Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Verkosta ostettujen tuotteiden palautukset kuormittavat ympäristöä – pelkkä kuva voi riittää hyvitykseen

1:49Nettiostoksia palautetaan ahkerasti
Julkaistu 02.07.2016 21:12
Toimittajan kuva

Elli-Alina Hiilamo

elli-alina.hiilamo@mtv.fi

ElliAlina

Verkkokaupassa tehtyjä ostoksia, erityisesti vaatteita, palautetaan ahkerasti. Ilmainen palautus on kilpailuvaltti verkkokaupoille ja joissakin tapauksissa palautettua tuotetta ei edes tarvitse postittaa, vaan pelkkä kuva riittää hyvityksen saamiseen. Palautuskulttuuriin liittyy kuitenkin lieveilmiöitä.

Tilaa nyt, päätä kotona, palauttaminen on ilmaista. Näin mainostaa moni verkkokauppajätti. Vaikka kaksi vuotta sitten voimaan astuneen EU-direktiivin myötä verkkokaupat voisivat periä maksua tuotteidensa palauttamisesta, harva verkkokauppan sitä tekee. 

Kaupan liiton digiasiantuntija ja Verkkokauppaliiton toiminnanjohtaja Oula Järvinen kertoo, että palautuskustannukset vaihtelee valtavasti toimialoittain. Vaatteiden kohdalla ilmainen palautusoikeus keskeinen markkinointikeinona.

Jos tuote on edullinen, ei verkkokauppa aina vaadi tuotteen konkreettista palauttamista, Järvinen kertoo. Hän tietää tällaisen tapauksen esimerkiksi kiinalaisesta Wish-verkkokaupasta.

– Käytännössä jotkut verkkokaupat toimivat niin, että jos tuotteen haluaa palauttaa siitä voi ottaa vain valokuvan ja he sitten palauttavat rahan ja asiakas saa pitää tuotteen. Tätä tapahtuu yleensä silloin, jos tuote tulee vaikkapa Kiinasta, josta on ilmeisesti halpa lähettää tänne ja täältä Kiinan lähettäminen taas on aika kallista. Se on edullisempaa palauttaa sitten pelkät rahat, Järvinen toteaa.

Viallisen tuotteen kohdalla tämä käytäntö on yleinen myös Suomessa, erityisesti jos tuotteen postimaksut ovat korkeat.

Verkkokaupalla on lieveilmiöitä

Palvelujen ja kaupan professori Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulusta kertoo, että palautusprosenteissa on suurta vaihtelua. Hänen mukaansa verkkokaupassa ostetuista vaatteista jopa 40-50 prosenttia palautetaan. Syyt ovat luonnollisia: Jos vaate ei sovi, sitä ei tule käytettyä. Mutta ilmaiset palautuskäytännöt ruokkivat myös opportunisista käyttätymistä.

Hannu Saarijärvi

– Aikaisemmat tutkimukset ovat kuvanneet, että vaatteita ostetaan esimerkiksi vain viikonlopuksi ja sitten palautetaan seuraavana maanantaina, Saarijärvi kertoo.

Ilmaiset palautuskäytännöt ohjavat myös ylimääräiseen tilaamiseen ja näin palautusprosenttien kasvamiseen.

– Ja se on tietenkin taloudellinen, mutta yhä enemmän myös ympäristö- ja kulutuseettinen kysymys.Tälläkin hetkellä maalla, merellä ja ilmassa liikkuu miljardien eurojen arvosta tavaraa ja jos se ei sitten päädy kulutukseen vaan palautuu käyttämättömänä niin se on suuri ympärisökuorma, joka siitä syntyy.

Saarijärven mukaan verkkokauppaostamiseen liittyvät käytännöt vakiintuvat lähivuosina. Hän painottaa, että sen tähden on tärkeää keskustella ilmaisten palautuskäytäntöjen ulottuvuuksista ja hankkia tarkempaa tutkimustietoa siitä, millaista kuormaa ihmisten tekemistä palautuksista syntyy.

Lisää aiheesta:

Nuorten yrittäjien suosimassa dropshippingissä piilee ongelmiaValitukset suoratoimitukseen erikoistuneista verkkokaupoista nousussa – näin tunnistat dropshipping-huijauksenOnko epäkuntoisten tuotteiden tuhoaminen vastuullista vuonna 2022? "Työtä todella riittää" – XXL:n viilletyt tuotteet löytänyt Heli sai henkilökunnalta hyytävän vastauksenVaatteiden palauttaminen muuttui maksulliseksi näissä suomalaisissa vaatefirmoissa – "Ihmiset käyttävät kotiaan sovituskoppina ja halusimme hillitä sitä"Pohjoismaat nostivat Kiinan maksamia postikustannuksia, päätös hillitsi Kiinasta tilaamisen kasvua Suomessa – Suomeen tulee myös muuntohuumeita, tuoteväärennöksiä ja tainnuttimiaSarjapalauttajat tulevat verkkokaupoille kalliiksi – jokainen palautettu tuote tarkastettava
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 21:16
    Kotimaa

    Huolestuttava ilmiö leviää Kaustisen kirjastossa

  • 20:42
    Räjähdykset

    Turvallisuusasiantuntija Joroisten räjähdyksestä: Olisi voinut käydä paljon pahemmin

  • 19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • 19:03
    Sää

    Markus Mäntykannas kommentoi kylmää käännettä: Suomi jakautuu kahtia

  • 14:18
    Sää

    Harmautta et pääse pakoon: Joonas Koskela kertoo, miten sateinen syyssää koettelee Suomea