Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vanhemmat käyttävät entistä enemmän rahaa lastenvaatteisiin – jälleenmyyntiarvo yksi ostoperuste

1:54Kotimaiset brändit suosittuja lastenvaatteissa
Julkaistu 21.04.2017 22:38
Toimittajan kuva

Petteri Savolainen

petteri.savolainen@mtv.fi

Kotimaisten lastenvaatteiden kysyntä kasvaa jatkuvasti. Lapsiperheissä vaatteilta odotetaan eettisyyttä, ekologisuutta ja ennen kaikkea kotimaisuutta.

Lastenvaatteiden kysyntä maailmanlaajuisesti kasvaa myös jatkuvasti. Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n saamien tilastojen mukaan pari vuotta sitten lastenvaatteiden myynnin arvo oli globaalisti yli 130 miljardia euroa.

Tilastot kertovat, että varsinkin Aasian maiden kasvava keskiluokka kuluttaa laadukkaisiin lastenvaatteisiin suuria summia esimerkiksi Kiinassa ja Intiassa.

Gugguu, Vimma, Metsola, Mainio, Blaa ja Papu ovat suomalaisia, suhteellisen tuoreita lastenvaatemerkkejä, joiden kysyntä kasvaa tasaisesti.  

Esimerkkinä Helsingin Sanomien laskema Gugguu-lastenvaatedrändin menestystarina.

Vuonna 2013 merkin tulos oli vielä tappiollinen, mutta seuraavalla tilikaudella yrityksen liikevaihto kasvoi 548,3 prosenttia ja tulos nousi voitolliseksi 143 000 euroon.

Vuonna 2015 liikevaihto kasvoi 92,8 prosenttia 1 685 000 euroon. Liikevoitto oli 247 000 euroa.

Suomessa tehty

Suomalaisten brändien suosion salaisuus on on Blaa Oy:n Minna Linnan mukaan ekologisuus, eettisyys ja se, että ainakin osa vaatteista tehdään Suomessa tai EU:ssa.

Nimen omaan kotimaassa valmistaminen on myös ostajalla tärkeää.

Vaatteita ostetaan myös se mielessä, että niiden elämä jatkuu vielä pitkään oman perheen käytön jälkeenkin.

– Sanoisin, että nykyään se on niin, että köyhän ei kannata ostaa halpaa, näin ajatellaan. Vaatteitahan kierrätetään tosi paljon. Se on myös yksi ostoperuste, että vaate kestää sen kierrättämisen, Helsingin Messukeskuksessa Lapsimessuilla myymässä ollut Minna Linna sanoo.

Suosituin lastenvaatteiden kierrätysfoorumi on Facebook. Sosiaalisessa mediassa on usein eri vaatebrändeille oma myyntipaikka. Toki kirpputoreillakin liikkuu paljon vaatteita. Huippubrändien jälleenmyyntiarvo on korkea.

Lastenvaatteet lasketaan tuontivaatteissa aikuisten vaatteiden yhteyteen, mutta tilastojen mukaan vauvanvaatteita tuotiin Suomeen viime vuonna noin 25 miljoonalla eurolla. Vienti oli arvoltaan pari miljoonaa.

Lisää aiheesta:

Halpuuteen nojaava pikamuoti valtaa alaa, mutta mistä vaatteiden hinta todellisuudessa koostuu? – Asiantuntija: "Jos tuote maksaa muutaman euron, vaatteen tekijä ei ole saanut reilua korvausta"Merkkivaatteiden kierrätys yleistyy – suomalaiskauppa: Vaateostoksilla mietitään jälleenmyyntiarvoa kuten autokaupoillaLettileggingsit tekivät suomalaisesta autotallifirmasta vanhempien kulttisuosikinÄitien merkkivaatemanian yllättävä sivujuonne – suomalaisvaatteista liikkuu jopa piraattiversioita: "Olemme luoneet jotain suurta ja merkittävää"Facebook-kirppareilla liikkuu satoja miljoonia euroja – käytetystä lastenvaatteesta maksetaan jopa kolminkertainen hintaUudet suomalaiset lastenvaatemerkit suosiossa: "Sosiaalisen median vaikutus valtava"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 22:12
    Teatteri

    Kuolema odotti tuhansia suomalaisia Neuvostoliitossa – näytelmä nostaa esiin vaietun historian

  • 22:07
    Kadonneet

    Nainen katosi Inarissa: Etsinnät lopetettu tuloksettomina

  • 21:21
    Tulipalot

    Kerrostalopalo saatu sammutettua Ikaalisissa: 18 asukasta evakuoitu

  • 19:59
    Viro

    Viron ruokojoukkue valmis auttamaan Suomea himmeliennätyksessä

  • 18:22
    Sää

    Talvi valtaa koko Suomen: "Ei millään tavalla pitäisi olla kesärenkaita käytössä"