Vähän kuin Tesla, mutta vähemmän mokia ja parempaa laatua? Peter yrittää välttää virheet, joita teki Model S:n kohdalla

4:16
Lucid Airissa jopa suuntavilkun naksutus voi olla matkustajille hämmentävä kokemus.

Kalifornialaisvalmistajan mukaan sen esikoismalli on maailman ensimmäinen luksusluokan sähköauto. Yhtiön nokkamies haluaa välttää kovimman kilpailijansa tekemät virheet, mikä on realistinen suunnitelma, sillä hän oli aikoinaan suunnittelemassa myös kyseistä kilpailevaa mallia.

Kaliforniassa majailevan sähköautomerkin menopelit käyvät kaupaksi kuin kuumille kiville – tuttua, eikö totta?

Nyt ei kuitenkaan ole kyse Teslasta, vaan niin ikään kalifornialaisesta Lucid Motorsista. Teslan haastajaksikin nimetty start-up kertoo sulkeneensa Lucid Air Dream -loistopainoksensa ennakkotilaussivuston. Syy? Loppuunmyyty.

Sähköautokuume on jälleen nousussa ja mikä mielenkiintoisinta, aivan Elon Muskin luotsaaman tienraivaajayrityksen takapihalla.

Tällä hetkellä Lucid Airin mielivät asiakas saa yhtiön verkkosivuilla kehotuksen liittyä odotusjonon jatkeeksi. Kaikki tarjolla olleet Dream-sarjan autot on jo varattu avarampiin autotalleihin.

Lucid on pitänyt loistopainoksen koon visusti omana tietonaan. Julkisuuteen vuotaneiden tietojen mukaan kyse olisi kuitenkin noin 500 auton erästä, InsideEV's-sivusto kertoo.

Katso alta video Lucid Airista.

1:28
Tältä näyttää Suomeenkin saapuva Lucid Air, joka pyrkii lyömään Teslalle luun kurkkuun.

Kassaan kilahtaa 85 miljoonaa taalaa

Air Dreamin hinnaksi on kerrottu 169 000 dollaria. Ensierän loppuunmyynti tarkoittaa samalla, että Lucidin tilille kilahtaa noin 85 miljoona dollaria eli 71 miljoonaa euroa.

Alun perin Air Dreamin asiakastoimitusten oli määrä alkaa jo kuluvalla vuosineljänneksellä. Toimitusten aloitusta siirrettiin kuitenkin kuluvan vuoden jälkipuoliskolle.

Syyksi on kerrottu laadunvarmistukseen liittyvät seikat. Lucid Motorsin toimitusjohtajan Peter Rawlinson antaa ymmärtää, että yhtiö ei aio toistaa Teslan aikanaan tekemiä virheitä.

Hänen mukaansa Tesla sai paljon anteeksi Model S:n kohdalla, ”koska sähköauton ajaminen on sen verran hauska kokemus, että laatuongelmat painetaan villaisella”.

Rawlinson epäilee, että vastaava ei enää tule toistumaan. Brittitaustainen insinööri tietää mistä puhuu, sillä hän johti Model S:n kehittänyttä suunnitteluryhmää.

Lucid pyrkii Airin kohdalla välttämään Model S:n virheet. Tämän vuoksi tuotannon aloitusta on siirretty muutamalla kuukaudella eteenpäin, jotta tuotannon laaduntarkkailun toimivuus kyetään varmistamaan.

Tällä hetkellä Air-mallisto käsittää kaikkiaan neljä eri versiota. Luksusversio Dreamin ohella tarjolla on Air Touring-, Grand Touring- ja Air Pure-mallit.

Nollasta sataan 2,5 sekunnissa

Lucid hehkuttaa autojensa yhdistävän luksustason sisätilat sporttiseen ajokokemukseen. Sanoille lienee myös jonkin verran katetta.

Sähköisen voimalinjan ohella auton herkkuihin kuuluvat muun muassa autonominen ohjattavuus sekä digitaalisten palveluiden liitettävyys. Nelivetosedanin sähkömoottoreiden kerrotaan tuottavan yhteensä tuhat hevosvoimaa.

Suorituskyvyn perusteella Airiin on saatu leivottua runsaasti Model S -mallin parhaita puolia. Air niittaa nollasta sataan 2,5 sekunnissa, mikä ennen Plaid-version esiinmarssia tiedettiin myös Model S:n huippukiihtyvyydeksi.

Airin toimintamatkaksi kerrotaan yhdellä latauksella 640 kilometriä, joidenkin lähteiden mukaan jopa moottoritienopeuksilla. Model S:n Long Range yltää yhdellä latauksella 650 kilometrin toimintamatkaan.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja