Väylämaksuista myrsky satamissa
Suomen väylämaksut ovat ajautumassa laittomaan tilaan. Eilen Euroopan komissio päätti nostaa kanteen Suomen väylämaksuja vastaan.
Myrsky satamien väylämaksujen ympärillä alkaa muuttua todelliseksi. Pari vuotta jatkunut sekavuus, miljoonien jälkimaksut ja riita alusten väylämaksujen suuruudesta kärjistyi eilen, kun Viron tekemä valitus Suomen väylämaksuista alkoi kantaa hedelmää: Suomi joutuu nyt EY-tuomioistuimeen. Lisäksi Suomen oma perustuslakivaliokunta päätti, että väylämaksuja ei voida kantaa ollenkaan - ne on muutettava veroiksi.
- Kukaan ei tiedä, mikä on väylämaksun taso ensi vuonna. Rahdinantajat ovat sanoneet, että rahtipyynnöt ovat nousseet dramaattisesti, tilanne on aika katastrofi, Satamaliiton toimitusjohtaja Matti Aura sanoo.
Lisäksi Euroopan komissio ei hyväksy sitä, että Suomi suosii väylämaksuissa kotimaista liikennettä. Suomi taas ei hyväksy syrjimissyytteitä.
- Tässä ei meidän mielestämme ole syrjintää emme suosi suomalaisia, mutta tottakai, kun komissio on tämmöisen vaateen esittänyt, se tullaan muuttamaan niin, että maksu ja maksuperuste on sama, Liikenne- ja viestintäministeriönylijohtaja Harri Cavén sanoo.
Väylämaksujen uudistus on ollut Suomessa vireillä jo pitkään. Se kariutui viime viikolla perustuslakiovaliokunnassa, joka katsoi, että väylämaksuja ei voida edes kantaa, koska asiaan ei liity sen kummempaa palvelua. Väylämaksu muuttuu siis veroksi. Sen suuruutta taas eivät pääse käpälöimään sen enempää merenkulkulaitos kuin muutkaan tahot.
- Siitä saattaa olla seurauksena, että varustamoilta poistuu tietynlainen porkkana rakentaa hyviä laivoja, Merenkulkulaitoksen pääjohtaja Markku Mylly otaksuu.
Eli alukset rakennetaan huonommin jäitä kestäviksi, mikä taas kaatuu merenkulkulaitoksen niskaan: jäänmurtajia on lisättävä. Nämä ovat kuitenkin pieniä murheita Suomen satamien mielestä. Väylämaksun muuttuminen veroksi on akuutti ongelma.
- Jos väylämaksuissa ei tulla vastaan siinä ylimääräisessä kustannuksessa, joka johtuu talvimerenkulusta, niin ne ovat hyvin dramaattisia vaikutuksia.
Tähän saakka Venäjän transitoliikennettä on saatu Suomen satamiin nimenomaan väylämaksujen alennuksilla. Mikäli ale loppuu, loppuu myös kauttakulkuliikenne Suomesta.
(MTV3)
(Seitsemän uutiset 17.12.2004)
Uusimmat
-
15:03
Ukrainan maatalousministeri vangittu korruptiosta epäiltynä
-
15:02
Nyt jysähti: Noora Rätyä rangaistiin ankarammin kuin Pasi Mustosta – "Henkilökohtainen kosto"
-
14:56
Kiinalta varoitus Yhdysvalloille – "Ajaisi suhteet syöksykierteeseen"
-
14:55
Talotekniikkayhtiö Purmosta ostotarjous, taustalla kansainvälinen Apollo – osake ampaisi nousuun
-
14:44
Kalastaja ajautui ahtojäihin Kemijoessa – vesivoimala määrättiin sulkemaan turbiininsa
-
14:19
Teinityttöä valmistellaan Pohjois-Korean uudeksi johtajaksi – esiintymissä "ennennäkemättömiä piirteitä"
-
14:10
Niko Saarinen kauhusta kankeana: "Ei ole koskaan jännittänyt näin paljoa"
-
14:05
Leijonajoukkueen johto joutui kohuotsikoihin – selvitys väitetystä ryyppyreissusta valmistui
-
14:04
Poliisioperaatio Oulussa
-
14:03
Nord Stream -kaasuputkiräjähdyksessä vuotaneen metaanin vaikutukset ilmastoon selvillä
-
14:02
Kesätyöntekijä: Nämä viisi asiaa sinun tulee tietää
-
13:53
Krista Kiuru paljastaa hetken, jolloin Suomen poikkeusolot pantiin alulle: "Sanna Marin otti meidät vastaan yövarustuksessa"
-
13:53
Suomifutiksen perinneseura villitsee Saksassa – paitamyynti räjähti nousuun yllättävällä tavalla: "Ja lisää tippuu koko ajan"
-
13:44
Ruotsin puolustuskomitea: Varusmiesten määrää lisättävä
-
13:39
Näin Pelicans reagoi Saku Salmisen valtavaan pelikieltoon
-
13:38
Suomi satsaa sotilaiden suojaamiseen kymmeniä miljoonia lisää – tästä on kyse
-
13:32
Suomen hiihdon yksityistalliin tukku huippuja – mukana superlupaus
-
13:17
Valtteri Bottaksen tallilta vahvistus – ensi kaudelle kuljettajavaihdos
-
13:13
Supon ex-työntekijän Matti Saarelaisen virkarikosepäily syyteharkintaan
-
13:05
Sote-ministeri Kaisa Juuso sai eduskunnan luottamuksen
-
Lataa lisää