Suomalaisvarustamo niittää hyötyä sähköhybrideistä merillä

Uusi lataushybridilaiva vähentää hiilidioksidipäästöt puoleen vanhaan vastaavankokoiseen rahtilaivaan verrattuna 1:38
Katso videolta, miltä hybridirahtilaiva Electramar näyttää sisältä! Haastattelussa on ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen.

Laivaliikenteen sähköistyminen on vielä varsin uusi ilmiö, mutta teknologia yleistyy uusissa laivoissa. Suomalainen varustamo ESL Shipping odottaa vähäpäästöisten teollisuudenkuljetusten kysynnän noin kaksinkertaistuvan seuraavassa kymmenessä vuodessa pohjoisen Itämeren alueella.

Suomalainen varustamo ESL Shipping tilasi ruotsalaiselle tytäryhtiölleen 12 lataushybridirahtilaivaa, jotka noin puolittavat hiilidioksidipäästöt yhtiön samankokoisiin vanhemman sukupolven aluksiin verrattuna.

ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen on tyytyväinen ensimmäisenä toimitettuun Electramar-alukseen, joka saapui Intiasta joulukuussa.

– Lastitilasuunnittelu on onnistunut erinomaisesti, ja olemme tyytyväisiä tähänastisiin kulutuslukemiin.

Koskinen kertoo, että pienemmät päästöt muodostuvat yhdessä suuremman lastikapasiteetin ja hybriditeknologian ansiosta.

– Kasvatimme aluksen lastikapasiteettia noin 25 prosenttia samankokoisiin laivoihin verrattuna, ja pienensimme kulutusta noin 30 prosenttia edellisiin laivoihin verrattuna.

Lisäksi laivan komentosilta on aluksen etuosassa, jonka ansiosta laivaan voidaan lastata kannen yli meneviä pitempiä tavaroita, kuten tuulivoimalan osia.

– Laiva on tavattoman kompakti eli kaikki tila on pyritty käyttämään aluksen lastikapasiteetin kasvattamiseen.

Sähköstä lisätehoa vaikeisiin jääolosuhteisiin

Sähkömoottori täydentää dieseltoimista pääkonetta tasaamalla kulutushuippuja siten, että dieselkone kävisi mahdollisimman paljon optimaalisilla kierroksilla.

Hybridikäyttövoima erottui edukseen nesteytetystä maakaasusta, koska sähkön tarjoaman lisätehon ansiosta vaikeissakin jääolosuhteissa voidaan liikkua pienemmällä polttomoottorikulutuksella kuin aikaisemmin.

Laivan akkuja voidaan ladata polttomoottorilla – tai satamasta käsin, jos satamassa on siihen mahdollisuus.

– Jos kauniisti ilmaistaan, se on kehittyvällä tasolla, mutta matkaa on vielä.

Vähäpäästöisten kuljetusten kysyntä kasvaa

Vihreän siirtymän teolliset investoinnit noin kaksinkertaistavat ESL Shippingille potentiaaliset kuljetukset pohjoisen Itämeren alueella seuraavan kymmenen vuoden aikana.

– Siellä tarvitaan puhtaille tuotteille puhtaita kuljetuksia.

ESL Shippingin tavoitteena on saavuttaa hiilidioksidipäästöjen nettonollataso vuoteen 2040 mennessä.

– Tämän laivasarjan jälkeen ryhdymme suunnittelemaan investointeja kokonaan fossiilittomiin, ehkä noin neljä kertaa suurempiin, aluksiin.

Koskisen mukaan meriliikenteen päästöttömyys on saavutettavissa, kunhan asiakkaiden kysyntä, oikeat investoinnit ja vihreän polttoaineen saatavuus kohtaavat.

– Uskomme, ettei fossiilittomuus ole kovin kaukana. Se on mahdollista jo tänä päivänä, ja näyttää siltä, että asiakaskunnasta alkaa löytymään tukea sille.

Tytäryhtiö AtoB@C Shipping vastaanotti viime kuussa Electramar-alusta vastaavan Stellamarin. Loput kymmenen alusta saapuvat vuosineljänneksittäin yhtiön käyttöön kesään 2026 mennessä.

ESL Shippingillä ja sen tytäryhtiöllä AtoB@C Shippingillä on yhteensä yli 40 laivaa.

Lue myös:

    Uusimmat