Vedätkö peräkärryä? Näitä vaaranpaikkoja et ole välttämättä tiennyt!

Näin toimii peräkärryavustin 3:16
Näin toimii peräkärryn kiinnittämistä ja etenkin sen kanssa peruuttamista helpottava peräkärryavustin.

Peräkärryn vetämisessä tulee olla tarkkana.

Merkittävä osa peräkärryistä on kevyitä, luokittelumassaltaan alle 750 kilogramman painoisia kärryjä, joita voi vetää henkilö- tai pakettiautolla, eikä niissä tarvitse olla jarruja.

Vakuutusyhtiö LähiTapiolan mukaan Suomen teillä liikkuu jopa 1,1 miljoonaa erilaista perävaunua. Monet niistä kaivetaan esiin pihan perältä tai varastosta nimenomaan kesäpuuhien avuksi.

LähiTapiola muistuttaa, että vaikka pienet kolhut ja kolaroinnit ovat hyvin yleisiä autoilla sattuvia vahinkoja, tulee niitä paljon myös peräkärryillä. Vahinkoja sattuu erityisesti pysäköitäessä tai kun peräkärryä kytketään tai irrotetaan vetoautosta.

– Peräkärryn kanssa kapeissa paikoissa pysäköitäessä ja peruuttaessa sattuu paljon vahinkoja. Näiden taustalla on usein huono näkyvyys ja kokemattomuus kärryn kanssa ajamisesta. Toinen yleinen vahinkotyyppi ovat aisan töytäisyt takaluukkuun tai puskuriin kärryn kytkemis- ja irrotusvaiheessa, LähiTapiolan ajoneuvovakuutusten korvauspäällikkö Mikko Tulla kertoo tiedotteessa.

Tullan mukaan myös vahinkoja, joissa kärryn kulma ottaa kiinni vetoautoon aiheuttaen vaurioita, tapahtuu jonkin verran. Harvinaista ei ole sekään, että renkaiden ympäriltä ovat unohtuneet kiilat, ja parkissa ollut peräkärry on lähtenyt itsestään liikkeelle ja törmännyt johonkin.

Vakavimpia vaaratilanteita perävaunun kanssa ovat kuitenkin ajonopeudessa sattuvat vahingot.

– Onnettomuuksia tapahtuu esimerkiksi kaistaa vaihtaessa, koska kärryn vuoksi näkyvyys taakse on huono. Toisaalta muut autoilijat törmäävät toisinaan vedossa olevien peräkärryjen perään pimeässä, koska niiden valot ovat jääneet kytkemättä tai niissä on vikaa. Pahimmillaan peräkärryjä irtoaa esimerkiksi töyssyissä, koska lukitusmekanismia ei ole varmistettu, Tulla toteaa.

LähiTapiolan ajoneuvovakuutusten asiantuntija Matti Arvo muistuttaa samaisessa tiedotteessa, että vaikka uusi tieliikennelaki salliikin kevytperävaunun vetämisen henkilö- tai pakettiautolla 100 kilometrin tuntinopeudella, on tällainen nopeus yksinkertaisesti liian suuri monelle peräkärrylle. Kyseessä ei ole maksiminopeus, eikä edes suositeltu nopeus.

– Peräkärryn kytkentälaitteiden kuntoon ja kuluneisuuteen kannattaa kiinnittää erityshuomiota, koska nopeuksien kasvaessa kytkentälaitteisiin kohdistuvat voimat kasvavat, Arvo kertoo.

Hyvä nyrkkisääntö oikeaan aisapainoon

Liian suuri aisapaino painaa auton perää alaspäin ja keventää auton keulaa. Tämän seurauksena yhdistelmän hallinta erityisesti käännyttäessä voi olla epävakaata.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan hyvä nyrkkisääntö kuormatun peräkärryn aisapainon tarkistamiseen on, että jos perävaunun aisan saa nostettua ilman sen suurempia ponnistuksia vetokuulaan tai pois siitä, on aisapainoa todennäköisesti sopivasti.

– Mikäli voimaa tarvitaan paljon, on kuorman painopiste liian edessä. Jos aisa ei puolestaan pysy maassa tai pomppaa vetopäätä avattaessa itsestään irti vetokuulasta, on kuorma liian takana, Vesalainen kertoi tänä keväänä.

Lue myös:

    Uusimmat