Vientiteollisuus huolissaan rikkipäästöjen kiristämisestä

Suomalainen vientiteollisuus yrittää lykätä merikuljetusten rikkipäästöjen kiristämistä.

Vaatimusta perustellaan sillä, että kilpailu vääristyy, kun tiukat rajat otetaan käyttöön vuonna 2015 vain Itämerellä ja Pohjanmerellä. Sen sijaan Välimerellä päästöraja säilyy väljempänä.

- On hyvä, että päästörajoja kiristetään, mutta sen pitäisi tapahtua samoilla ehdoilla kaikkialla. Vastaavat rajoitukset voisivat olla myös muualla Euroopassa, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Uhkana on, että teollisuus siirtää taas tuotantoa pois Suomesta. Merikuljetukset ovat suomalaiselle teollisuudelle elinehto. Noin 80 prosenttia tuonnista ja viennistä kuljetetaan laivoilla.

Osa rahdista saattaa myös siirtyä lyhyen merimatkan jälkeen rautateille ja kumipyörille.

- Päätös on tehty hosuen, eikä ole mietitty kunnolla taloudellisia tekijöitä, tekniikkaa tai ympäristöäkään. Tämä on vähän kuin jätevesikysymys eli on huomattu että päätös on ollut väärä, mutta sitä ei voida perua, totesi MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelmassa vieraillut europarlamentaarikko Ville Itälä (kok.).

Liikenne- ja viestintäministeriön liikennepalvelut-yksikön päällikkö Silja Ruokola muistutti, että rajoituksissa on mukana myös Venäjä. Itälä suhtautui Venäjän osallistumiseen kuitenkin epäillen.

- Venäjä on usein myönteisesti mukana näissä päätöksissä, mutta tosipaikan tullen se ei lähdekään mukaan, Itälä sanoi.

(MTV3)

Katso Leea Ollikaisen juttu: (Huomenta Suomi 25.10.2010)

Katso Silja Ruokolan ja Ville Itälän haastattelu: (Huomenta Suomi 25.10.2010)

Lue myös:

    Uusimmat