Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Kuvituskuva. AOP.
Kuvituskuva. AOP. AOP
Julkaistu 01.11.2019 05:55

Meri Remes

meri.remes@mtv.fi

Ilta-Sanomat uutisoi tällä viikolla, että Väestörekisterikeskus oli selvittänyt yksityishenkilöiden osoitetietojen oikeellisuutta puhelimitse. Soitot olivat saaneet jotkut vastaajat pohtimaan, onko kyseessä tietojen kalastelusoitto. MTV Uutiset kysyi Väestörekisterikeskukselta, mistä oikein oli kyse.

MTV Uutiset tavoitti Väestörekisterikeskuksen johtajan Timo Salovaaran kommentoimaan asiaa.

Salovaara vahvistaa sen, että he olivat tavoitelleet noin kahden viikon ajan yksityishenkilöitä puhelinsoittojen muodossa.

– Tässä oli kysymyksessä rekisteritietojen laadunvarmistus, eli selvitimme henkilöiden väestötietojärjestelmässä olevien asuinosoite- ja yhteystietojen oikeellisuutta. Kysyimme henkilöiltä, asuvatko he paikassa x eli siinä osoitteessa, minkä he olivat meille ilmoittaneet ja henkilön tuli vastata siihen kyllä tai ei, Salovaara selventää.

– Asuinosoite ja muut tutkimuksessa käsitellyt väestörekisteriin merkityt yhteystiedot eivät sinänsä ole arkaluontoisia tietoja, hän kommentoi.

Vanha kikka ei toimi enää

Väestörekisterikeskus on käyttänyt puhelinhaastatteluja Salovaaran mukaan säännöllisesti tutkimusmenetelmänään vuosina 1998-2012.

Nyt kuitenkin kävi selväksi se, ettei ennen toiminut menetelmä ole enää vuonna 2019 luotettava suomalaisten silmissä. 

– Saimme muutamia yksittäisiä palautteita siitä, että ihmiset epäilevät soittoja tietojen kalasteluiksi, Salovaara kuvaa.

Väestörekisterikeskus soitteli ihmisille hyvällä tarkoituksella – hanke jouduttiin keskeyttämään, kun vastaajat luulivat tietojenkalasteluksi: "Viranomainen ei voi enää vuonna 2019 toimia näin"


Ilta-Sanomien haastatteleman Samin kaltaisia henkilöitä, jotka eivät halua vastata Väestörekisterikeskuksen puhelinsoiton kysymyksiin, on ollut aiemmissa Väestörekisterikeskuksen tutkimuksissa esimerkiksi vuonna 2012 vain viisi prosenttia vastaajista.

Nopea päätös tutkimuksen keskeyttämisestä

Ilta-Sanomien uutisen myötä Väestörekisterikeskuksen piti tehdä nopea päätös menetelmän ja puhelinsoittojen jatkosta.

Siihen mennessä he olivat viikossa ehtineet tavoittaa noin 2000 yksityishenkilöä, mutta Ilta-Sanomille asiasta avautuneen Samin tarina sai soitot loppumaan lyhyeen.

– Teimme nopean päätöksen siitä, että viranomainen ei voi enää vuonna 2019 toimia luotettavasti tällä menetelmällä. Keskeytimme tutkimuksen kokonaan, Salovaara summaa.

Soittojen ongelma oli se, ettei yksityishenkilö voinut luotettavasti varmistua siitä, että soittaja on Väestörekisterikeskusta edustava tutkimushaastattelija. 

Arvioitteko ennen tutkimuksen aloittamista puhelinsoittojen toimivuutta ja luotettavuutta tiedonhankintamenetelmänä?

– Myönnän, ettemme tehneet riittävästi arviota sen suhteen. Siitä olemme syvästi pahoillamme, Salovaara sanoo.

Väestörekisterikeskus arvioi nyt, miten aikoo jatkaa keskeytyneen tutkimuksen toteuttamista. Puhelunsoittoja kyselytutkimuksen tiedonkeruutapana ei enää jatkossa käytetä.

Kansalaiset voivat sen nojalla olla varmoja jatkossa siitä, ettei puhelimeen saavu Väestörekisterikeskuksesta keskuksen tutkimuksiin liittyviä soittoja.

Video: Tietoturva on tärkeä teema - näin suojaat kodinkoneesi hakkerilta. 

7:29Suojaa kodinkoneesi hakkerilta

Lisää aiheesta:

Verohallinto ei vielä tiedä, kuinka monen luottotietoja on kysytty väärin perustein – näin tarkistat omat tietosiPostin käyttämä palvelu ilmoittaa keräävänsä käyttäjältä vuoden tilitiedot ja viittaa poliittiseen profilointiin – Postin mukaan kyseessä viestintämokaTurkulaisnainen sai kiristysviestin, vaikka ei koskaan aloittanut terapiaa Vastaamossa – nämä tiedot asiakkaasta voidaan tallentaa vain yhden puhelun aikanaSisäministeri Ohisalo Ylelle: Avainministerit koolle tietomurron takia – Vastaamo: Järjestelmään on todennäköisesti tunkeuduttu jo 2018Tietomurron kohteeksi joutunut Psykoterapiakeskus Vastaamo ei kerro tietoturvansa aiemmasta tilasta: "Nyt on turvallista asioida"Terapiaklinikalta satoja tuhansia potilastiedoin kiristävä nettirikollinen kertoo MTV Uutisille ymmärtävänsä teon seuraukset: "Toimiamme ei voi puolustaa"
TietoturvaKyselytYhteiskuntaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tietoturva
  • 30.10.19:57
    Pankit

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija

  • 30.10.15:57
    Danske Bank

    Huijaukset liikaa – Danske Bank pohtii Turvatili-nimen vaihtamista

  • 28.10.11:54
    Aktia Pankki

    Aktialle liki miljoonan euron rapsut – laiminlöi tietoturvallisuuden

  • 26.10.22:49
    Ruotsi

    Ruotsin kantaverkkoyhtiö tietomurron kohteena – hakkeriryhmä uhkaa julkaista dataa

  • 16.10.16:38
    Kymenlaakso

    Työntekijän epäillään tarkastelleen luvatta lähes 600 ihmisen terveystietoja