aikana. Toisinaan vain voi käydä niin, että valvontamaksu osuu omalle kohdalle, jos valvoja kierroksellaan sattuu alueelle, eikä pysäköintimaksua ole hoidettu.

3. Yksityisen parkkifirman määräämää maksua ei tarvitse maksaa

Toimituksen huomio: Toisin kuin ParkkiPaten toimitusjohtaja Christan Metsäranta antaa alla olevassa vastauksessaan ymmärtää, ei yksityistä valvontamaksua tarvitse maksaa, ellei autoa ole itse pysäköinyt virheellisesti. Todistustaakka sopimuksen syntymisen osoittamisesta yksityisen pysäköintifirman ja auton pysäköijän välillä on yksityisellä pysäköintifirmalla. Julkisessa pysäköinninvalvonnassa tilanne on toinen, koska siinä maksu perustuu asiasta säädetyn lain perusteella auton omistajuuteen tai haltijuuteen.

Tämä on hyvin yksiselitteistä: Kaikki valvontamaksut tulee maksaa. Tavoitteemme on välttää oikeustoimia, joten pyrimme aina siihen, että valvontamaksu hoidettaisiin vapaaehtoisesti. Valvonnan tasapuolisuuden ja uskottavuuden vuoksi voimme kuitenkin toisinaan joutua perimään maksuja tuomioistuimen kautta. On tietysti ikävää, jos kulut nousevat korkeiksi. Kanne on kuitenkin nykyisellään ainoa keino periä valvontamaksuja, jos valvontamaksun saaja jättää maksunsa maksamatta tai kiistää maksuvelvollisuutensa.

4. Pysäköinninvalvontayritys saa laputtaa autoja miten haluaa

Pysäköinninvalvoja toimii kiinteistön asettamien pysäköintiehtojen pohjalta, eli hän yksinkertaisesti valvoo, että kiinteistön asettamia sääntöjä noudatetaan. Alalla pärjäävät toimijat, jotka toimivat asiallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Mielivaltaiselle toiminnalle ei ole tilaa.

5. Yksityisellä yhtiöllä ei ole oikeutta valvoa pysäköintiä

Yksityinen pysäköinninvalvonta on vakiintunutta ja lainmukaista elinkeinonharjoittamista. Tämä on oikeudessakin todettu, ja yksityistä pysäköinninvalvontaa onkin harjoitettu jo vuosikausia.

Toimituksen huomio: 121 kansanedustajaa allekirjoitti vuonna 2019 lakialoitteen, jolla yksityisen pysäköinninvalvonnan pelisääntöjä halutaan selkeyttää. SDP:n kansanedustaja Kimmo Kiljusen mukaan "lakialoitteen pääasiallisena tarkoituksena on muuttaa lakia siten, että yksityisten pysäköinninvalvontayritysten antamat kohtuuttomat pysäköintivirhemaksut ja parkkisakoilla rahastaminen loppuvat".

6. Reklamaation tekeminen on vaikeaa

Kirjallisen reklamaation jättäminen sujuu helposti netissä. Reklamaation voi tehdä esimerkiksi ParkkiPaten palvelujärjestelmästä, jonne autoilija voi kirjautua asianumerolla ja auton rekisterinumerolla. Reklamaatioprosessimme on luotu hyvin läpinäkyväksi autoilijalle. Valvojan virheestä johtuvat valvontamaksut luonnollisesti mitätöimme.

7. Reklamaatiot käsittelee robotti

Vaikka pysäköinninvalvonta on monessa mielessä modernia toimintaa, reklamaatiot käsittelee asiaan perehtynyt ammattilainen, eikä esimerkiksi robotti. ParkkiPatella on hyvin läpinäkyvä reklamaatioprosessi: autoilija näkee järjestelmästämme kaikki valvontamaksuun liittyvät tiedot ja kuvat. Hän siis näkee kaiken saman dokumentaation kuin reklamaation käsittelijäkin.

ParkkiPatelle 75 000 euron seuraamusmaksu

Tietosuojavaltuutetun toimisto määräsi ParkkiPatelle huhtikuussa 75 000 euron suuruisen hallinnollisen seuraamusmaksun tietosuojalainsäädännön vastaisesta henkilötietojen käsittelystä.

ParkkiPaten toiminnasta kannelleet henkilöt olivat pyytäneet yritykseltä tietoa muun muassa tietoa siitä, mistä heidän henkilötietonsa oli hankittu ja millä perusteella henkilötietoja käsitellään. Henkilöt olivat pyytäneet yritykseltä lisäksi pääsyä omiin tietoihinsa sekä tietojen poistoa.

ParkkiPate oli kieltäytynyt toimittamasta tietoja ennen kuin se on varmistunut pyynnön esittäjän henkilöllisyydestä. Tähän varmistukseen yhtiöllä onkin oikeus, mutta ParkkiPate vaati pyynnön esittäjän henkilötunnusta, vaikka tätä tietoa sillä ei ollut ollut alun perinkään, joten se ei olisi voinut verrata tietoa omaan rekisteriinsä pyynnön esittäjän henkilöllisyydestä varmistuakseen.

Tietosuojavaltuutettu katsoi, että ParkkiPate oli toiminut yleisen tietosuoja-asetuksen vastaisesti käsittelemällä säännönmukaisesti henkilötietoja laajemmin kuin olisi tarpeen tunnistamista varten.

Päätös ei ole vielä lainvoimainen.

Lue myös: Luulitko, ettei pysäköinnin alkamisaikaa tarvitse enää ilmoittaa? ParkkiPaten toimitusjohtaja: "Tavoitteeseen ei päästä, jos..."

Lähde: ParkkiPate, Tietosuojavaltuutetun toimisto

Artikkelia muokattu 2.6.2021 klo 10.45: Lisätty kolmoskohtaan toimituksellinen huomio. Lisätty myös vitoskohtaan tieto 121 kansanedustajan allekirjoittamasta lakialoitteesta.

Lisää aiheesta:

Kolme "idioottivarmaa" keinoa välttyä parkkisakoltaTässä tilanteessa yksityisen pysäköinninvalvojan määräämää maksua ei kuulu maksaaSuomessa ei ole lakia, joka sääntelisi yksityistä pysäköinninvalvontaa – "Voitaisiin välttää huomattava määrä oikeudenkäyntejä"Tiesitkö? Tässä tilanteessa yksityisen pysäköinninvalvojan antamaa maksua ei tarvitse maksaa – näin reklamoit oikeinPunainen univormu vaihtui siniseen, mutta pysäköinnintarkastajan työn tarkoitus ei ole muuttunut 50 vuodessa – ilman näitä työkaluja hommasta ei tulisi enää mitäänTällainen pysäköinti on sallittua Helsingissä, mutta Oulussa rapsahtaa parkkisakko – viranomaiselta vinkki autoilijoille
LiikennePysäköintiPysäköinninvalvontaAutoilun kustannuksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen14:56
    Droonit

    Sotilastukikohdassa Belgiassa droonihavaintoja

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 1.11.07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 1.11.06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui