Valmistaja keksi, miten paketoida jopa 25 prosenttia enemmän energiaa sähköauton akkuun – tulevassa mallissa jopa 650 kilometrin toimintamatka
Yhdysvaltalainen Rivian on tehnyt merkittävän läpimurron sähköautojen akkutekniikan kehityksessä.
Rivianinsähköautojen käyttövoimasta vastaava varapääjohtaja Richard Farquhar on kertonut Charged-julkaisun haastattelussa yhtiön tehneen teknisen läpilyönnin sähköautojen akkukehityksessä.
Rivianin insinöörit ovat onnistuneet kehittämään volyymiltaan tähän asti energiatiheimpiä akkumoduuleita. Wattitunteina per litra uudet moduulit ovat 20–25 prosenttia tähän asti tunnettuja suurempia.
Lue myös: Jenkkivalmistaja esitteli poskettoman tehokkaan sähkö-pickupin – ja voi veljet, miltä se näyttää!
Huima 180 kWh:n akusto
Avainasemassa teknisessä läpilyönnissä on Farquahin mukaan ollut moduulin uusi rakenne ja jäähdytystekniikka.
Jokaisessa moduulissa on kaksi kerrosta, joista jokainen sisältää sylinterin muotoisia tyypin 21700 solukennoja. Yhden moduulin energiasisällöksi tulee 15 kilowattituntia.
Tavallisessa akkupaketissa on yhdeksän tällaista moduulia. Premium-akkupaketissa moduuleita on 12, mikä antaa akuston kapasiteetiksi 180 kilowattituntia. Se tarkoittaa tulevassa Rivianin sähköautossa yli 645 kilometrin toimintamatkaa.
Moduulissa on jäähdytyslevyt ylemmän ja alemman kennokerroksen välissä. Tämän tekniikan uudenlainen kontrollointi antaa Rivianin akustolle mahdollisuuden jäähtyä tehokkaammin. Lämmön poisohjautuminen on nyt saatu johdettua tehokkaammin kennojen keskeltä. Näin ollen kennot on voitu pakata tiukempaan, lähemmäs toisiaan, mikä puolestaan johtaa Farquahin mukaan mainittuun energiatiheimpään akustoon.
Akustoa jäähdytetään pitkittäissuuntaisesti, tähän asti yleisesti käytetyn radiaalisen sijaan. Tämän ansiosta kennojen väliin on voitu jättää jäähdyttävä ilmakerros. Kennojen väleihin ei näin tarvinnut lisätä mutkittelevaa jäähdytysnestekanavistoa, kuten tehokkaimmissa akuissa tähän asti.
Rivianin ilmoittama tekninen edistysaskel on välttämätön suurten ja ilmanvastukseltaan epäedullisempien autojen, kuten Rivianin täyssähköisen R1T-avolavan, toimintasäteen kasvattamiseksi. Samalla akustosta saadaan litteämpi, joten se vie vähemmän tilaa.
Lähde: Charged
Uusimmat
-
00:01
Kelan laskelmat: Näin etuuksien leikkaaminen vaikuttaa työn vastaanottamiseen
-
23:50
Puoluetilaisuuteen hyökättiin Tukholmassa – kolme sairaalaan
-
23:24
Näin Tappara-kapteeni kommentoi Pelicansin törkytekoa – "Lapsus"
-
22:55
Rikard Grönborg jyrisi Pelicansin törkytempusta – tuimia syytöksiä SM-liigafinaalin tapahtumista
-
22:48
Tommi Niemelä murahti Tappara-leirin rajuista syytöksistä: "Minkä helvetin takia?"
-
22:46
Yhdysvallat lähettänyt salaa Ukrainaan pitkänkantaman ohjuksia
-
22:40
Zelenskyi: 16 Venäjälle vietyä ukrainalaislasta päässyt takaisin
-
22:32
Ruotsi sai tuta Leijonien kovuuden – jälki oli kylmää
-
22:20
Harkovassa asuva Nika ei aio lähteä kaupungista, vaikka Venäjä on tuhonnut hänen baarinsa jo kolmesti
-
22:17
Vili, 17, on väliinputoaja vammaispalveluissa – nyt kommentoi hyvinvointialueen vastaava
-
22:14
14 ruumista löytyi Tunisian rannikolta – siirtolaisveneiden määrä kasvanut viime päivinä
-
22:05
ADHD on Pirjo Lonkan supervoima: "Kuvauksissa keskittymistäni ei häiritse mikään"
-
22:04
Tässä on hurjien talvien ja eilisen rajun takatalven syy
-
21:59
Patrik Carlsson ratkaisi melkoisen finaalitrillerin Tampereella, Christian Heljankoon kohdistunut isku puheenaiheena – näin peli eteni
-
21:44
SDP:n Berg: 20 euron korotus Kela-korvaukseen terveydenhuollossa eriarvoistaa järjestelmää
-
21:30
Ari Vallin antoi palaa törkytempusta Tappara-vahtiin: "Jos minä olisin pelaajana tuolla"
-
21:02
Siim Liivik latasi kovaa tekstiä Tappara-tähtivahdin päälleajosta – uutta tietoa Pelicans-pakista
-
21:00
70-luvun mökit – tässä on kahdeksas Suomen kaunein koti: Kesämökit -finalisti
-
20:44
Thaimaa takoi jääkiekossa 57-0-murskalukemat
-
20:39
"Moro Youtube! Tänään testataan…", mies sanoi videolla ja ampui ilmakiväärillä toiselta keuhkon puhki
-
Lataa lisää