Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Virolaisyrityksellä hurja visio: Helsinki–Tallinna-väli puolessa tunnissa pintaliitäjällä?

Tanel Joeaar
Julkaistu 04.01.2018 06:23
Toimittajan kuva

Eetu Ruonakoski

eetu.ruonakoski(at)mtv.fi

eeturuonakoski

Virolaisyritys Sea Wolf Expressillä on huima visio. Se aikoo aloittaa Helsingin ja Tallinnan välillä uudentyyppisen pintaliitäjäliikenteen, ja tarjota matkustajille mahdollisuuden kiitää Suomenlahden ylitse vain puolessa tunnissa.

Kesällä 2015 perustetun yrityksen toimitusjohtaja Ville Högman kertoo, että hanke on jo hyvässä vauhdissa. Yritys on tehnyt sopimuksen yhteensä 15 pintaliitäjän, eli niin sanotun maaefektialuksen hankkimisesta.

Ulkomuodoltaan maaefektialus muistuttaa lentokonetta, mutta matkavauhdissa se liitää vain joitain metrejä merenpinnan yläpuolella.

Historiassa maaefektialuksiin on luotettu muun muassa Neuvostoliiton laivastossa. Myös Sea Wolf Expressin alukset rakennetaan itärajan takana.


Högmanin mukaan niiden toimittajana on venäläinen RDC Aqualines. Ensimmäinen prototyyppi on jo valmis, ja tällä hetkellä venäjällä askaroidaan toisen, suuremman koekappaleen parissa.

Kun toinen prototyyppi valmistuu, se siirretään Suomenlahdelle ja sitä käytetään Sea Wolf Expressin tulevan miehistön koulutuksessa. Ensimmäinen varsinaiseen matkustajaliikenteeseen tarkoitettu alus valmistuu myöhemmin.

Tavoitteena 1000 matkustajaa kuukaudessa

Sea Wolf Expressin Suomenlahdelle tilaamat maaefektialukset ottavat 12 matkustajaa kerrallaan. Yhdellä aluksella on Högmanin mukaan mahdollista kuljettaa 144 ihmistä päivässä.

Mies kertoo, että alkuvaiheessa yritys pyrkii palvelemaan noin 1000 matkustajaa kuukausittain. Tavoite täyttyisi, jos kyytiin hyppäisi reilut 30 ihmistä joka päivä.

Suomenlahden voisi Högmanin mukaan taittaa maaefektialuksella vain puolessa tunnissa, sillä täyteen vauhtiin päästyään alus kulkee huomattavasti suurta laivaa nopeammin.

Yritykselle potentiaalisia asiakkaita ovatkin Högmanin mukaan etenkin Helsinki-Tallinna väliä ravaavat liikemiehet, jotka eivät tahdo tuhlata aikaansa Tallinnan-lautalla kellumiseen.

Pintaliidosta saa pulittaa lauttamatkaa enemmän, mutta ei kuitenkaan lentolipun vertaa.

Hanke on viivästynyt

Liikennöinnin aloittamiseen on kuitenkin vielä matkaa, ja kuten joukkoliikennehankkeilla on tapana, myös Sea Wolf Expressin huima visio on kärsinyt viivästyksistä.

Aiemmin arviona oli, että liikennöinti Helsinki-Tallinna välillä alkaisi jo syyskuussa 2016.

Seawolf - Helsinki - Tallinna 1Tanel Joeaar

Sittemmin yhtiön hallitukseen kuuluva Tanel Joeäär on kertonut, että hanke on viivästynyt, koska alusten kulku on osoittautunut testeissä liian töyssyiseksi.

Nyt Högman sanoo, että parhaassa tapauksessa ensimmäinen maaefektialus nytkähtää neitsytmatkalle vielä tämän vuoden aikana. Todennäköisempää silti on, että liikennöinnin aloitusajankohta venyy ainakin ensi vuodelle.

– Se on aikataulumme. En tohdi sanoa täydellä varmuudella, että näin tulee tapahtumaan. Niin kuitenkin toivomme ja siihen tällä hetkellä tähtäämme.

– Kaiken on oltava turvallisuuden ja matkustusmukavuuden suhteen täydellistä, joten emme halua turhaan kiirehtiä.  

Lisää aiheesta:

Uusi lisämaksu iski risteilyihin – MTV Uutiset todisti, kun edukkaalta vaikuttavan hytin lopullinen hinta lävähti silmien eteenSami Kosken risteilyinto "lähti lapasesta": Reissuja takana yli 400, Silja-hylje koristaa ihoa ja entiset hyttivalot omaa makuuhuonettaMTV tutustui Helsingin ja Tallinnan välillä seilaavaan uuteen huippumoderniin MyStar-alukseen – riittääkö kaikille laivoille matkustajia?20 minuutissa Helsingistä Tallinnaan: Tunnelihanke odottaa ratkaisun hetkiä – liikemies Peter Vesterbackalta määrätietoiset terveiset epäilijöilleRuotsissa nähdään pian maailman nopein kantosiipialus ja kiinnostusta tämä paatti on herättänyt muuallakin: "Ne mullistavat kaupunkien vesiyhteydet"Tältä näyttää purjeella kulkeva ruotsinlaiva – Viking Line hakee polttoainesäästöjä suomalaiskeksinnöllä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 14:18
    Sää

    Harmautta et pääse pakoon: Joonas Koskela kertoo, miten sateinen syyssää koettelee Suomea

  • 13:58
    Kuolemantapaukset

    Tämä tiedetään Joroisten räjähdyksestä nyt: Ei viitteitä räjähdeaineista

  • 12:05
    Tulipalot

    Omakotitalo roihusi Simossa: Raunioista löytynyt ruumis

  • 10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 10:31
    Kuolemantapaukset

    Poliisi tutkii Joroisten räjähdystä onnettomuutena