Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Tomi Natri/All Over Press
Julkaistu 16.06.2022 15:14
Toimittajan kuva

Joonas Mustonen

joonas.mustonen@mtv.fi

Urheilukauppaketju XXL:n toiminta reklamaatiotuotteiden kanssa Turussa herätti varsinaisen porun. MTV Uutiset kysyi XXL:n toimitusjohtaja Pasi Lämpsältä, miten tässä näin pääsi käymään.

Turussa kauppakeskus Skanssin pihassa olleelle jätelavalle päätyi tuhansien eurojen arvosta XXL:n urheilu- ja retkeilytavaraa. Näin pääsi käymään yhtiön mukaan virheellisen kommunikaation vuoksi.

"Virheellisen kommunikaation vuoksi jätelavalle on päätynyt myös noin 20 kappaletta käyttökelvottomaksi luokiteltuja reklamaatiotuotteita, jotka normaalisti hävitetään oman tavanomaisen jätehuoltomme puitteissa", XXL:n tiedotteessa sanotaan.

XXL:n toimitusjohtaja Pasi Lämpsä ei osannut kommentoida sitä, että mistä kommunikaatiovirhe johtui.

– En tiedä. En ole ollut silloin tavaratalossa paikalla, Lämpsä sanoo.

XXL:llä kertoo, että yrityksellä on yhtenäinen Suomen 17:aa tavarataloa koskeva menettelytapa- ja ohjeistus palautuksille ja reklamaatioille.

"Jos tuote ei ole käyttö- tai myyntikelpoinen (toisin sanoen rikki), pyrimme mahdollisuuksien mukaan korjaamaan tuotteen käyttö- tai myyntikelpoiseksi. Tuotteiden poisheittäminen on toimintaohjeemme viimeinen vaihtoehto. Tuhoamme tuotteet, jos viallisen tuotteen käyttäminen voi aiheuttaa vaaratilanteen tai tavarantoimittajasopimuksemme niin vaatii. Päätökset tuotteiden poisheittämisestä ja/tai tuhoamisesta tehdään olemassa olevien toimintaohjeiden raameissa: aika ajoin virhearvioita voi joka tapauksessa tapahtua”, tiedotteessa kerrotaan."

Miksei tuotteita korjattu?

Kysyimme Lämpsältä, että miksi reklamaatiotuotteet oli kuitenkin tuhottu viiltämällä sen sijaan, että ne olisi korjattu.

Kuvat XXL:n tuhoamista retkeilyvarusteista jätelavalla nostattivat palautevyöryn: Näin toimitusjohtaja kommentoi – "Meillä on sopimuksia, joissa on vaatimuksia"

– Kuten tiedotteessa kerroin, meidän toimintarutiiniemme ja tavarantoimittajasopimustemme mukaisesti meillä tuotteet sitten tuhotaan ennen kuin ne hävitetään.

Kysyimme vielä uudelleen, että miksi tuotteet pitää tuhota.

– Meillä on tavarantoimittajasopimuksia, joissa on vaatimuksia. Meillä on tuotteita, kuten kajakkeja, jotka voivat saattaa käyttäjänsä rikkinäisenä vaaratilanteeseen, Lämpsä vastaa.

Lämpsä ei antanut selvennystä sille, että miksi esimerkiksi makuupusseja tai kenkiä on tuhottu tai, että aiheuttavatko ne vaaratilanteen käyttäjälleen. Lämpsä ei esittänyt perusteluita myöskään poisheitettyjen tavaroiden korjaamispyrkimyksille.

– Päätökset tuhoamisesta tekee tosiaan henkilökunta niissä raameissa, mitkä olemme antaneet... en osaa kommentoida. Virhearvioita voi tapahtua.

"Skanssin tapauksen aikaansaaman keskustelun myötä jokaisen Suomen XXL-tavaratalon henkilökunta läpikäy ja kertaa toimintaohjeemme tuotepalautusten ja reklamaatioiden osalta, jotta pystymme jatkossa välttämään virheitä ja väärinkäsityksiä."

Tiedotteessa sanotaan myös, että XXL pyrkii parantamaan jatkuvasti toimintamallejaan- ja tapojaan. 

Verkkosivuillaan yritys kertoo olevansa Euroopan vihrein urheiluketju. 

Lisää aiheesta:

Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyynVoi kuvotus, mitä Emma löysi nuudeleistaan – ruokahalu meni täysinNäin Mustin ja Mirrin johto kommentoi MTV:lle vaarallista koiranruokatapausta – HS: Joissain tapauksissa koira jouduttu lopettamaanOnko epäkuntoisten tuotteiden tuhoaminen vastuullista vuonna 2022? "Työtä todella riittää" – XXL:n viilletyt tuotteet löytänyt Heli sai henkilökunnalta hyytävän vastauksenGigantti poisti myymälästä ostettavien tuotteidensa palautusoikeuden koronakriisin ajaksi: "Uskomme, että tämä on oikea toimenpide haastavassa tilanteessa"Pertti löysi Lidlin margariinipaketista ikävän yllätyksen: "Haluan varoittaa muita" – näin vastaa Lidl
KauppaYmpäristöRahaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kauppa
  • 12.12.21:46
    Joulu

    Joulumarkkinat kiinnostavat ympäri Suomen – kaikki myyjät eivät mahdu mukaan

  • 12.12.18:06
    Kiina

    Näin Temun tavaravyöryä yritetään suitsia: Pakettimaksu

  • 8.12.22:25
    Joulu

    Pakettiruuhka pahimmillaan – uusi temutusvaroitus tullilta: "Ei ole ihan tervettä se"

  • 28.11.06:02
    Talous

    Paradoksi: Tänään kannustetaan ostamaan ja olemaan ostamatta

  • 11.11.06:16
    Talous

    Idän juna meni: Nämä maat ovat Suomen tulevaisuuden kauppakumppanit