”Kuin vetäisi kahvakuulaa kuminauhalla” – peräkärrynkin kanssa monta turvallista reissua on parempi kuin yksi turvaton
Lähestyvä kesä tietää monelle mökkikauden käynnistymistä ja jos jonkinmoista rakennusurakkaa tai piharemonttia. Liikenneturva muistuttaa, ettei kevytperävaunuissa saa kuljettaa ihan mitä ja miten paljon vain, vaikka rautakauppalista olisi kuinka pitkä. Maksimikuormaan vaikuttavat sekä vetoauton että itse kärryn ominaisuudet. Peräkärryä vedettäessä on muistettava myös 80 km/h:n nopeusrajoitus.
Pääkuvan videoAutoliiton autokoulu: Näin peruutat peräkärryn kanssa |
Ennen kuljetusoperaatiota kannattaa selvittää sekä vetoauton että kärryn ominaisuudet. Jokaisen auton rekisteriotteeseen on merkitty kyseiselle autolle suurin sallittu vetomassa – eli kuinka paljon autolla saa vetää tavaraa.
– Kilomäärät ovat pienemmät jarruttomille kuin jarrullisille peräkärryille. Lastauksessa on myös huomioitava itse kärryn paino, joka on laskettava mukaan kokonaismassaan, selventää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.
– Omamassasta riippuen kevytperäkärryllä voi kuljettaa noin 400–500 kiloa tavaraa. Kuutio multaa painaa noin 1300 kiloa ja kiviainekset noin 1500 kiloa. Nämä ylittävät kevytperäkärryn kokonaismassankin jo yli kaksinkertaisesti. Painekyllästetty terassilautakin painaa yllättävän paljon, eli yhdellä kuormalla ei kevytperäkärryssä voi kymmeniä lautoja kuljettaa. Tee siis mieluummin kaksi turvallista reissua kuin yksi turvaton reissu.
Ennen liikkeelle lähtöä on tarkistettava myös peräkärryn valot ja rengaspaineet. Maadoitus- ja polttimoviat ovat varsin tyypillisiä kärryissä, jotka ovat seisseet talven lumen alla.
Kuormaa maltilla ja kiinnitä pitävästi
Heiskanen muistuttaa kuormaajia tarkkailemaan aisapainoa. Tavara lastataan kärryn kyytiin tasaisesti niin, ettei aisaan tule nostetta. Muuten vaarana on heijausliike, joka nostaa auton perän ilmaan ja suistaa monen mökinrakentajan ojaan. Aisa ei myöskään saa olla liian painava.
– Aisan maksimipaino saa olla 10% kärryn kokonaismassasta, mutta ei kuitenkaan enempää kuin aisan sallittu maksimipaino. Jos kärryn saa nostettua vetokoukkuun käsin, on paino usein sopiva. Nokkapyörä, peruutuskamera tai lastauskaveri helpottavat koukkuun peruuttamista, luettelee Heiskanen.
Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma ulottuu sivusuunnassa ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Takana kuorma on merkittävä punakeltaisella lipulla, kun ylitystä on yli metri.
– Takaylitys saa olla enintään kaksi metriä, mutta jo pienessäkin takaylityksessä on oltava erityisen tarkkana aisapainon kanssa. Tämä on yleisin kuormausvirhe, joka erottuu peräkärryjen kanssa tapahtuvien onnettomuuksien taustalta, Heiskanen painottaa.
Kärryssä oleva kuorma on sidottava pitävästi. Yli kolmimetrisessä tavarassa vaaditaan vähintään kaksi sidosta. Kuorman sidonnan pitää kestää eteenpäin kuorman paino, sivuille ja taaksepäin puolet kuorman painosta.
– Muista, että peräkärryn kuomu ei ole mikään sidos, vaan tavaran tulee olla kiinni myös kuomullisessa kärryssä, Heiskanen tähdentää.
Peräkärry kuin kasikympin lätkä
Kun sitten on päästy turvallisesti tien päälle, on vielä muistettava peräkärryn vaikutukset ajonopeuteen. Yhdistelmän suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa.
– Rajoitus ei missään nimessä ole kiusantekoa. Ylipainoinen tai väärin kuormattu kärry on ajettavuudeltaan kuin yrittäisi vetää kahvakuulaa kuminauhalla. Vaarana on, että kärryn pitkittäis- ja poikittaissuuntainen heijausliike vie autoa, eikä auto kärryä. Mitä enemmän nopeutta, sen suurempia ovat nämä liikkeet, muistuttaa Heiskanen.
Monissa autoissa tulee vastaan myös jarruteho, sillä jarruja ei ole suunniteltu kaksinkertaiseen kuormaan yli 80 kilometrin tuntinopeuksissa. On hyvä muistaa, että nopeuden lisääminen neljänneksellä kaksinkertaistaa jarrutusmatkan.
Lähde: Liikenneturva
Uusimmat
-
22:38
Biden yrittää kerätä ennätyspottia vaalikassaansa – liput gaalailtaan jopa 500 000 dollaria
-
22:25
TPS-käskijä kuittaili Rikard Grönborgille ja Antti Pennaselle – Tappara-taiturilta maukas paljastus: "Hienosti se kuunteli"
-
22:10
Tältä näyttää Anu Saagimin ja Ristomatti Ratian juuri 25 vuotta täyttänyt Robin-poika
-
21:48
Olli Jokinen ja katsoja sanaharkassa Oulussa – paljastaa nyt, mitä tilanteessa huudeltiin
-
21:41
HIFK-kultakypärä Jori Lehterä sai päätärskyn, otteluvalvoja ilmoitti napakan kannan – "Vähän helähti"
-
21:38
HIFK-sankari Niko Hovinen kiisti selostajan väitteen – kommentoi jättivoittoa: "Itse ollaan kuoppamme kaivettu"
-
21:29
THL:n Hanna Nohynek tuli raskaaksi 18-vuotiaana – vanhempien päättämä abortti muutti elämänsuunnan
-
21:26
Karhu juoksi kaupunkiin ja raateli ihmisiä Slovakiassa – nyt siitä on tulossa poliittinen pelinappula
-
21:18
Pyhiinvaeltajien bussi suistui rotkoon Etelä-Afrikassa – ainakin 45 kuollut
-
21:09
EU-vaalit kiinnostavat: Poikkeuksellisen paljon kansanedustajia ja kovia nimiä ehdolla
-
21:07
Kuningatar Camilla otti vastaan hellyttävän huomionosoituksen prinsessa Catherinelle: "Hän todella ilahtuu"
-
21:02
HIFK:lta tyly vierasryöstö Lahdessa, Jukurit torppasi Kärpät – Tapparalle ottelupallo TPS:ää vastaan
-
20:51
HIFK-tähti Jori Lehterä sai rajun päätärskyn Lahdessa – tämä tilanne meni tuomareilta kokonaan ohi
-
20:51
Paavi pesi ja suuteli naisvankien jalkoja
-
20:36
SM-liigan puolivälierä keskeytyi todella erikoisesta syystä
-
20:35
HIFK:n kausi jatkumassa – Joonas Rask napautti näyttävän pussukan
-
20:30
9-vuotias yritti huristella autolla kouluun Yhdysvalloissa – matka päättyi lyhyeen
-
20:26
TPS-hyökkääjältä täydellinen aivopieru – Tapparalle avautui satumainen tilaisuus
-
20:10
Mitä tapahtuu autolle, jos polttoaine pääsee loppumaan? – "Mahdollisuus on olemassa"
-
20:03
Kärppiä retuutetaan rajusti Oulussa
-
Lataa lisää