Venäjällä puututaan olutmainontaan

Venäjällä halutaan laittaa kuriin harhaanjohtava olutmainonta. Duumassa on käsittelyssä laki, joka toteutuessaan mm. rajoittaisi tv-mainontaa sekä säätelisi mainosten sisältöä.

Venäjällä halutaan saada kuriin harhaanjohtava olutmainonta. Monen mielestä ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa lupaavat mainokset ovat liiankin houkuttelevia. Erityisesti ne tuntuvat vetoavan nuorisoon. Huolestuttavana pidetään erityisesti sitä, että olutta markkinoidaan virvoitusjuoman kaltaisena ei alkoholina.
Duumassa onkin käsittelyssä laki, joka toteutuessaan mm. rajoittaisi tv-mainontaa sekä säätelisi mainosten sisältöä. Oluen kulutus - ja sitä myötä mainonta - kasvaa Venäjällä huimaa vauhtia.

Olutmainokset ovat muuttuneet Venäjällä hyvin aggressiivisiksi. Niillä on epäsuotuisa vaikutus yhteiskuntaan ja erityisesti nuorisoon. Siksi olemme sitä mieltä, että niitä on rajoitettava, sanoo kansanedustaja Nikolai Suhoi.


Jos laki hyväksytään, ei mainoksia saa enää esittää televisiossa parhaaseen katseluaikaan. Myös ulkomainontaa karsitaan ja mainosten sisältöön puututaan.

Oluen kulutus on Venäjällä kolminkertaistunut kuudessa vuodessa. Olutta juovat varsinkin nuoret ja kaupunkilaiset. Myös olutravintoloita avataan koko ajan lisää.

Hienosäätöä mainontaan on jo tehty. Uudesta laista äänestetään duumassa loppuvuodesta.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 21.10.2002).

Lue myös:

    Uusimmat