Varaudu helteisiin – Huolla auton ilmastointi

Auton ilmastointijärjestelmä lisää ajomukavuutta etenkin kesähelteillä ja pitää kuljettajan virkeämmässä kunnossa – parantaen samalla myös ajoturvallisuutta. Ilmastointilaitetta pitää kuitenkin huoltaa säännöllisesti, jotta laite toimisi tehokkaasti. Erityisesti Suomen kylmä talvi voi aiheuttaa ongelmia ilmastointijärjestelmän toiminnassa.

Autohuollon tuotepäällikkö Sami Virtanen Vianor Oy:stä kertoo, että auton ilmastointilaite toimii laitteessa olevan jäähdytetyn kennon avulla.

– Ulkoa tuleva ilma johdetaan ilmastointilaitteen kennon läpi ohjaamoon. Näin ollen sisälle tulee silloin ulkoa raitista ilmaa, joka on jäähdytetty, selittää Virtanen.

Ilmastointijärjestelmä ei kuitenkaan pysy hyvässä kunnossa ilman huoltoa. Virtasen mukaan järjestelmä pitäisi huoltaa ainakin kerran kahdessa vuodessa. 

Huolto on usein tarpeen etenkin siitä syystä, että laitteessa kiertävä kylmäaine pääsee vuotamaan laitteesta, joilloin laite ei toimi niin kuin sen on suunniteltu toimivan. Vuoto johtuu usein Suomen sääolosuhteista.

– Ilmastointilaitetta ei käytetä yleensä talvella. Kun ilmastointia ei käytetä, koneen tiivisteet pääsevät kuivumaan ja kovettumaan. Silloin kylmäaine voi päästä tiivisteiden kautta ulos laitteesta, sanoo Virtanen.

Virtasen mukaan ilmastointilaitteiden rakenteesta johtuen laitteet eivät kytkeydy päälle, jos lämpötila ulkona tippuu noin 7 asteeseen. Näin ollen talvisaikaan saattaa mennä monta viikkoa siten, ettei ilmastointilaite kytkeydy lainkaan päälle.

Jotta ilmastointilaitteen tiivisteet eivät pääsisi kuivumaan, monessa autossa oleva automaatti-ilmastointi kannattaa Virtasen mukaan pitää päällä ympäri vuoden. 

– Sitten kun käydään talvella parkkihallissa tai muussa vastaavassa lämpimämmässä paikassa, niin ilmastointi pääsee käynnistymään, eivätkä tiivisteet pääse kuivumaan, sanoo Virtanen.

Huolto luvanvaraista työtä

Ilmastoinnin täyttöhuollossa tarkastetaan, että ilmastointilaitteessa on tarpeeksi kylmä-ainetta, ja lisätään ainetta tarpeen mukaan. Täyttöhuolto tehdään huoltoliikkeessä ilmastoinninhuoltolaitteiden avulla.

– Ilmastointijärjestelmästä poistetaan ensin kaikki kylmäaine, joka laitteessa on. Tämän jälkeen täyttöhuoltolaite alipaineistaa ilmastointilaitteen, ja alipaineen avulla tarkastetaan, onko laitteessa vuotoja. Jos siellä on vuoto, niin silloin lähdetään tarkemmin tutkimaan, missä vuoto on, kertoo Virtanen.

Vuoto voidaan paikallistaa esimerkiksi ultraviolettiväriaineen avulla.

– Ilmastointijärjestelmään lisätään UV-ainetta, ja jos siellä on vuoto, tulee ultaviolettiväriaine rei'istä ulos. Sitten tarkastetaan UV-aineen paikallistamiseen tarkoitetulla lampun avulla, missä se vuoto on.

Virtasen mukaan täyttöhuoltoa ei voi tehdä itse. Vaikka kuka tahansa voi ostaa täyttöhuoltolaitteita, huollon tekeminen on luvanvaraista työtä.

– Huollon voi tehdä vain, jos on käynyt koulutuksen ja saanut tällaiset kylmäaineluvat, sanoo Virtanen.

Muista myös suodattimen vaihto

Täyttöhuollon sijaan ilmastointijärjestelmälle voidaan myös tehdä laajempi huolto. 

– Perusteellisemmassa huollossa tarkastetaan kylmäaineet, sekä tehdään usein järjestelmän desinfiointi ja raitisilmasuodattimen vaihto, sanoo Virtanen.

Raitis ilma tulee auton sisätilaan erillisen raitisilmasuodattimen kautta. Jotta ilmastointi toimisi tehokkaasti, täytyy suodatin vaihtaa myös uuteen säännöllisesti, vähintään kerran vuodessa. Virtanen kertoo itse vaihtavansa suodattimen kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. 

– Syksyllä lähinnä sen vuoksi, että kesällä suodattimeen on voinut kertyä paljon siitepölyä ja lehtiä ynnä muuta vastaavaa, joten on mahdollista, että suodatin on mennyt tukkoon. Talven jälkeen suodatin olisi järkevää vaihtaa siitä syystä, että talvisaikaan lumien sulaessa suodatin kostuu ja kuivuu vuoron perään, jolloin suodatin menettää myös parhaan suorituskykynsä, kertoo Virtanen.

Suodattimeen voi pesiintyä myös mikrobeja, jotka voivat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa hengitysvaikeuksia. Suodattimen lisäksi mikrobit voivat pesiytyä myös ilmastointilaitteen kennoon. Kennoon kertyy ajan myötä kosteutta, jolloin se voi kerätä myös bakteereja.

– Tästä syystä ilmastointijärjestelmälle on hyvä tehdä perusteellinen puhdistus. Desinfioidaan järjestelmä, jolloin mikrobit poistuvat kennosta.

Tavallisen täyttöhuollon hinta on Virtasen mukaan keskimäärin noin 70–80 euroa. Tähän huoltoon ei kuitenkaan tavallisesti kuulu esimerkiksi ilmastointijärjestelmän desinfiointia. Virtasen mukaan ilmastointilaitetta huoltaessa kannattaakin olla tarkkana siinä, mitä kaikkea huolto sisältää.

Lue myös:

    Uusimmat