Hyviä uutisia koronan kurittaman talousahdingon keskellä: Helsingin telakan uusi tilaus tuo töitä tuhannelle

Swan Hellenic -varustamo on tilaamassa Helsingin telakalta noin 150 miljoonan euron arvoisen risteilijän. 

Toimitusjohtaja Carl-Gustaf Rotkirch kertoo, että tilaus tuo telakalle töitä 700:lle ja alihankintaketjuun 300-400:lle.

Tilauksen on Rotkirchin mukaan määrä varmistua keskiviikkona. Tilauksesta kertoi ensimmäisenä Yle.

– Onhan tämä äärettömän iloinen asia, että kaiken surkeuden keskellä pystymme saamaan tilauksia, kun kaikki muut siirtävät tilauksia ja toimituksia eteenpäin, Rotkirch kertoo Kauppalehdelle.

Swan Hellenic on jo aiemmin tilannut telakalta kaksi pienempää alusta. Telakan tilauskanta nousee nyt lähelle 400 miljoonaa euroa.

– Alkaa siis muistuttaa oikeaa yritystoimintaa, Rotkirch naurahtaa.

Uuden aluksen rakentaminen voi alkaa ensi kesänä.

Pienet matkustajamäärät

Koronakriisi ja viruksen pelko on vähentänyt risteilymatkustamista ja laivojen rakentamista ympäri maailmaa. Esimerkiksi Turun telakka suljetaan vuodenvaihteessa kolmen viikon ajaksi.

Pienempiin risteilijöihin tuntuu silti olevan kiinnostusta. Monacossa pääkonttoriaan pitävän Swan Hellenicin konseptissa matkustajia houkutellaan niin kutsutuille tutkimusristeilyille eksoottisiin paikkoihin, kuten arktisille alueille ja tropiikkiin.

– Nämä pienet risteilijät pääsevät sellaisiin kohteisiin, jotka ovat isoille risteilijöille mahdottomia, Rotkirch kertoo.

Laivaan mahtuu vain 190 matkustajaa, kun miehistöä on 140.

– Nyt covidin aikana on toki helpompaa hallita pienempää matkustajamäärää. Myös ne kohteet joihin mennään, sielläkään ei ole kovin paljon ihmisiä.

Rotkirchin mukaan Swan Hellenic myy matkoja aktiivisesti muun mussa Saksassa ja Britanniassa pienten erikoismatkatoimistojen kautta. Nyt varustamo on virittelemässä myyntikuvioita myös Kiinan suuntaan.

Sanktio-ongelma hävisi

Telakka oli aiemmin venäläisen valtionyhtiö USC:n omistuksessa ja siten Yhdysvaltojen asettamien, Krimin valtauksesta seuranneiden talouspakotteiden piirissä. Pakotteet vaikeuttivat huomattavasti telakan toimintaa ja rahoitusta.

Viime vuonna telakka myytiin venäläisten liikemiesten omistamalle, Kyprokseen rekisteröidylle Algador Holdingsille. Kauppa ratkaisi sanktio-ongelman.

Aiemmin jäänmurtajistaan tunnettu telakka alkoi jokin aika sitten ahdingossaan keskittyä entistä enemmän risteilijöihin. Jäänmurtajistakin silti neuvotellaan, Rotkirch sanoo.

– Olemme edelleen hyvin aktiivisia sillä puolella, mutta juuri tällä hetkellä on tietty suvantovaihe jäänmurtajatilausten osalta.

Telakka muun muassa neuvottelee jäänmurtajatilauksesta Venäjälle. Suomi ja Ruotsi ovat suunnittelemassa yhteisiä jäänmurtajia Itämerelle, mikä niin ikään telakkaa kiinnostaa.

Uusista risteilijätilauksista huolimatta rahoitus on jatkuva huolenaihe myös Helsingin telakalle, toimitusjohtaja sanoo.

– Tällä hetkellä meilläkin on hieman hankaluuksia sen takia, että isot tilaukset Suomessa edustavat riskiä Finnveran portfoliossa, Rotkirch sanoo viitaten Finnveran järjestämiin vientitakuisiin.

– Toivomme että meidän projektit, jotka ovat yleensä huomattavasti pienempiä, voisivat saada huomiota.

Lue myös:

    Uusimmat