Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

”Kuin vetäisi kahvakuulaa kuminauhalla” – peräkärrynkin kanssa monta turvallista reissua on parempi kuin yksi turvaton

Liikenneturva
Julkaistu 10.05.2018 17:55

MTV LIFESTYLE

Lähestyvä kesä tietää monelle mökkikauden käynnistymistä ja jos jonkinmoista rakennusurakkaa tai piharemonttia. Liikenneturva muistuttaa, ettei kevytperävaunuissa saa kuljettaa ihan mitä ja miten paljon vain, vaikka rautakauppalista olisi kuinka pitkä. Maksimikuormaan vaikuttavat sekä vetoauton että itse kärryn ominaisuudet. Peräkärryä vedettäessä on muistettava myös 80 km/h:n nopeusrajoitus.

Pääkuvan video

Autoliiton autokoulu: Näin peruutat peräkärryn kanssa

Ennen kuljetusoperaatiota kannattaa selvittää sekä vetoauton että kärryn ominaisuudet. Jokaisen auton rekisteriotteeseen on merkitty kyseiselle autolle suurin sallittu vetomassa – eli kuinka paljon autolla saa vetää tavaraa.

– Kilomäärät ovat pienemmät jarruttomille kuin jarrullisille peräkärryille. Lastauksessa on myös huomioitava itse kärryn paino, joka on laskettava mukaan kokonaismassaan, selventää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

– Omamassasta riippuen kevytperäkärryllä voi kuljettaa noin 400–500 kiloa tavaraa. Kuutio multaa painaa noin 1300 kiloa ja kiviainekset noin 1500 kiloa. Nämä ylittävät kevytperäkärryn kokonaismassankin jo yli kaksinkertaisesti. Painekyllästetty terassilautakin painaa yllättävän paljon, eli yhdellä kuormalla ei kevytperäkärryssä voi kymmeniä lautoja kuljettaa. Tee siis mieluummin kaksi turvallista reissua kuin yksi turvaton reissu.

Ennen liikkeelle lähtöä on tarkistettava myös peräkärryn valot ja rengaspaineet. Maadoitus- ja polttimoviat ovat varsin tyypillisiä kärryissä, jotka ovat seisseet talven lumen alla.

Kuormaa maltilla ja kiinnitä pitävästi

Heiskanen muistuttaa kuormaajia tarkkailemaan aisapainoa. Tavara lastataan kärryn kyytiin tasaisesti niin, ettei aisaan tule nostetta. Muuten vaarana on heijausliike, joka nostaa auton perän ilmaan ja suistaa monen mökinrakentajan ojaan. Aisa ei myöskään saa olla liian painava.

– Aisan maksimipaino saa olla 10% kärryn kokonaismassasta, mutta ei kuitenkaan enempää kuin aisan sallittu maksimipaino. Jos kärryn saa nostettua vetokoukkuun käsin, on paino usein sopiva. Nokkapyörä, peruutuskamera tai lastauskaveri helpottavat koukkuun peruuttamista, luettelee Heiskanen.

Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma ulottuu sivusuunnassa ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Takana kuorma on merkittävä punakeltaisella lipulla, kun ylitystä on yli metri.

– Takaylitys saa olla enintään kaksi metriä, mutta jo pienessäkin takaylityksessä on oltava erityisen tarkkana aisapainon kanssa. Tämä on yleisin kuormausvirhe, joka erottuu peräkärryjen kanssa tapahtuvien onnettomuuksien taustalta, Heiskanen painottaa.

Kärryssä oleva kuorma on sidottava pitävästi. Yli kolmimetrisessä tavarassa vaaditaan vähintään kaksi sidosta. Kuorman sidonnan pitää kestää eteenpäin kuorman paino, sivuille ja taaksepäin puolet kuorman painosta.

– Muista, että peräkärryn kuomu ei ole mikään sidos, vaan tavaran tulee olla kiinni myös kuomullisessa kärryssä, Heiskanen tähdentää.

Peräkärry kuin kasikympin lätkä

Kun sitten on päästy turvallisesti tien päälle, on vielä muistettava peräkärryn vaikutukset ajonopeuteen. Yhdistelmän suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa.

– Rajoitus ei missään nimessä ole kiusantekoa. Ylipainoinen tai väärin kuormattu kärry on ajettavuudeltaan kuin yrittäisi vetää kahvakuulaa kuminauhalla. Vaarana on, että kärryn pitkittäis- ja poikittaissuuntainen heijausliike vie autoa, eikä auto kärryä. Mitä enemmän nopeutta, sen suurempia ovat nämä liikkeet, muistuttaa Heiskanen.

Monissa autoissa tulee vastaan myös jarruteho, sillä jarruja ei ole suunniteltu kaksinkertaiseen kuormaan yli 80 kilometrin tuntinopeuksissa. On hyvä muistaa, että nopeuden lisääminen neljänneksellä kaksinkertaistaa jarrutusmatkan.

Lähde: Liikenneturva

Lisää aiheesta:

Osaatko kuormata perävaunun oikein? Varo hengenvaarallista "keinulautamokaa"Vältä auton pakkaamisen kavalat vaaranpaikat – laiminlyönti uhkaa autoasi ja turvallisuuttasiPerävaunun käyttö vaatii huolellisuutta nyt enemmän kuin koskaan – muista tämä nyrkkisääntö kuormaa sijoittaessaPeräkärryä saa kohta vetää satasta, mutta kaikki vaunut eivät täytä vaatimuksia – älä tee näitä kuormausvirheitäNämä vinkit tekevät sinusta todellisen peräkärrymestarin – muista helppo nyrkkisääntö Älä tee näitä kuormausmokia peräkärryn kanssa – auton hallinta voi vaarantua pahasti
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • ke19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille