Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vedätkö peräkärryä? Näitä vaaranpaikkoja et ole välttämättä tiennyt!

3:16Näin toimii peräkärryavustinNäin toimii peräkärryn kiinnittämistä ja etenkin sen kanssa peruuttamista helpottava peräkärryavustin.
Julkaistu 06.06.2021 14:01

Ville Järveläinen

Peräkärryn vetämisessä tulee olla tarkkana.

Merkittävä osa peräkärryistä on kevyitä, luokittelumassaltaan alle 750 kilogramman painoisia kärryjä, joita voi vetää henkilö- tai pakettiautolla, eikä niissä tarvitse olla jarruja.

Vakuutusyhtiö LähiTapiolan mukaan Suomen teillä liikkuu jopa 1,1 miljoonaa erilaista perävaunua. Monet niistä kaivetaan esiin pihan perältä tai varastosta nimenomaan kesäpuuhien avuksi.

LähiTapiola muistuttaa, että vaikka pienet kolhut ja kolaroinnit ovat hyvin yleisiä autoilla sattuvia vahinkoja, tulee niitä paljon myös peräkärryillä. Vahinkoja sattuu erityisesti pysäköitäessä tai kun peräkärryä kytketään tai irrotetaan vetoautosta.

Lue myös: "Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiin

– Peräkärryn kanssa kapeissa paikoissa pysäköitäessä ja peruuttaessa sattuu paljon vahinkoja. Näiden taustalla on usein huono näkyvyys ja kokemattomuus kärryn kanssa ajamisesta. Toinen yleinen vahinkotyyppi ovat aisan töytäisyt takaluukkuun tai puskuriin kärryn kytkemis- ja irrotusvaiheessa, LähiTapiolan ajoneuvovakuutusten korvauspäällikkö Mikko Tulla kertoo tiedotteessa.

Tullan mukaan myös vahinkoja, joissa kärryn kulma ottaa kiinni vetoautoon aiheuttaen vaurioita, tapahtuu jonkin verran. Harvinaista ei ole sekään, että renkaiden ympäriltä ovat unohtuneet kiilat, ja parkissa ollut peräkärry on lähtenyt itsestään liikkeelle ja törmännyt johonkin.

Vakavimpia vaaratilanteita perävaunun kanssa ovat kuitenkin ajonopeudessa sattuvat vahingot.

– Onnettomuuksia tapahtuu esimerkiksi kaistaa vaihtaessa, koska kärryn vuoksi näkyvyys taakse on huono. Toisaalta muut autoilijat törmäävät toisinaan vedossa olevien peräkärryjen perään pimeässä, koska niiden valot ovat jääneet kytkemättä tai niissä on vikaa. Pahimmillaan peräkärryjä irtoaa esimerkiksi töyssyissä, koska lukitusmekanismia ei ole varmistettu, Tulla toteaa.

LähiTapiolan ajoneuvovakuutusten asiantuntija Matti Arvo muistuttaa samaisessa tiedotteessa, että vaikka uusi tieliikennelaki salliikin kevytperävaunun vetämisen henkilö- tai pakettiautolla 100 kilometrin tuntinopeudella, on tällainen nopeus yksinkertaisesti liian suuri monelle peräkärrylle. Kyseessä ei ole maksiminopeus, eikä edes suositeltu nopeus.

– Peräkärryn kytkentälaitteiden kuntoon ja kuluneisuuteen kannattaa kiinnittää erityshuomiota, koska nopeuksien kasvaessa kytkentälaitteisiin kohdistuvat voimat kasvavat, Arvo kertoo.

Hyvä nyrkkisääntö oikeaan aisapainoon

Liian suuri aisapaino painaa auton perää alaspäin ja keventää auton keulaa. Tämän seurauksena yhdistelmän hallinta erityisesti käännyttäessä voi olla epävakaata.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan hyvä nyrkkisääntö kuormatun peräkärryn aisapainon tarkistamiseen on, että jos perävaunun aisan saa nostettua ilman sen suurempia ponnistuksia vetokuulaan tai pois siitä, on aisapainoa todennäköisesti sopivasti.

– Mikäli voimaa tarvitaan paljon, on kuorman painopiste liian edessä. Jos aisa ei puolestaan pysy maassa tai pomppaa vetopäätä avattaessa itsestään irti vetokuulasta, on kuorma liian takana, Vesalainen kertoi tänä keväänä.

Lue myös: Tiesitkö tästä peräkärryvaarasta? – "Voi karata hallinnasta jopa suoralla tiellä"

Lisää aiheesta:

Otatko peräkärryn käyttöön talven jälkeen? Huomioi tietyt seikat, sillä vastuu on sinunOsaatko kuormata perävaunun oikein? Varo hengenvaarallista "keinulautamokaa"Vältä auton pakkaamisen kavalat vaaranpaikat – laiminlyönti uhkaa autoasi ja turvallisuuttasiPeräkärryä saa kohta vetää satasta, mutta kaikki vaunut eivät täytä vaatimuksia – älä tee näitä kuormausvirheitäUhka vai mahdollisuus? Peräkärryä saa kohta vetää satasta, paketti- ja matkailuautoillakin lupa ajaa 120 km/h ”Kuin vetäisi kahvakuulaa kuminauhalla” – peräkärrynkin kanssa monta turvallista reissua on parempi kuin yksi turvaton
AutotLiikenneLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen18:20
    Tesla

    Lee näki kaistallaan lähestyvät ajovalot – sitten Tesla teki jotain yllättävää

  • 16.11.16:37
    Liikenneonnettomuudet

    Raju kolari tallentui kameraan moottoritiellä Tallinnaan – Audi joutui karmeaan paikkaan

  • 15.11.12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?