Kun ihminen kuulee suosikkijoululaulunsa muutaman kerran, se saa hänet joulumielelle. Saman kappaleen kuuleminen kymmenen kertaa putkeen aiheuttaa kuitenkin aivan erilaisia tuntemuksia.
Se alkaa jo lokakuussa – tauoton joululaulupimputus, joka valtaa jokaisen kaupan aina ruokaosastoa myöten. Jos joululaulut saavat sinut aivon partaalle, et ole yksin, kertoo Hello Giggle -sivusto.
Lue myös: Tässä on tämän joulun hitti Suomessa ja maailmalla: ”Harmittelin ettei tällaista ihanuutta ollut vielä silloin, kun omat lapset olivat pieniä”
Kun kaupat tuuppaavat joulukoristeet ja -laulut kaikkien saataville jo lokakuussa, ihmiset altistuvat niille kuukausien ajan. Musiikin psykologiaan perehtyneen Victoria Williamsonin mukaan tästä seuraa musiikin kuulemiskertojen ja musiikin aiheuttaman reaktion välillä U:n muotoinen käyrä.
Kun ihminen kuulee suosikkijoululaulunsa muutaman kerran, se saa hänet joulumielelle. Kun hän kuulee saman kappaleen 2500 kertaa jo ennen joulukuuta, efekti on päinvastainen: laulusta tulee raivostuttava ja mieltä riipivä.
– Kuka tahansa, joka on ollut töissä joulukaupassa pyhien aikaan, tietää, mistä puhun, Williamson sanoo.
