Väylämaksuista myrsky satamissa

Suomen väylämaksut ovat ajautumassa laittomaan tilaan. Eilen Euroopan komissio päätti nostaa kanteen Suomen väylämaksuja vastaan.

Myrsky satamien väylämaksujen ympärillä alkaa muuttua todelliseksi. Pari vuotta jatkunut sekavuus, miljoonien jälkimaksut ja riita alusten väylämaksujen suuruudesta kärjistyi eilen, kun Viron tekemä valitus Suomen väylämaksuista alkoi kantaa hedelmää: Suomi joutuu nyt EY-tuomioistuimeen. Lisäksi Suomen oma perustuslakivaliokunta päätti, että väylämaksuja ei voida kantaa ollenkaan - ne on muutettava veroiksi.

- Kukaan ei tiedä, mikä on väylämaksun taso ensi vuonna. Rahdinantajat ovat sanoneet, että rahtipyynnöt ovat nousseet dramaattisesti, tilanne on aika katastrofi, Satamaliiton toimitusjohtaja Matti Aura sanoo.

Lisäksi Euroopan komissio ei hyväksy sitä, että Suomi suosii väylämaksuissa kotimaista liikennettä. Suomi taas ei hyväksy syrjimissyytteitä.

- Tässä ei meidän mielestämme ole syrjintää emme suosi suomalaisia, mutta tottakai, kun komissio on tämmöisen vaateen esittänyt, se tullaan muuttamaan niin, että maksu ja maksuperuste on sama, Liikenne- ja viestintäministeriönylijohtaja Harri Cavén sanoo.

Väylämaksujen uudistus on ollut Suomessa vireillä jo pitkään. Se kariutui viime viikolla perustuslakiovaliokunnassa, joka katsoi, että väylämaksuja ei voida edes kantaa, koska asiaan ei liity sen kummempaa palvelua. Väylämaksu muuttuu siis veroksi. Sen suuruutta taas eivät pääse käpälöimään sen enempää merenkulkulaitos kuin muutkaan tahot.

- Siitä saattaa olla seurauksena, että varustamoilta poistuu tietynlainen porkkana rakentaa hyviä laivoja, Merenkulkulaitoksen pääjohtaja Markku Mylly otaksuu.

Eli alukset rakennetaan huonommin jäitä kestäviksi, mikä taas kaatuu merenkulkulaitoksen niskaan: jäänmurtajia on lisättävä. Nämä ovat kuitenkin pieniä murheita Suomen satamien mielestä. Väylämaksun muuttuminen veroksi on akuutti ongelma.

- Jos väylämaksuissa ei tulla vastaan siinä ylimääräisessä kustannuksessa, joka johtuu talvimerenkulusta, niin ne ovat hyvin dramaattisia vaikutuksia.

Tähän saakka Venäjän transitoliikennettä on saatu Suomen satamiin nimenomaan väylämaksujen alennuksilla. Mikäli ale loppuu, loppuu myös kauttakulkuliikenne Suomesta.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 17.12.2004)

Lue myös:

    Uusimmat