"Välillä saa katsoa, että tuleekohan asiakas ihan nenälle jo"

Lähijunien myöhästely on tehnyt työmatkustamisesta viime aikoina tuskaisaa. Matkustajien turhautuneisuus on tullut konduktööreille viime aikoina tuttuakin tutummaksi.

- Työmatkustajilla on ollut aika rankkaa viime ajat, ja se kyllä näkyy täällä junissa. Paljon siitä on tullut sanomista, mutta paljon ymmärtäväisyyttäkin heillä on riittänyt, kertoo lähiliikennekonduktööri Jarkko Karlsson.

Välillä tunteet saattavatkin kuohahtaa siihen mallin, että konduktööri saa pelätä jopa oman hyvinvointinsa puolesta.

- Hirveitä ylilyöntejä ei ole tullut, mutta muutaman kerran on ollut erittäin vihaisia asiakkaita, jolloin on joutunut katsomaan, että tuleekohan ihan nenälle jo.

Karssonin mukaan tilanteesta selviää yleensä kuitenkin puhumalla.

- Asiakkaan kanssa keskustelu yleensä auttaa. Muutahan ei täällä junassa oikein pysty tekemään kuin pahoittelemaan tilannetta, mikä on asiakkaan kannalta tietysti aika mitätöntä.

Jaahas, lunta - ei muuta kuin ovea hakkaamaan

Suurimmat syypäät lähijunien myöhästelyyn tänä vuonna ovat olleet lumi sekä Rautatieaseman ruuhkaisuus. Lumi aiheuttaa ongelmia muun muassa junien ovien kanssa.

- Lumen pakkautuminen ovien väliin aiheuttaa ovivikoja, jonka vuoksi aikataulusta jäädään sitten jälkeen. Konduktööreinä olemme kyllä sitten nopeasti siellä hakkaamassa ovia ja yritämme saada junat mahdollisimman nopeasti liikkeelle, Karlsson kertoo.

Erityisesti lumi aiheuttaa oviongelmia vanhemmissa junissa, uudemmissa junissa lumi sulaa sen sijaan helpommin pois.

Toinen jokatalvinen ongelmakohta on ollut Rautatieaseman ruuhkaisuus.

- Kun asema ruuhkautuu, niin siellä sitten joudumme odottamaan jonossa laituriin pääsemistä.

Myöhästymisten ehkäisemiseksi VR ja Liikennevirasto harkitsevat ruuhka-ajan junavuorojen karsimista talvisin jo ennakkoon. Konduktöörien keskuudessa ehdotus saa kannatusta.

- Työntekijät ovat ainakin olleet sillä kannalla, että esimerkiksi 10 minuutin vuoroväli N-junille on ollut tosi hyvä juttu. Ja asiakkailtakin on tullut palautetta, että nyt homma toimii. Silloin vuoroväleissä on enemmän pelivaraa, eikä ruuhkaa synny, Karlsson arvioi.

Kahvia ja huumoria

Junien myöhästely koettelee luonnollisesti myös konduktööriä.

- Omatkin junat ovat myöhästelleet aika paljon. Tänään on ollut hyvä päivä ja junat ovat pysyneet aikatauluissa. Mutta tällaista tämä on Suomen sääolosuhteissa.

Lähijunien konduktööreillä junien myöhästely on näkynyt pitkiksi venyneinä työpäivinä ja ylitöinä.

- Hyvä henki on kuitenkin pysynyt. Ja onneksi täällä on hyvät työkaverit. Se kyllä auttaa aina.

Stressaavimmat tilanteet puretaankin työtovereiden kesken kahvikupin äärellä. Karlssonin mukaan juttutuokioissa viljellään myös hurttia huumoria.

- Meillä on asioista hyvinkin paljon keskustelua kahvihuoneella. Ja kun kollegojen kanssa juttelee, niin voi heittää vähän huumoria mukaan. Se auttaa jaksamaan pitkiä työpäiviä.

Katso Anna Satovainion juttu

Lue myös:

    Uusimmat