Auton ostajina suomalaisia jakaa suhtautuminen auton ikään. Osa haluaa ehdottomasti uuden auton, kun taas toiset etsivät tietyn ikäistä käytettyä autoa. Karkeasti auton ostajat voidaan jakaa kolmeen ryhmään.
– Suomessa myydään vuosittain noin 120 000 uutta autoa ja reilusti yli 600 000 käytettyä autoa. Lisäksi käytettyjen ajoneuvojen tuonti ulkomailta on ollut kasvussa. Viime vuonna tuotiin ennätykselliset 40 000 käytettyä autoa ulkomailta. Valtaosa suomalaisista suosii käytettyä autoa, ja uuden auton ostajia on suhteessa selvästi vähemmän, kertoo LähiTapiolan ajoneuvovakuutuksista vastaava kehityspäällikkö Ari Saarnio.
Auton ostamiseen vaikuttavat monet tekijät. Autokaupan tilastoista voidaan kuitenkin tunnistaa kolme erilaista ostajaryhmää, joihin suomalaiset jakaantuvat. Uuden auton ostajat ovat oma selkeä ryhmänsä. Lisäksi käytettyjä autoja suosivat voidaan jakaa kahteen eri ryhmään.
Uuden auton ostaa vanhempi mies
Autoalan tiedotuskeskuksen tutkimukset osoittavat, että uuden auton ostaja on useimmiten yli 50-vuotias mies. Naisia uuden auton ostajista on noin kolmannes.
– Uuden auton ostajat perustelevat usein ostopäätöstään järkisyillä, kuten auton luotettavuudella, toimintavarmuudella, turvallisuudella, jälleenmyyntiarvolla ja polttoaineen kulutuksella. Monelle on myös tärkeää päästä valitsemaan autolleen mieltymystensä mukaiset lisävarusteet, kertoo Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.
Järkisyyt auton ostamisessa näkyvät myös esimerkiksi suhtautumisessa auton väriin. Suomessa autokaupoilla suositaan valkoista ja harmaan eri sävyjä, jotka ovat turvallisia valintoja jälleenmyyntiarvon kannalta.