Mainos

Tiesitkö? Näin helposti kevytperävaunun maksimikuorma ylittyy!

AL: Kuivabetonisäkit

Kevytbetonisäkki edessä
Copyright: Autoliitto . Photographer: Autoliitto.
AL kevytbetonikärry kyydissä
Copyright: Autoliitto. Photographer: Autoliitto.

Kevytperävaunuilla kuljetetaan usein niin paljon tavaraa kuin kyytiin mahtuu. Kuorman suurin sallittu paino tulee kuitenkin yllättävän nopeasti vastaan. Katso esimerkkikuvat suurimmista sallituista kuormista.

Kevytperävaunut ovat taas ilmestyneet liikenteeseen. Vaunun kyydissä kulkevat kätevästi niin pihalaatat, multasäkit kuin lautakuormat kaupasta kotiin tai mökille. Harva autoilija tulee tavaroita noutaessaan ajatelleeksi suurimpia sallittuja kuormapainoja saati sitä, kuinka helposti ne joillakin tuotteilla ylittyvät.

Jarruttoman kevytperävaunun suurin sallittu kokonaispaino (perävaunun paino + kuorman paino) on enintään 750 kiloa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että autolla saisi vetää tuon painoista kuormaa. Auton rekisteröintitodistukseen on merkitty suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino, mikä on useimmissa henkilöautoissa vähemmän kuin 750 kiloa.

Autoliitto testasi

Autoliitto testasi millaisilla määrillä tavanomaisia perävaunulla kuljetettavia tuotteita maksimipaino saavutetaan. Koe tehtiin tiilillä, betonisilla pihalaatoilla (30x30 cm), kuivabetonisäkeillä, puisilla pihalaatoilla (60x60 cm) sekä laudoilla. Betonisten pihalaattojen sekä kuivabetonisäkkien kuormauksessa käytettiin tukena kuormalavaa, joka painoi 25 kiloa ja vähensi siten muutamalla kappaleella tuotteiden määrää.

Testiautona oli farmarimallinen etuvetoinen Skoda Octavia 1,6 litran dieselmoottorilla. Auton suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino on 660 kiloa. Perävaununa käytettiin 260 kilon painoista kaksiakselista perävaunua. Tällä yhdistelmällä itse kuorma sai siis painaa enintään 400 kiloa.

– On tärkeää huomioida, miten pienen määrän tavaraa perävaunulla saa laillisesti kerralla kuljettaa. Monilla tuotteilla ei saa edes vaunun pohjaa kokonaan peittoon, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

– Rautakauppojen noutopihoilta lähtee kuitenkin päivittäin valtavia ylikuormia. Ylikuorma on liikenneturvallisuusriski, sillä esimerkiksi väistössä heilahtava kärry saattaa suistaa koko yhdistelmän tieltä. Ylikuorma voi käydä myös kukkaron päälle, sillä vetoauto voi vahingoittua liian painavaa yhdistelmää siirrellessä. Esimerkiksi kytkimen hajoamisesta tulee kallis lasku.

Suurimmat sallitut määrät tuotteita, kun perävaunuun saa kuormata 400 kg ja oikea kuormaus

Peräkärry ja tiilet

AL Tiilet
Copyright: Autoliitto. Photographer: Autoliitto.
AL tiilet pakattu
Copyright: Autoliitto. Photographer: Autoliitto.

Tiiliä 105 kpl

Betoniset pihalaatat

AL betoniset pihalaatat
Copyright: Autoliitto. Photographer: Autoliitto.
AL betonilaatta kyydissä
Photographer: Autoliitto.

Betoninen pihalaatta 34 kpl

AL: Kuivabetonisäkit

Kevytbetonisäkki edessä
Copyright: Autoliitto . Photographer: Autoliitto.
AL kevytbetonikärry kyydissä
Copyright: Autoliitto. Photographer: Autoliitto.

Kuivabetonisäkki 15 kpl

Peräkärry ja puiset pihalaatat

AL Puiset pihalaatat edessä
Copyright: Autoliitto. Photographer: Autoliitto.
AL Puiset pihalaatat kuormattuna
Copyright: Autoliitto. Photographer: Autoliitto.

Puinen pihalaatta 80 kpl

Lautakuorma ja peräkärry

AL Laudat edessä
Copyright: Autoliitto. Photographer: Autoliitto.
AL Laudat kuormattuna
Copyright: Autoliitto. Photographer: Autoliitto.

Lautaa (’a 4 m) 36 kpl


Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.