Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisvarustamo niittää hyötyä sähköhybrideistä merillä

1:38Uusi lataushybridilaiva vähentää hiilidioksidipäästöt puoleen vanhaan vastaavankokoiseen rahtilaivaan verrattunaKatso videolta, miltä hybridirahtilaiva Electramar näyttää sisältä! Haastattelussa on ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen.
Julkaistu 20.05.2024 08:03
Toimittajan kuva
Juuso Kääriäinen

juuso.kaariainen@mtv.fi

Laivaliikenteen sähköistyminen on vielä varsin uusi ilmiö, mutta teknologia yleistyy uusissa laivoissa. Suomalainen varustamo ESL Shipping odottaa vähäpäästöisten teollisuudenkuljetusten kysynnän noin kaksinkertaistuvan seuraavassa kymmenessä vuodessa pohjoisen Itämeren alueella.

Suomalainen varustamo ESL Shipping tilasi ruotsalaiselle tytäryhtiölleen 12 lataushybridirahtilaivaa, jotka noin puolittavat hiilidioksidipäästöt yhtiön samankokoisiin vanhemman sukupolven aluksiin verrattuna.

ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen on tyytyväinen ensimmäisenä toimitettuun Electramar-alukseen, joka saapui Intiasta joulukuussa.

– Lastitilasuunnittelu on onnistunut erinomaisesti, ja olemme tyytyväisiä tähänastisiin kulutuslukemiin.

Koskinen kertoo, että pienemmät päästöt muodostuvat yhdessä suuremman lastikapasiteetin ja hybriditeknologian ansiosta.

– Kasvatimme aluksen lastikapasiteettia noin 25 prosenttia samankokoisiin laivoihin verrattuna, ja pienensimme kulutusta noin 30 prosenttia edellisiin laivoihin verrattuna.

Lisäksi laivan komentosilta on aluksen etuosassa, jonka ansiosta laivaan voidaan lastata kannen yli meneviä pitempiä tavaroita, kuten tuulivoimalan osia.

– Laiva on tavattoman kompakti eli kaikki tila on pyritty käyttämään aluksen lastikapasiteetin kasvattamiseen.

Sähköstä lisätehoa vaikeisiin jääolosuhteisiin

Sähkömoottori täydentää dieseltoimista pääkonetta tasaamalla kulutushuippuja siten, että dieselkone kävisi mahdollisimman paljon optimaalisilla kierroksilla.

Hybridikäyttövoima erottui edukseen nesteytetystä maakaasusta, koska sähkön tarjoaman lisätehon ansiosta vaikeissakin jääolosuhteissa voidaan liikkua pienemmällä polttomoottorikulutuksella kuin aikaisemmin.

Laivan akkuja voidaan ladata polttomoottorilla – tai satamasta käsin, jos satamassa on siihen mahdollisuus.

– Jos kauniisti ilmaistaan, se on kehittyvällä tasolla, mutta matkaa on vielä.

Vähäpäästöisten kuljetusten kysyntä kasvaa

Vihreän siirtymän teolliset investoinnit noin kaksinkertaistavat ESL Shippingille potentiaaliset kuljetukset pohjoisen Itämeren alueella seuraavan kymmenen vuoden aikana.

– Siellä tarvitaan puhtaille tuotteille puhtaita kuljetuksia.

ESL Shippingin tavoitteena on saavuttaa hiilidioksidipäästöjen nettonollataso vuoteen 2040 mennessä.

– Tämän laivasarjan jälkeen ryhdymme suunnittelemaan investointeja kokonaan fossiilittomiin, ehkä noin neljä kertaa suurempiin, aluksiin.

Koskisen mukaan meriliikenteen päästöttömyys on saavutettavissa, kunhan asiakkaiden kysyntä, oikeat investoinnit ja vihreän polttoaineen saatavuus kohtaavat.

– Uskomme, ettei fossiilittomuus ole kovin kaukana. Se on mahdollista jo tänä päivänä, ja näyttää siltä, että asiakaskunnasta alkaa löytymään tukea sille.

Tytäryhtiö AtoB@C Shipping vastaanotti viime kuussa Electramar-alusta vastaavan Stellamarin. Loput kymmenen alusta saapuvat vuosineljänneksittäin yhtiön käyttöön kesään 2026 mennessä.

ESL Shippingillä ja sen tytäryhtiöllä AtoB@C Shippingillä on yhteensä yli 40 laivaa.

Lue myös: Meriliikenteen päästöt nollaan 2050 – Suomi vaatii jääolosuhteiden huomioimista

Sortunut silta räjäytettiin irti jumiutuneesta rahtilaivasta Baltimoressa – Video tallensi pamauksen

Lisää aiheesta:

Saastuttaville aluksille tulossa päästömaksuja – mehukas tilaisuus Suomen meriteollisuudelleMeriliikenteen päästöt nollaan 2050 – Suomi vaatii jääolosuhteiden huomioimistaUusi lisämaksu iski risteilyihin – MTV Uutiset todisti, kun edukkaalta vaikuttavan hytin lopullinen hinta lävähti silmien eteenPosti otti käyttöön raskaan sarjan sähkö-Volvon – tällaisia kuljetuksia sillä ajetaanMaailman vähäpäästöisin rahtilaiva aloitti liikennöinnin Itämerellä – suomalainen Viikki tuottaa 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidia kuin vanhemmat alukset15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä
Veneet ja laivatYmpäristöPäästötItämeriIlmastonmuutosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • 30.10.18:37
    Pakotteet

    Tilanne päällä Kotkassa – MTV todisti erikoista veneselkkausta

  • 29.10.16:59
    Australia

    Luksusristeilijä unohti vanhuksen trooppiselle saarelle traagisin seurauksin

  • 25.10.19:18
    Jäänmurtajat

    Mistä jäänmurtajien rakentajat? Alan opiskelijat näkevät tulevaisuuden valoisana

  • 22.10.13:57
    Seksuaalirikokset

    Epäillyssä laivaraiskauksessa on nyt kolme tekijää

  • 17.10.18:47
    Päästöt

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä