Vakuutusyhtiö paljasti yllättävän tilastofaktan: Näillä laatumerkeillä ajavat ovat hinausfirmojen vakioasiakkaita

0:39
Hinausfirma Laatu Hinauksen video näyttää, kuinka ojaan katolleen suistunut henkilöauto saadaan hinausauton lavalle.

Tässäpä tilasto, jonka kärkipaikalle yksikään automerkki ei taatusti halua.

Vakuutusyhtiö POP Vakuutuksen vahinkotilastot vuosilta 2019–2021 paljastavat automerkit, joiden omistajat joutuvat useimmin turvautumaan hinausauton apuun tien päällä. Tilastoon otettiin mukaan vain alle 20-vuotiaita autoja, jotka ovat yhtiön hinausturvan piirissä.

Yhtiön tiedotteessa kerrotaan tilastojen osoittavan, että BMW, Mercedes-Benz, Citroen ja Audi työllistävät hinausfirmoja kaikkein eniten, kun tarkastellaan sekä kolareista että teknisistä vioista seuranneita hinauksia.

Mikäli tarkasteluun otetaan pelkästään kolarin seurauksena tapahtuvat hinaukset, on ykkösenä Toyota. Japanilaisvalmistajan autojen kohdalla yli viidesosa kaikista hinaustarpeista on seurausta kolarista.

Sen sijaan Citroenit, Audit ja Bemarit ovat autoja, joita harvemmin joudutaan hinaamaan kolarin seurauksena, sillä niissä hinaustarpeeseen johtaa useimmin tekninen vika.

POP Vakuutuksen hinaustilastoissa Toyota, Honda, Nissan, Skoda ja Opel erottuvat edukseen.

– Erityisesti japanilaismerkit erottuvat näissäkin tilastoissa toimintavarmuudellaan. Vaikka osittain ilmiötä selittävät näillä merkeillä keskimääräistä pienemmät vuosittaiset ajokilometrit, on kuitenkin tekninen toimintavarmuus näissä keskitasoa paremmalla tasolla, toteaa tiedotteessa aktuaari- ja talousjohtaja Erkka Jalonen POP Vakuutukselta.

Vakuutusyhtiö If paljasti viime vuonna hyvin samankaltaisia tilastoja.

Kun hinausten määrä suhteutettiin Ifin kautta vakuutettujen autojen määrään, tarvitsevat Bemarit, Mersut ja Audit hinausta selvästi useimmin. Myös Ifin tilastoissa Toyotat, Nissanit, Opelit ja Skodat ovat vähiten hinattujen merkkien joukossa.

Ajokilometrit ja ikä korreloivat hinaustarpeen kanssa

Hinattavaksi joutumisella on varsin selvä yhteys ajettuihin kilometreihin. Kun autolla ajetaan paljon, on hinauksenkin todennäköisyys suurempi.

– Tämä selittää osaltaan premium-merkkien valloittamia kärkisijoja, sillä ne ovat tyypillisesti paljon ajavien autoja. Lisäksi merkit ovat myös nuorten suosiossa, mikä osaltaan lisää myös todennäköisyyttä päätyä hinausasiakkaaksi, Jalonen lisää.

POP Vakuutuksen tilaston mukaan kuljettajan ikä korreloi hinaustarpeen kanssa käänteisesti: Mitä vanhempi kuski, sitä varmemmin autokin pääsee määränpäähänsä omin avuin.

Lähteet: POP Vakuutus, If

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja