Verkko-ostosten ilmaisesta palautusoikeudesta voi tulla pian kilpailuvaltti

Verkko-ostosten ilmainen palautusoikeus loppuu Suomessa kesäkuussa. Muun muassa Zalando pitää sen kuitenkin kilpailuvalttinaan jatkossakin.

Suomalaisia verkko-ostajia on hemmoteltu tähän asti tuotteiden ilmaisella palautusoikeudella. Tilanne muuttuu kuitenkin kesäkuussa.

Suomessa tulee tuolloin voimaan EU:n kuluttajaoikeusdirektiivi, jonka mukaan yritys voi periä tuotteen palautuksesta koituvat kulut asiakkaalta.

Zalando ei aio maksattaa palautuksia kuluttajilla

Kuluttaja- ja kilpailuviraston lakimies Katri Väänänen uskoo, että etenkin monet isot verkkokaupat jatkavat vastaisuudessakin nykyisellä mallillaan.

Myös verkkokauppa Zalandossa ilmainen toimitus ja palautus säilyvät jatkossakin.

– Ilmainen toimitus ja palautus edustavat käsitystämme verkkokaupan toiminnasta. Tarkoituksenamme on tehdä shoppailusta vaivatonta ja haluamme, että valikoima on helposti asiakkaan ulottuvilla, Zalandosta kerrotaan MTV:n uutisille sähköpostitse.

– Haluamme myös tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden sovittaa tuotteita mukavasti kotona, samoin kuin tavallisessa myymälässä, mutta lisäksi asiakas voi rauhassa pohtia ostopäätöstä ja kokeilla tilaamaansa tuotetta vaikkapa omien vaatteidensa kanssa. Tiedämme, että asiakkaamme arvostavat tätä mahdollisuutta. Uskomme myös, että ilmainen palautusoikeus on asiakkaillemme tärkeä.

Puolet Zalandon tuotteista palautetaan

Tällä hetkellä Zalandolta tilatuista tuotteista 50 % palautetaan. Yritys kertoo pyrkivänsä vähentämään palausten määrää.  

– Teemme jatkuvasti töitä vähentääksemme vikaostoksien ja turhien palautusten määrää. Keskitymme muun muassa parantamaan sivustomme tuotetietoja ja tuotekuvauksia ja hyödyntämään asiakkaiden antamia tuotearvioita. Haluamme kehittää avuksi myös uusia tekniikoita, kuten 360°-näkymän tuotekuvia ja tuotteen virtuaalisovitusta.

Lue myös:

    Uusimmat