Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Maailman vähäpäästöisin rahtilaiva aloitti liikennöinnin Itämerellä – suomalainen Viikki tuottaa 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidia kuin vanhemmat alukset

2:16Laivaliikenteen typpipäästöt rehevöittävät edelleen Itämerta
Julkaistu 14.11.2018 11:00
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Monialayhtiö Aspon tytäryhtiö ESL Shippingin uusi irtolastilaiva Viikki on aloittanut liikennöinnin Itämerellä. Nesteytetyllä maakaasulla kulkeva alus tuottaa yli 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidia kuin vanhemmat alukset.

Risteilyalusten päästöt Itämerellä ovat edelleen suuret. Katso video!

2:16Laivaliikenteen typpipäästöt rehevöittävät edelleen Itämerta

Tiettävästi Viikki on maailman vähäpäästöisin irtolastilaiva.

Viikki-alus on rakennettu Kiinassa. Sieltä se matkasi Japaniin hakemaan raaka-ainelastia.

Itämerelle laiva saapui Koillisväylää pitkin. Reitti lyhensi matkaa Japanista Suomeen kolmella viikolla. Lisäksi Koillisväylän käyttö vähensi matkan päästöjä 40 prosentilla verrattuna Panaman kanavan kautta kulkevaan reittiin.

– Olemme hyvin tietoisia keskustelusta, jota käydään myös merenkulkualan ympäristökysymyksistä. Viikin ja sen sisaralus Haagan suunnittelu käynnistettiin jo viisi vuotta sitten, ja näissä laivoissa konkretisoituu kaikki, mikä on tällä hetkellä mahdollista tehdä ympäristötehokkaasti, kertoo ESL Shipping Oy:n toimitusjohtaja tiedotteessa.

Mikki Koskinen

Rahtilaiva, ympäristöystävällisyys, Viikki, päästöt160 metriä pitkä Viikki kulkee nesteytetyllä maakaasulla. Kuva: Robert Söderholm, AspoRobert Södetholm, Aspo

Uuden ajan rahtialus on energiatehokas

Viikki on täynnä uutta teknologiaa, joista yksi keskeisimmistä on nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttö laivan pääkoneessa, kolmessa apukoneessa ja lämmityskattilassa. Laiva noudattaa uusien laivojen energiatehokkuutta mittaavaa suunnitteluindeksiä (Energy Efficiency Design Indexi, EEDI), ja täyttää jo nyt vuoden 2025 ympäristövaatimukset.

Laivat on suunniteltu intensiiviseen liikenteeseen, jossa satamakäyntejä on viikossa useita ja lasti lastataan tai puretaan usein aluksen omilla nostureilla. Erityinen piirre aluksessa ovatkin automaattiset nosturit, jotka osaavat omatoimisesti purkaa lastin kuljettimelle tai laiturille.

Merikuljetusten osuus Suomen viennistä on 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia. Maantieteellisen sijainnin takia merikuljetukset ovat Suomen tärkein ja edullisin logistiikan muoto.

– Varustamot ovat oleellinen osa meriklusteria. Aspo on viimeisen kahdeksan vuoden aikana investoinut ESL Shippingiin noin 200 miljoonaa euroa, sillä uskomme, että automaatioon ja ympäristötehokkuuteen perustuvat ratkaisut ovat ainoa tie kehittää koko toimialaa, sanoo Aspo Oyj:n toimitusjohtaja ja ESL Shippingin hallituksen puheenjohtaja Aki Ojanen tiedotteessa.

Lisää aiheesta:

Saastuttaville aluksille tulossa päästömaksuja – mehukas tilaisuus Suomen meriteollisuudelleSuomalaisvarustamo niittää hyötyä sähköhybrideistä merilläMeriliikenteen päästöt nollaan 2050 – Suomi vaatii jääolosuhteiden huomioimistaUusi lisämaksu iski risteilyihin – MTV Uutiset todisti, kun edukkaalta vaikuttavan hytin lopullinen hinta lävähti silmien eteenLaivaliikenteen päästöt puoliksi 2050 mennessä – apua haetaan uusista polttoaineista ja roottoripurjeista15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä
Veneet ja laivatItämeriPäästötIlmastonmuutosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • to18:37
    Pakotteet

    Tilanne päällä Kotkassa – MTV todisti erikoista veneselkkausta

  • ke16:59
    Australia

    Luksusristeilijä unohti vanhuksen trooppiselle saarelle traagisin seurauksin

  • 25.10.19:18
    Jäänmurtajat

    Mistä jäänmurtajien rakentajat? Alan opiskelijat näkevät tulevaisuuden valoisana

  • 22.10.13:57
    Seksuaalirikokset

    Epäillyssä laivaraiskauksessa on nyt kolme tekijää

  • 17.10.18:47
    Päästöt

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä