Maailman vähäpäästöisin rahtilaiva aloitti liikennöinnin Itämerellä – suomalainen Viikki tuottaa 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidia kuin vanhemmat alukset

Laivaliikenteen typpipäästöt rehevöittävät edelleen Itämerta 2:16

Monialayhtiö Aspon tytäryhtiö ESL Shippingin uusi irtolastilaiva Viikki on aloittanut liikennöinnin Itämerellä. Nesteytetyllä maakaasulla kulkeva alus tuottaa yli 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidia kuin vanhemmat alukset.

Risteilyalusten päästöt Itämerellä ovat edelleen suuret. Katso video!

Laivaliikenteen typpipäästöt rehevöittävät edelleen Itämerta 2:16

Tiettävästi Viikki on maailman vähäpäästöisin irtolastilaiva.

Viikki-alus on rakennettu Kiinassa. Sieltä se matkasi Japaniin hakemaan raaka-ainelastia.

Itämerelle laiva saapui Koillisväylää pitkin. Reitti lyhensi matkaa Japanista Suomeen kolmella viikolla. Lisäksi Koillisväylän käyttö vähensi matkan päästöjä 40 prosentilla verrattuna Panaman kanavan kautta kulkevaan reittiin.

– Olemme hyvin tietoisia keskustelusta, jota käydään myös merenkulkualan ympäristökysymyksistä. Viikin ja sen sisaralus Haagan suunnittelu käynnistettiin jo viisi vuotta sitten, ja näissä laivoissa konkretisoituu kaikki, mikä on tällä hetkellä mahdollista tehdä ympäristötehokkaasti, kertoo ESL Shipping Oy:n toimitusjohtaja Mikki Koskinen tiedotteessa.

Uuden ajan rahtialus on energiatehokas

Viikki on täynnä uutta teknologiaa, joista yksi keskeisimmistä on nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttö laivan pääkoneessa, kolmessa apukoneessa ja lämmityskattilassa. Laiva noudattaa uusien laivojen energiatehokkuutta mittaavaa suunnitteluindeksiä (Energy Efficiency Design Indexi, EEDI), ja täyttää jo nyt vuoden 2025 ympäristövaatimukset.

Laivat on suunniteltu intensiiviseen liikenteeseen, jossa satamakäyntejä on viikossa useita ja lasti lastataan tai puretaan usein aluksen omilla nostureilla. Erityinen piirre aluksessa ovatkin automaattiset nosturit, jotka osaavat omatoimisesti purkaa lastin kuljettimelle tai laiturille.

Merikuljetusten osuus Suomen viennistä on 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia. Maantieteellisen sijainnin takia merikuljetukset ovat Suomen tärkein ja edullisin logistiikan muoto.

– Varustamot ovat oleellinen osa meriklusteria. Aspo on viimeisen kahdeksan vuoden aikana investoinut ESL Shippingiin noin 200 miljoonaa euroa, sillä uskomme, että automaatioon ja ympäristötehokkuuteen perustuvat ratkaisut ovat ainoa tie kehittää koko toimialaa, sanoo Aspo Oyj:n toimitusjohtaja ja ESL Shippingin hallituksen puheenjohtaja Aki Ojanen tiedotteessa.

Lue myös:

    Uusimmat