Tällä kikalla nopeutat auton viilentymistä mörköhelteillä – älä unohda päälle liian pitkäksi aikaa!

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Miten viilentää autoa tehokkaasti kesän helteillä eli miten käytän auton ilmastointia oikein?

Vastaus: Auton ilmastointi on paitsi mukavuus- myös turvallisuustekijä. Toimiakseen moitteettomasti ilmastointi tarvitsee säännöllistä huoltoa ja puhdistusta. Oman auton parhaimmat viilennysniksit löytyvät usein sen käyttöohjekirjasta.

Kun ilmastointilaite on kytketty päälle, ottaa ilmastointilaitteen kompressori osansa moottorin voimantuotosta. Näin ollen ilmastointilaitteen käyttö lisää polttoaineenkulutusta ja päästöjä.

Ilmastointi on kuitenkin mainio mukavuus- ja turvallisuusvaruste, jota tuskin kukaan haluaa olla käyttämättä, vaikka nuo edellä mainitut faktat tiedostaakin. Kuljettaja voi omalta osaltaan vaikuttaa siihen, että auton ohjaamo ja matkustamo saadaan pidettyä mukavan viileinä kuormittamatta kuitenkaan moottoria ja ympäristöä tarpeettomasti.

Näillä ohjeilla taskuparkki onnistuu joka kerta 1:23
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa, kuinka taskuparkki tehdään oikeaoppisesti, jos autossa ei ole pysäköintiavustinta.

Ilmastointihuolto kahden vuoden välein

Auton ilmastointihuolto tulisi teettää vähintään kahden vuoden välein. Ilmastointihuolto ei kuulu auton varsinaiseen huolto-ohjelmaan, joten se on huomattava tilata lisätyönä. Huolellisesti tehty ilmastointihuolto kestää noin tunnin.

Huollon yhteydessä järjestelmästä poistetaan vanha kylmäaine ja öljy. Sen jälkeen järjestelmä kuivataan alipaineella. Kuivauksella pyritään ehkäisemään korroosiota järjestelmässä. Ilmastoinnin huoltolaite tarkastaa myös järjestelmässä mahdollisesti olevat vuodot.

Kuivauksen jälkeen vanha, suodatettu kylmäaine palautetaan järjestelmään. Sekaan lisätään tarvittava määrä uutta kylmäainetta. Huoltolaite syöttää järjestelmään myös öljyä, jonka tehtävä on voidella kompressoria. Lisättävien aineiden mukana on myös väriainetta, joka helpottaa mahdollisten vuotokohtien paikannusta UV-valolla.

Raitisilmasuodattimen vaihto riittävän usein

Ilmastointihuollon lisäksi on tärkeää vaihtaa raitisilmasuodatin säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan – mielellään jokaisessa huollossa. Raitisilmasuodatin estää ilmassa olevia bakteereja ja epäpuhtauksia pääsemästä höyrystinkennolle, joka kosteana on varsin otollinen kasvualusta homeelle.

Mikäli hometta alkaa muodostua kennolle, puhaltaa auton puhallin tätä homepölyä autoon sisälle. Eri ihmiset reagoivat homeelle eri tavoin. Osa ei saa oireita ollenkaan – osa sen sijaan herkistyy hyvinkin äkkiä. Oireina voi olla jatkuva yskä, nuha, hengenahdistus tai vaikka ihottuma. Yleensä hyvä merkki kennon homehtumisesta on tunkkainen ilma autossa sisällä.

Desinfiointi tai otsonointi tarvittaessa

Kenno ja ilmakanavat olisi hyvä puhdistaa säännöllisesti, vaikkei tunkkaisuutta esiintyisikään – esimerkiksi aina ilmastointihuollon yhteydessä. Tähän riittää yleensä auton sisään räjäytettävä desinfiointipanos ja auton käyttäminen paikallaan sisäilmaa kierrättäen. Toimenpiteen päätteeksi auto on tuuletettava huolellisesti desinfiointipanoksen yhteydessä toimitettujen ohjeiden mukaisesti. Desinfiointi on usein mahdollista tilata ilmastointihuollon tekevästä korjaamosta.

Hankalammissa tapauksissa pelkkä desinfiointipanos ei enää riitä vaan on turvauduttava esimerkiksi höyrystinkennon ja raitisilmakanavien otsonointiin tai sitäkin laajempaan puhdistukseen.

