Metsäkaurisonnettomuuksien määrä on kasvanut tuntuvasti viime vuosina. Tilastollisesti onnettomuuksia tapahtuu eniten juuri nyt.
Autot kolaroivat metsäkauriiden kanssa erityisesti toukokuussa, kertoo vakuutusyhtiö Fennia tiedotteessaan. Riskit törmäykselle kasvavat, kun kesärajoitukset astuvat voimaan ja ajonopeudet nousevat.
Metsäkaurisonnettomuuksia tapahtuu eniten Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa, mutta runsaasti myös Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Päijät-Hämeessä ja Satakunnassa.
Vielä viisi vuotta sitten toukokuussa tapahtui runsaat 400 metsäkaurisonnettomuutta, mutta viime vuosina määrä on ollut kaksinkertainen.
Lue myös: Jenna oli omistanut Audinsa vasta pari tuntia, kun törmäsi sillä hirveen – "Vakuutusyhtiö sanoi, että kasko ei ollut vielä voimassa"
– Metsäkaurisvahingot lähtevät selvään nousuun huhtikuun lopussa ja eniten niitä sattuu yleensä toukokuun loppupuoliskolla. Tämä vuosi tuskin on poikkeus, Fennian ajoneuvovakuutus- ja vahinkopalveluista vastaava johtaja Mikko Pöyhönen kertoo tiedotteessa.
Metsäkaurisvahinkojen suuren määrän taustalla on eläinten luonnollinen liikehdintä keväällä talven jälkeen. Kesäkuussa liikehdintä vähenee, joten onnettomuuksienkin määrä kääntyy laskuun.
Tilannenopeus, tilannenopeus, tilannenopeus
Metsäkauriita liikkuu usein alueilla, joilla teiden nopeusrajoitukset voivat olla 80 tai 100 kilometriä tunnissa.
Pöyhönen muistuttaa, että hirvistä ja kauriseläimistä varoittavat merkit sijoitetaan harkitusti sellaisiin paikkoihin, joissa näitä eläimiä tilastojen mukaan liikkuu enemmän. Silloin kannattaa vähentää nopeutta.
– Nopeuden alentaminen vaikuttaa yllättävän vähän matkan kokonaiskestoon, mutta sillä voi olla iso vaikutus, jos eteen kävelee hirvi tai metsäkauris. Erityisen tarkkana kannattaa olla, kun tie vie metsästä peltoaukealle ja päinvastoin. Liikenteen lisäksi kannattaa havainnoida erityisesti teiden reunoja.
Vanhempi auto menee helposti lunastukseen
Vaikka riistakolareita tapahtuu liikenteessä ympäri vuoden, on tilastollisesti katsottuna varsinainen vaaran aika juuri nyt.