Peräkärryn vetämisessä tulee olla tarkkana.
Merkittävä osa peräkärryistä on kevyitä, luokittelumassaltaan alle 750 kilogramman painoisia kärryjä, joita voi vetää henkilö- tai pakettiautolla, eikä niissä tarvitse olla jarruja.
Vakuutusyhtiö LähiTapiolan mukaan Suomen teillä liikkuu jopa 1,1 miljoonaa erilaista perävaunua. Monet niistä kaivetaan esiin pihan perältä tai varastosta nimenomaan kesäpuuhien avuksi.
LähiTapiola muistuttaa, että vaikka pienet kolhut ja kolaroinnit ovat hyvin yleisiä autoilla sattuvia vahinkoja, tulee niitä paljon myös peräkärryillä. Vahinkoja sattuu erityisesti pysäköitäessä tai kun peräkärryä kytketään tai irrotetaan vetoautosta.
Lue myös: "Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiin
– Peräkärryn kanssa kapeissa paikoissa pysäköitäessä ja peruuttaessa sattuu paljon vahinkoja. Näiden taustalla on usein huono näkyvyys ja kokemattomuus kärryn kanssa ajamisesta. Toinen yleinen vahinkotyyppi ovat aisan töytäisyt takaluukkuun tai puskuriin kärryn kytkemis- ja irrotusvaiheessa, LähiTapiolan ajoneuvovakuutusten korvauspäällikkö Mikko Tulla kertoo tiedotteessa.
Tullan mukaan myös vahinkoja, joissa kärryn kulma ottaa kiinni vetoautoon aiheuttaen vaurioita, tapahtuu jonkin verran. Harvinaista ei ole sekään, että renkaiden ympäriltä ovat unohtuneet kiilat, ja parkissa ollut peräkärry on lähtenyt itsestään liikkeelle ja törmännyt johonkin.