Autot peräkärryineen, trailereineen ja asuntovaunuineen ovat varma kevään merkki. Vetoauton hankinnassa on kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota vetokoukun lisäksi myös rekisteriotteessa kerrottuun kytkentämassaan sekä auton tehoon, käyttövoimaan ja vaihteistoon. Samalla kannattaa tarkistaa, millaisen kuorman vetämiseen oma ajokortti antaa oikeuden.
Monet autonvaihtoa harkitsevat pohtivat valintaansa myös vetokoukun näkökulmasta. Pelkkä vetokoukku ei silti tee autosta sopivaa vetoautoa, vaan on hyvä miettiä, millaisessa käytössä auto toimisi vetoautona ja kuinka raskasta kuormaa sillä vedettäisiin.
‒ Autoa hankittaessa kannattaa tarkistaa sen rekisteriotteesta suurin sallittu kytkentämassa, johon lasketaan peräkärryn paino sekä kuorman paino. Henkilöautoissa tämä sallittu kytkentämassa on jarruttomille peräkärryille tavallisesti alle 750 kiloa. Lisäksi auton rekisteriotteessa on mainittu peräkärryn aisapaino, joka kohdistuu vetokoukkuun, toteaa Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.
Jarruttoman peräkärryn oman ja kuorman painon on alitettava 750 kiloa, joten lastauksessa kannattaa olla tarkkana, ettei kärryyn lastaa ylikuormaa.
Useat kevytperäkärryt painavat itsessään jo noin 300 kiloa, joten kuormaa voi lastata korkeintaan noin 400 kilon edestä. Kevyemmän auton kytkentämassa taas on usein alle 750 kiloa.
‒ Monien voi olla vaikea arvioida, paljonko he voivat lastata kuormaa jarruttomaan kevytperäkärryyn, jotta se pysyy myös auton rekisteriotteen kytkentämassan alapuolella. Tähän auttaa tieto peräkärryn painosta sekä arvio kuorman painosta, vaikka lastattavia kappaleita yhteen laskien, Iiskonmäki vinkkaa.
– On tärkeää huomioida, miten pienen määrän tavaraa perävaunulla saa laillisesti kerralla kuljettaa. Monilla tuotteilla ei saa edes vaunun pohjaa kokonaan peittoon, Autoliiton koulutuspäällikkö .