Viime vuosi oli sähköisten mainostajien vuosi

Televisiomainonta kasvoi viime vuonna yli viisi prosenttia, telepalvelumainonta notkahti.

Mainonnta jatkoi viime vuonna kasvuaan. TNS Gallup Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan mediamainontaan käytettiin viime vuonna 1,2 miljardia euroa eli lähes neljä prosenttia edellisvuotta enemmän. Kasvusuunta jatkui jo neljättä vuotta.

TNS Gallupin yksikönjohtaja Kirsi Maste kuvailee mennyttä mainosvuotta "sähköisten medioiden vuodeksi". Verkossa mainonta lisääntyi mediaryhmistä eniten eli yli neljänneksen edellisvuodesta.

Televisiomainonta kasvoi reilut viisi prosenttia, kun merkkimainonta painottui aiempaa enemmän television puolelle. Tv-mainontaansa lisäsivät esimerkiksi elintarvike-, lääke- ja kosmetiikka-alat.

- Ihmiset käyttävät aikaansa kasvavassa määrin netin ja television parissa, joten mainosvirrat alkavat suuntautua sinne, Maste sanoo.

- Sähköiset ovat tulleet jäädäkseen ja kasvaakseen, hän uskoo.

Sanomalehdet omasivat mainonnan kokonaiskakusta kuitenkin yhä suurimman osan eli lähestulkoon puolet. Kaikkiaan printtimainonta keräsi mediamainonnasta noin 70 prosenttia. Sanomalehtimainontaan euroja käytettiin 2,5 prosenttia ja aikakauslehtiin reilut 3 prosenttia aiempaa enemmän.

Telealan mainonta notkahti

Mainonnan Neuvottelukunnan tilaaman tutkimuksen silmiinpistävä piirre oli telepalveluiden mainonnan notkahdus. Suurimmista mainostajista TeliaSonerasta, Elisasta ja Dna:sta vain Elisa kasvatti mainontaansa. Elisa oli myös vuoden suurin merkkimainostaja TeliaSoneran jäädessä kakkoseksi.

Kaikkiaan telepalveluiden mainonta väheni viime vuonna yli viidenneksen edellisvuodesta. Lasku selittyy Masten mukaan osin telealan hintakilpailun tasaantumisella.

Avointen työpaikkojen mainonnassa puolestaan nähtiin selvää, noin viidenneksen nousua. Toimialoista mainontaansa kasvattivat lisäksi muun muassa kiinteistöt ja asunnot sekä moottoriajoneuvot.

Suomen mainoskasvu eurooppalaisittain hentoa

Suomen kasvuluvut ovat mediamainonnassa muuhun Eurooppaan verrattuna vaatimattomat. Esimerkiksi Romaniassa mainosmyynti kasvoi viime vuonna 30 prosenttia edellisvuodesta.

Myös naapurimaassa Venäjällä mainosluvut ovat nousseet vahvasti. Venäjän TNS Gallup Adfactin johtaja Ruslan Tagiev arvioi tälle vuodelle hivenen maltillistuvaa, noin 20-25 prosentin kasvua. Kasvua odotetaan sekä ykköspaikkaa pitävän television kuin netin puolelle. Eniten mainostavat ovat Venäjällä kansainvälisiä suuryrityksiä.

Yhdysvalloissa ennusteet kuluvalle mainosvuodelle osoittavat niin ikään kasvun suuntaan. Masteen mukaan Suomen mainosvuotta 2007 on vaikea täsmälleen ennakoida. Toivoa sopii, että eteenpäin mennään viime vuoden ja erityisesti sen pirteän viimeisen neljänneksen myötätuulessa.

- Kaikki merkit näyttävät hyvältä, mutta vuosi on pitkä. Mitä vaan voi tapahtua, Maste muotoilee.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat