Vältä hirvikolari – toimi näin

Voit vähentää tuntuvasti vakavaan hirvikolariin joutumisen mahdollisuutta seuraamalla näitä ohjeita.

1. Tiedä milloin ajat

Hirvet liikkuvat metsästyksen ja lisääntymiskautensa vuoksi levottomasti syystalvella.

Suurin osa hirvikolareista tapahtuu ilta- ja aamuhämärässä syyskuun ja joulukuun välisenä aikana. Myös kevät on hirvikolariaikaa.

Sateinen sää, matalalta paistava aurinko sekä vastaantulevien valot vaikeuttavat hirvien huomaamista.

2. Usko hirvivaaramerkkejä

Hirvien yleiset reitit ovat tiedossa ja vakiintuneita.

– Kun siellä on se hirvivaroitus, sitä kannattaisi oikeasti noudattaa. Sitä ei ole taiottu siihen tien viereen, Tapio Koisaari Liikennevakuutuskeskuksesta sanoo.

Muista kuitenkin, että eläimiä liikkuu myös varoitusalueiden ulkopuolella. Eläimiä voi joskus harhautua hirviaidatuille tieosuuksille. Silloin hirvi ei pääse tieltä pois ja vauhkoontuu helposti.

3. Helpota havaitsemista

Pidä nopeutesi riskialueilla ja riskiaikoina enintään 80 kilometrin tuntinopeudessa, jotta sinulla on aikaa reagoida ja voit pysähtyä nopeasti. Kuolemaan johtaneissa kolareissa 75 prosentissa ajonopeus on ollut yli 100 km tunnissa.

Käytä mahdollisimman paljon kaukovaloja, mutta älä heikennä omilla valoillasi muiden havainnointikykyä. Varoita havaitsemastasi eläimestä vastaantulevia väläyttämällä ajovaloja ja takana tulevia jarruvaloilla. Hätävilkut viestivät myös poikkeustilanteesta.

4. Tarkkaile erityisesti näitä

Hirvet ovat suuresta koostaan huolimatta nopealiikkeisiä ja saattavat syöksyä paikaltaan liikkeeseen yllättäen. Sopiva tilannenopeus ja pitkä turvaväli jättävät sinulle aikaa reagoida.

Tarkkaile tien vierustoja pientareen lähellä erityisesti, jos tien vieressä kasvaa lähellä puita tai pensaikkoa. Aikaa reagointiin on silloin vielä vähemmän. Älä tee ajaessasi mitään muuta. Se vie aina osan kuskin keskittymiskyvystä.

5. Väistä näin

Vähennä eläimen havaittuasi välittömästi nopeutta. Pidä auto mahdollisimman pitkään omalla kaistallasi.

Yritä väistää hirvi takaa. Hirven pään alue on sen raskain kohta. Hirvi saattaa myös kääntyä tai pysähtyä. Muista, että hirviemon perässä saattaa tielle pelmahtaa pian myös vasoja.

6. Älä luota sokeasti uuteen autoon

Uudetkaan autot eivät ole rakenteellisesti tehty hirvikolareita varten. Törmäystesteissä ei mitata auton kykyä ottaa vastaan käytännön kolaritilanteessa päälle putoava monisatakiloinen hirvenruho.

– Euro NCAP-törmäystesteissä testataan asioita, jotka eivät hirveästi tuo turvallisuutta hirvitörmäyksen varalta. Ei kannata luottaa siihen, että on uusi auto ja se suojaa vaikka miltä. Se on haastava törmäyslaji, jota varten ei ole mitään hirvi-törmäystestiä, Tapio Koisaari Liikennevakuutuskeskuksesta sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat