Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Viking Gracesta tehtiin uuden ajan purjealus: Päästöjä vähentävä suomalaiskeksintö ei tosin näytä perinteiseltä purjeelta lainkaan

1:46Viking Gracesta tehtiin uuden ajan purjealus
Julkaistu 11.04.2018 06:00
Toimittajan kuva

Anu Korhonen

anu.korhonen@mtv.fi

anukoooo

Turussa valmistaudutaan historialliseen hetkeen, sillä Viking Linen Turun linjalla liikennöivä M/S Viking Grace alkaa hyödyntää tuulivoimaa uusinta tekniikkaa olevalla roottoripurjeella.

Viking Grace hyödyntää suomalaiskeksintöä ensimmäisenä matkustaja-aluksena maailmassa. Roottorin neitsytmatka tapahtuu torstai-iltana Turusta Tukholmaan. 

Suomalainen cleantech-yritys Norsepower on kehittänyt roottoripurjettaan viisi vuotta. Toimitusjohtaja Tuomas Riskin mukaan roottoripurje on erittäöin ajankohtainen ja kiinnostaa myös Suomen rajojen ulkopuolella.

– Ympäristölainsäädöntö on kehittynyt hyvään suuntaan ja lisäksi laivaliikenteen polttoaineiden hinnat ovat kovassa nousussa. Nykyaikaiselle mekaaniselle purjeelle riittää nyt kysyntää.

Ei aivan tavallinen purje

Roottoripurje ei nimestään huolimatta näytä purjeelta, vaan enemmänkin paksulta mastolta. Riskin mukaan toimintaperiaate on kuitenkin sama. 

– Se on pyörivä sylinteri, jossa ainoastaan pinta liikkuu. Teräksisen metallisisuksen sisällä pyöritetään kevyttä komposiittirumpua, joka altistuessaan tuulelle luo paine-eroa. Se työntää laivaa eteenpäin perinteisen purjeen tavoin, Riski selventää. 

Purje toimii automaattisesti ja se pysähtyy, jos tuulen suunta tai voimakkuus muuttuvat laivalle epäsuotuisiksi. Tuulen avustamana laiva säästää polttoainetta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä.

– Meillä on tavoitteena tässä projektissa vähentää polttoaineen kulutusta noin 300 tonnilla, mikä tarkoittaa noin 900 tonnin hiilidioksidipäästöjä vuodessa. Se on todella merkittävä määrä, ja nyt täytyy muistaa, että tässä aluksessa on vasta yksi keskikokoinen purje. Useampia purjeita asentamalla tämänkin kokoluokan aluksessa voidaan päästä 5–10 prosentin säästöön polttoaineessa. 

Kysyntää riittää myös maailmalta

Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolanderin mukaan uutta purjeteknologiaa tullaan hyödyntämään jatkossa niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

– Meillä on uudisrakennusprosessi, joka lähtee käyntiin Kiinassa. Sen on tarkoitus olla valmis vajaan kolmen vuoden kuluttua ja siihen on suunniteltu kaksi roottoripurjetta. 

Myös Norsepowerin Riski uskoo, että käsillä on globaali-innovaatio.

– Roottoripurje on herättänyt kiinnostusta maailmalla. Kyllä tästä voidaan lähteä maailman markkinoille tällä teknologialla.

Lisää aiheesta:

Saastuttaville aluksille tulossa päästömaksuja – mehukas tilaisuus Suomen meriteollisuudelleSuomalaisvarustamo niittää hyötyä sähköhybrideistä merilläRuotsissa nähdään pian maailman nopein kantosiipialus ja kiinnostusta tämä paatti on herättänyt muuallakin: "Ne mullistavat kaupunkien vesiyhteydet"Virolaisyrityksellä hurja visio: Helsinki–Tallinna-väli puolessa tunnissa pintaliitäjällä? Tältä näyttää purjeella kulkeva ruotsinlaiva – Viking Line hakee polttoainesäästöjä suomalaiskeksinnölläAurinko, tuuli ja merivesi energianlähteinä - uusiutuvilla kulkeva laiva kiertää maailman ympäri
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Huomenna06:40
    Ukrainan sota

    Pöllöraati: Stubb tietää, että olemme menossa kohti jotain, josta ei pysty perääntymään

  • 17:12
    Orpon hallitus

    Ministeri: Hallitus valmis uudistamaan YEL-järjestelmää – "Nykyinen malli koetaan jopa mielivaltaiseksi"

  • 16:57
    Kela

    Lasse Lehtosen paluu työmatkalta Brysselistä keskeytyi – tämä tiedetään

  • 16:39
    Nato

    Suomelle uusi paikka Naton komentorakenteessa – brittiamiraalilta kehut tuoreille jäsenille

  • 16:14
    Syntyvyys

    Ulkomaalaistaustaisten syntyvyys laskenut Suomessa