Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vesiliirrossa olevaa autoa ei voi ohjata – siihen joutuminen on kuitenkin helppo välttää

Julkaistu 22.09.2017 17:58

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten vesiliirtoon joutumisen voi välttää ja mitä täytyy tehdä, jos siihen joutuu?

Vastaus: Kun tiellä on vettä, vesiliirron vaara kasvaa. Erityisen riskialttiita ovat sellaiset tieosuudet, joilla tien pinnassa on syvät ajourat. Jos nopeutta on liikaa suhteessa renkaan vedenpoistokykyyn, nousee rengas vesipatjan päälle, irti tien pinnasta. Vesiliirrossa olevaa autoa ei voi ohjata.

Vesiliirron voit välttää seuraavin keinoin:

  • Aja sateella riittävän alhaisella tilannenopeudella.
  • Aja vain hyvillä ja keliin sopivilla renkailla (kesällä kesärenkaat, talvella talvirenkaat).
  • Tarkasta rengaspaineet säännöllisesti ja säädä ne kuormauksen mukaisiksi.
  • Älä aja ajourissa vaan niiden vieressä.

Vesiliirrossa:

  • Auto ei tottele ohjausta.
  • Moottorin kierrosluku saattaa yllättäen nousta tasakaasulla ajettaessa.
  • Vetoluistoneston tai ajonvakautuksen merkkivalo saattavat vilkkua

Jos autosi on lähtenyt vesiliirtoon, toimi näin:

  • Paina kytkin pohjaan, jos autossa on manuaalivaihteisto.
  • Nosta kaasu ylös, jos autossa on automaattivaihteisto.
  • Pidä ohjaus tien suuntaisena.
  • Älä hätäänny vaan toimi määrätietoisesti näiden ohjeiden mukaan.

Renkaat

Renkaat ovat tärkeässä roolissa vesiliirron ehkäisemisessä. Lain vaatima urasyvyys kesärenkaalle on 1,6 millimetriä. Mikäli urasyvyys on kulunut alle 4 millimetriin, vesiliirron riski kasvaa huimasti.


Ihanne olisi, että auton kaikki neljä rengasta olisivat tasalaatuisia. Parhaiten tähän päästään vaihtamalla säännöllisesti takarenkaita eteen ja eturenkaita taakse, renkaiden pyörimissuuntaa muuttamatta. Vähän ajavien kohdalla riittää, että renkaiden paikkoja tulee vaihdettua ajokausittain. Paljon ajavien tulisi sen sijaan pyöräyttää eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen noin 8 000 kilometrin välein. Näin rengassarja kestää pidempään ja kuluu tasaisemmin.

Mikäli etu- ja takarenkaiden kulumisero on merkittävä, on paremmat renkaat sijoitettava aina auton takapäähän – vetotavasta riippumatta.

Jos takarenkaat ovat selkeästi eturenkaita huonommat, murtuu pito ajotilanteessa ensin auton takapäästä. Tällöin auto lähtee pidon murtuessa hallitsemattomaan sivuluistoon. Ilmiö vertautuu tilanteeseen, jossa auton takapyörät lukitaan vauhdissa seisontajarrulla.

Jos taas selkeästi paremmat renkaat ovat takana, kuten aiemmin ohjeistin, pito murtuu ensin auton etupäästä. Tällöin auto kulkee pidon murruttua suoraan eteenpäin, jolloin sen hallinnan palauttaminen on huomattavasti helpompaa. Vastaavasti mahdollisessa törmäyksessä selviytymismahdollisuudet ovat paremmat, jos törmäys tapahtuu nokka eikä kylki edellä.

Ajonopeus

Vaikka autossa olisi aivan uudet testivoittajarenkaat, ei ajaminen sateella ole turvallista, jos kuljettaja ajaa liian kovaa.

Nopeusrajoitukset kertovat suurimman sallitun ajonopeuden – hyvissä olosuhteissa. Sateella, kun näkyvyys ja pito ovat selkeästi heikompia, on noudatettava olosuhteiden vaatimaa tilannenopeutta.

teppoboxi

***

7:34Millainen auto sopii ikäihmiselle?

Lisää aiheesta:

Testivoittajarenkaatkaan eivät takaa turvallista autoilua, jos teet näin sateellaSadekeli voi yllättää kokeneenkin kuljettajan – pahamaineinen vesiliirto on kuitenkin vältettävissäAuto lähtee sohjoliirtoon huomattavasti helpommin kuin vesiliirtoon – ohituksia syytä välttää myös moottoritielläSadekeli voi yllättää kokeneenkin kuljettajan – opettele toimimaan näin, jos huomaat olevasi vesiliirrossaLiukkaat kelit tulevat taas – mistä huomaa, ettei auto ole enää hanskassa ja miten kannattaa toimia? Voiko varautua jotenkin?Vesiliirto on vältettävissä – toimi näin, jos pahin ehti jo tapahtua
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAuton hallintaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • ma10:29
    Liikenne

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 29.10.19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • 29.10.19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"