Kuvat XXL:n tuhoamista retkeilyvarusteista jätelavalla nostattivat palautevyöryn: Näin toimitusjohtaja kommentoi – "Meillä on sopimuksia, joissa on vaatimuksia"

Urheilukauppaketju XXL:n toiminta reklamaatiotuotteiden kanssa Turussa herätti varsinaisen porun. MTV Uutiset kysyi XXL:n toimitusjohtaja Pasi Lämpsältä, miten tässä näin pääsi käymään.

Turussa kauppakeskus Skanssin pihassa olleelle jätelavalle päätyi tuhansien eurojen arvosta XXL:n urheilu- ja retkeilytavaraa. Näin pääsi käymään yhtiön mukaan virheellisen kommunikaation vuoksi.

"Virheellisen kommunikaation vuoksi jätelavalle on päätynyt myös noin 20 kappaletta käyttökelvottomaksi luokiteltuja reklamaatiotuotteita, jotka normaalisti hävitetään oman tavanomaisen jätehuoltomme puitteissa", XXL:n tiedotteessa sanotaan.

XXL:n toimitusjohtaja Pasi Lämpsä ei osannut kommentoida sitä, että mistä kommunikaatiovirhe johtui.

– En tiedä. En ole ollut silloin tavaratalossa paikalla, Lämpsä sanoo.

XXL:llä kertoo, että yrityksellä on yhtenäinen Suomen 17:aa tavarataloa koskeva menettelytapa- ja ohjeistus palautuksille ja reklamaatioille.

"Jos tuote ei ole käyttö- tai myyntikelpoinen (toisin sanoen rikki), pyrimme mahdollisuuksien mukaan korjaamaan tuotteen käyttö- tai myyntikelpoiseksi. Tuotteiden poisheittäminen on toimintaohjeemme viimeinen vaihtoehto. Tuhoamme tuotteet, jos viallisen tuotteen käyttäminen voi aiheuttaa vaaratilanteen tai tavarantoimittajasopimuksemme niin vaatii. Päätökset tuotteiden poisheittämisestä ja/tai tuhoamisesta tehdään olemassa olevien toimintaohjeiden raameissa: aika ajoin virhearvioita voi joka tapauksessa tapahtua”, tiedotteessa kerrotaan."

Miksei tuotteita korjattu?

Kysyimme Lämpsältä, että miksi reklamaatiotuotteet oli kuitenkin tuhottu viiltämällä sen sijaan, että ne olisi korjattu.

– Kuten tiedotteessa kerroin, meidän toimintarutiiniemme ja tavarantoimittajasopimustemme mukaisesti meillä tuotteet sitten tuhotaan ennen kuin ne hävitetään.

Kysyimme vielä uudelleen, että miksi tuotteet pitää tuhota.

– Meillä on tavarantoimittajasopimuksia, joissa on vaatimuksia. Meillä on tuotteita, kuten kajakkeja, jotka voivat saattaa käyttäjänsä rikkinäisenä vaaratilanteeseen, Lämpsä vastaa.

Lämpsä ei antanut selvennystä sille, että miksi esimerkiksi makuupusseja tai kenkiä on tuhottu tai, että aiheuttavatko ne vaaratilanteen käyttäjälleen. Lämpsä ei esittänyt perusteluita myöskään poisheitettyjen tavaroiden korjaamispyrkimyksille.

– Päätökset tuhoamisesta tekee tosiaan henkilökunta niissä raameissa, mitkä olemme antaneet... en osaa kommentoida. Virhearvioita voi tapahtua.

"Skanssin tapauksen aikaansaaman keskustelun myötä jokaisen Suomen XXL-tavaratalon henkilökunta läpikäy ja kertaa toimintaohjeemme tuotepalautusten ja reklamaatioiden osalta, jotta pystymme jatkossa välttämään virheitä ja väärinkäsityksiä."

Tiedotteessa sanotaan myös, että XXL pyrkii parantamaan jatkuvasti toimintamallejaan- ja tapojaan. 

Verkkosivuillaan yritys kertoo olevansa Euroopan vihrein urheiluketju. 


Lue myös:

    Uusimmat