Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten vesiliirtoon joutumisen voi välttää ja mitä täytyy tehdä, jos siihen joutuu?
Vastaus: Kun tiellä on vettä, vesiliirron vaara kasvaa. Erityisen riskialttiita ovat sellaiset tieosuudet, joilla tien pinnassa on syvät ajourat. Jos nopeutta on liikaa suhteessa renkaan vedenpoistokykyyn, nousee rengas vesipatjan päälle, irti tien pinnasta. Vesiliirrossa olevaa autoa ei voi ohjata.
Vesiliirron voit välttää seuraavin keinoin:
- Aja sateella riittävän alhaisella tilannenopeudella.
- Aja vain hyvillä ja keliin sopivilla renkailla (kesällä kesärenkaat, talvella talvirenkaat).
- Tarkasta rengaspaineet säännöllisesti ja säädä ne kuormauksen mukaisiksi.
- Älä aja ajourissa vaan niiden vieressä.
Vesiliirrossa:
- Auto ei tottele ohjausta.
- Moottorin kierrosluku saattaa yllättäen nousta tasakaasulla ajettaessa.
- Vetoluistoneston tai ajonvakautuksen merkkivalo saattavat vilkkua
Jos autosi on lähtenyt vesiliirtoon, toimi näin:
- Paina kytkin pohjaan, jos autossa on manuaalivaihteisto.
- Nosta kaasu ylös, jos autossa on automaattivaihteisto.
- Pidä ohjaus tien suuntaisena.
- Älä hätäänny vaan toimi määrätietoisesti näiden ohjeiden mukaan.
Renkaat
Renkaat ovat tärkeässä roolissa vesiliirron ehkäisemisessä. Lain vaatima urasyvyys kesärenkaalle on 1,6 millimetriä. Mikäli urasyvyys on kulunut alle 4 millimetriin, vesiliirron riski kasvaa huimasti.

