Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Huoltamaton ilmastointi voi hajota tai jopa vaarantaa terveyden

Tässä kuvassa ilmastointi on säädetty 26 asteeseen, kun hyvä lämpötila auton sisällä on 20-22 astetta.
Tässä kuvassa ilmastointi on säädetty 26 asteeseen, kun hyvä lämpötila auton sisällä on 20-22 astetta.
Julkaistu 22.05.2016 09:58

MTV LIFESTYLE

Auton ilmastointihuolto tulisi teettää asiantuntijan mukaan vähintään kahden vuoden välein.

Ilmastointihuolto ei kuulu auton varsinaiseen huolto-ohjelmaan, joten kuljettajan on tilattava se lisätyönä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, miten ilmastointia tulee huoltaa ja käyttää oikein.

Ilmastointihuollon toimenpiteet

Huollon yhteydessä järjestelmästä poistetaan vanha kylmäaine ja öljy. Sen jälkeen järjestelmä kuivataan alipaineella. Kuivauksella pyritään ehkäisemään korroosiota järjestelmässä. Ilmastoinnin huoltolaite tarkastaa myös järjestelmässä mahdollisesti olevat vuodot.

Kuivauksen jälkeen vanha, suodatettu kylmäaine palautetaan järjestelmään. Sekaan lisätään tarvittava määrä uutta kylmäainetta. Huoltolaite syöttää järjestelmään myös öljyä, jonka tehtävä on voidella kompressoria. Lisättävien aineiden mukana on myös väriainetta, joka helpottaa mahdollisten vuotokohtien paikannusta UV-valolla.

Kunnon ilmastointihuolto ottaa oman aikansa

Huolellisesti tehty ilmastointihuolto kestää noin tunnin. Markkinoilla on myös toimijoita, jotka mainostavat niin sanottua ”ilmastoinnin täyttöhuoltoa”. Tämä on yleensä vajaan puolen tunnin mittainen toimenpide. Täyttöhuollossa tehdään yleensä samat, edellä kuvatut työvaiheet perusteellista kuivausta lukuun ottamatta.

Aikaa vievä järjestelmän kuivaus on kuitenkin tärkeä toimenpide eikä sitä tulisi jättää tekemättä. Kosteus järjestelmässä aiheuttaa korroosiota, jonka seurauksena ilmastointilaitteen kompressori saattaa vaurioitua. Kuluttajan on hyvä tiedostaa tämä. Muutaman kympin rahansäästö ja puolentunnin ajansäästö saattavat kostautua myöhemmin usean sadan euron kompressoriremonttina.

Raitisilmasuodatin on vaihdettava säännöllisesti

Ilmastointihuollon lisäksi on tärkeää vaihtaa raitisilmasuodatin säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan – mielellään jokaisessa määräaikaishuollossa. Raitisilmasuodatin estää ilmassa olevia bakteereja ja epäpuhtauksia pääsemästä höyrystinkennolle, joka kosteana on varsin otollinen kasvualusta homeelle.

Mikäli hometta alkaa muodostua kennolle, puhaltaa auton puhallin tätä homepölyä autoon sisälle. Eri ihmiset reagoivat homeelle eri tavoin. Osa ei saa oireita ollenkaan – osa sen sijaan herkistyy hyvinkin äkkiä. Oireina voi olla jatkuva yskä, nuha, hengenahdistus tai vaikka ihottuma. Yleensä hyvä merkki kennon homehtumisesta on tunkkainen ilma autossa sisällä.

Harkitse myös desinfiointia

Kenno ja ilmakanavat olisi hyvä puhdistaa säännöllisesti, vaikkei tunkkaisuutta esiintyisikään – esimerkiksi aina ilmastointihuollon yhteydessä. Tähän riittää yleensä auton sisään räjäytettävä desinfiointipanos. Kun panos on laukaistu, autoa käytetään paikallaan sisäilmaa kierrättäen. Toimenpiteen päätteeksi auto on tuuletettava huolellisesti desinfiointipanoksen yhteydessä toimitettujen ohjeiden mukaisesti. Desinfiointi on usein mahdollista tilata ilmastointihuollon tekevästä korjaamosta.

Hankalammissa tapauksissa pelkkä desinfiointipanos ei enää riitä vaan on turvauduttava esimerkiksi höyrystinkennon ja raitisilmakanavien otsonointiin tai sitäkin laajempaan puhdistukseen.

Lisää aiheesta:

Jos silmät kutisevat autossa, yksi temppu voi helpottaa oireitaKutisevatko silmät autossa? Yksi temppu voi helpottaa oireitaKutisevatko silmät, vuotaako nenä? Autossa oireisiin olisi tarjolla helpotusta, mutta moni laiminlyö ohjeistuksetTällä kikalla nopeutat auton viilentymistä mörköhelteillä – älä unohda päälle liian pitkäksi aikaa!Auton ilmastointi tarvitsee säännöllistä huoltoa ja puhdistusta – kyseessä myös turvallisuustekijäOta vinkit talteen: Näin laitat auton kevätkuntoon talven jäljiltä
Teppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Teppo Vesalainen
  • 11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin

  • 30.8.11:55
    Auton toiminta

    Tiedätkö, milloin takavalot palavat? Tämä auton valoista pitää tietää

  • 23.8.11:55
    Hirvikolarit

    Pitääkö hirvi väistää aina peräpuolelta? "Kuljettaja saattaa tehdä hölmön ja kohtalokkaan virheen"

  • 20.8.20:06
    Sähköautot

    Miten painavan sähköauton turvallisuusriskit on huomioitu mahdollisessa törmäyksessä?