Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Valtio tukee suomalaisten risteilyreissuja miljoonilla vuodessa – varustamot saavat kunnon siivun yritystuista

8:40Yritystuista iso kiistaYritystukien karsiminen osoittautui hallitukselle vaikeaksi rastiksi.
Julkaistu 12.03.2019 12:17

MTV UUTISET – Kauppalehti

Valtio tukee varustamoja kymmenillä miljoonilla vuosittain. Viking Line kerää noin 26 miljoonaa euroa vuodessa, Tallink Silja noin 16 miljoonaa. Pörssiyhtiöt pyörittävät summilla risteilybisnestä.

Juha Sipilän (kesk) hallituskaudella tukivirta risteilyaluksille säilyi vahvana, vaikka hallitusohjelman mukaan matkustaja-alustukea piti karsia 20 miljoonalla eurolla.

Vuosina 2015–2017 Viking Linen saama yritystukipotti oli 78 miljoonaa euroa, Tallink Siljan 47,7 miljoonaa euroa. Kolmanneksi eniten varustamoista tukea on saanut Finnlines, 39,6 miljoonaa euroa. Eckerö-konsernin saama tukipotti samalta ajanjaksolta on 18,7 miljoonaa euroa.

Pörssilistattuun Aspo-konserniin kuuluvalle ESL Shippingille maksettiin vuosina 2015–2017 kauppa-alustukea yhteensä 14,8 miljoonaa euroa. ESL Shipping on puhtaasti irtolasteja kuljettava varustamo.

Perusteluina huoltovarmuus

Kolmen vuoden aikana jaetusta tukipotista 40 prosenttia meni maarianhaminalaisille laivayhtiöille.

Tukea perustellaan huoltovarmuuden turvaamisella ja merikuljetusten tärkeydellä. Tällä viitataan siihen, että esimerkiksi matkustaja-aluksissa kulkee myös rahtilastia.

Käytännössä varustamoille palautetaan vuosittain noin sata miljoonaa euroa merihenkilöstön veroja ja sosiaaliturvamaksuja. Kauppa-alustuki on EU-komission hyväksymä työvoimakustannustuki, jolla EU-jäsenmaat voivat tukea merenkulkua. Nimellisesti tuet ovat kilpailukykytukia.

Tuista tilattu selvitys

Kolme ministeriötä on nyt tilannut selvityksen, jossa tutkitaan matkustaja-aluksiin kohdistuvien tukien vaikuttavuutta. Selvityksen on määrä valmistua syksyllä. Selvityksen taustalla on matkustaja-aluksien tukijärjestelmään kohdistunut arvostelu.

Järjestelmä on kallis, eivätkä kaikki jaa näkemystä siitä, että matkustaja-alusten osalta tuki on huoltovarmuuden kannalta perusteltu. Kysymys kuuluu, onko huoltovarmuustavoitteilla perusteltu tuki tarpeeksi kustannustehokas ja olisiko sille vaihtoehtoja?

Valtion Huoltovarmuuskeskuksen mukaan matkustaja-autolauttojen liikennöinti Suomen lipun alla on yksi keskeinen huoltovarmuuden tae Suomelle.

Suomen varustamot ry on puolustanut tukea muistuttamalla, että EU on suosittanut jäsenmailleen, että ne alentavat rahti- ja matkustaja-alusten työvoimakustannuksia siirtymällä nettopalkkoihin tai palauttamalla varustamoille palkkaveroja ja muita työvoiman sivukuluja.

Varustamot ovat julkisuudessa kritisoineet sitä, että kauppa-alustukea kutsutaan yritystueksi. Varustamojen ja Merimies-Unionin maalaaman uhkakuvan mukaan tuen leikkaaminen siirtäisi laivat pois Suomen lipun alta.

Lisää aiheesta:

ERR: Viro nelinkertaistamassa tukensa matkustajalauttayhtiöille – Suomi päinvastaisella linjallaAsiantuntija: Purran ehdottama leikkaus voisi johtaa huoltovarmuuden heikkenemiseenUusi lisämaksu iski risteilyihin – MTV Uutiset todisti, kun edukkaalta vaikuttavan hytin lopullinen hinta lävähti silmien eteenRuotsinlaivat porskuttavat taas korona- ja sotakurimuksen jälkeen – näin Tallinkin ja Viking Linen kova tulos syntyi: "Emme käytä venäläistä kaasua" Laivayhtiöt huutavat valtiota apuun matkustajien kaikottua – "Pelkkä rahdin kuljettaminen ei kata kustannuksia"Maailman vähäpäästöisin rahtilaiva aloitti liikennöinnin Itämerellä – suomalainen Viikki tuottaa 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidia kuin vanhemmat alukset
Veneet ja laivatTallink SiljaSipilän hallitusTalous

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • ke13:57
    Seksuaalirikokset

    Epäillyssä laivaraiskauksessa on nyt kolme tekijää

  • 17.10.18:47
    Päästöt

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä

  • 14.10.07:21
    Mark Rutte

    Venäläinen sukellusvene joutui ongelmiin Ranskan rannikolla – Natolta ivaileva kuitti

  • 12.10.17:43
    Israelin ja Hamasin sota

    Viimeinen Gazaan avustuslaivueen mukana pyrkinyt, kiinni otettu suomalainen on poistunut Israelista

  • 12.10.14:25
    Historia

    Suomalaisprofessori selvitti Endurance -laivan uppoamissyyn vuonna 1915