Viilennystoimenpiteet ennen ajoon lähtöä

Auto kannattaa helteellä pysäköidä varjoiseen paikkaan, jolloin sen sisätilat eivät lämpene tarpeettomasti. Ennen autoon menoa kannattaa sen matkustamo tuulettaa mahdollisuuksien mukaan. Käytännössä tämä tapahtuu avaamalla ovet tai ikkunat hetkeksi ennen autoon menoa tai sen käynnistämistä.

Osassa autoja on mahdollisuus myös sivuikkunoiden avaamiseen pitämällä kauko-ohjainavaimen ovenavauspainiketta pitkään painettuna. Näin tuuletus saadaan käynnistettyä, vaikka itse ei vielä ollakaan auton luona. Tähän toimintoon liittyvät kuitenkin omat vaaransa. Mikäli avaimessa oleva avauspainike painuu pohjaan itsestään, avaimen ollessa taskussa, saattavat ikkunat aueta kuljettajan asiaa huomaamatta. Tällöin auto altistuu ilkivallalle ja säiden armoille. Tästä syystä olen jo useammasta omasta autostani deaktivoinut tämän toiminnon auton asetusvalikoista.

Mikäli autossa on polttoainetoiminen lisälämmitin, saa sen usein kytkettyä niin sanotulle tuuletustoiminnolle. Kun tämän toiminnon aktivoi lämmittimen asetuksista, saa auton puhaltimen puhaltamaan ulkoilmaa sisälle autoon polttoainetoimisen lisälämmittimen kaukosäätimestä painamalla. Toiminto ei tietenkään hyödynnä auton ilmastointilaitetta, koska moottori ei ole käynnissä, vaan puhaltaa ainoastaan ulkoilmaa sisälle autoon. Toki ulkoilman siirtäminenkin autossa kuumenneen tilalle viilentää autoa jo muutaman asteen siedettävämmäksi ja vähentää näin ilmastointilaitteen ponnistelua auton käynnistämisen jälkeen.

Ikkunat kiinni ilmastoinnin ollessa päällä

Ikkunoita ei kannata pitää auki ajon aikana, jos ilmastointilaite on kytkettynä päälle. Mikäli näin toimii, jäähdytetty ilma pääsee harakoille. Oikeastaan toimintaa voi verrata siihen, että pitäisi jääkaapin ovea auki – energian haaskausta siis.

Monissa autoissa automatiikka kytkeekin ilmastoinnin pois päältä, jos ikkuna tai kattoluukku avataan. Mikäli omassa autossasi automatiikka ei tätä tee, jää asia kuljettajan vastuulle.

Ilmanvirtauksen ja lämpötilan säädöt

Jotta ilmastoinnin tuottama kylmä ilma saataisiin mahdollisimman tehokkaasti autoon sisälle, kannattaa kojelaudan kaikki ilmasuuttimet avata auki.

Useissa autoissa on jäähdytettävä hansikaslokero tai keskikonsolilokero, joka hyödyntää ilmastointilaitetta. Mikäli näissä ei ole mitään jäähdytettävää, ei kylmää ilmaa kannata turhaan ohjata niihin vaan matkustamoon.

Ilmasuuttimia ei kuitenkaan kannata suunnata puhaltamaan suoraan kohti itseä. Väärällä ilman suuntauksella tai lämpötilan säädöllä saa paikat kolottamaan, kurkun kipeäksi ja varman kesäflunssan.

Automaatti-ilmastoinnin suosituslämpötila on 22 astetta. Manuaali-ilmastoinninkin lämpötilaa voi säätää auton lämmönsäätimestä, vaikka siinä ei astelukuja olisikaan merkittynä.

Auton viilentymistä voi nopeutta kytkemällä sisäilmankierron päälle. Tämä on kuitenkin syytä muistaa kytkeä pois päältä viimeistään siinä vaiheessa, kun haluttu sisälämpötila on saavutettu. Jos sisäilmankierto jää päälle pidemmäksi aikaa, muuttuu auton sisäilma tunkkaiseksi ja kuljettaja alkaa väsyä tarpeettomasti. Myös auton lasit huurtuvat herkemmin sisäilmankierron ollessa päällä.

Lue myös:

    Uusimmat