Urheilukauppaketju XXL:n toiminta reklamaatiotuotteiden kanssa Turussa herätti varsinaisen porun. MTV Uutiset kysyi XXL:n toimitusjohtaja Pasi Lämpsältä, miten tässä näin pääsi käymään.
Turussa kauppakeskus Skanssin pihassa olleelle jätelavalle päätyi tuhansien eurojen arvosta XXL:n urheilu- ja retkeilytavaraa. Näin pääsi käymään yhtiön mukaan virheellisen kommunikaation vuoksi.
"Virheellisen kommunikaation vuoksi jätelavalle on päätynyt myös noin 20 kappaletta käyttökelvottomaksi luokiteltuja reklamaatiotuotteita, jotka normaalisti hävitetään oman tavanomaisen jätehuoltomme puitteissa", XXL:n tiedotteessa sanotaan.
XXL:n toimitusjohtaja Pasi Lämpsä ei osannut kommentoida sitä, että mistä kommunikaatiovirhe johtui.
– En tiedä. En ole ollut silloin tavaratalossa paikalla, Lämpsä sanoo.
XXL:llä kertoo, että yrityksellä on yhtenäinen Suomen 17:aa tavarataloa koskeva menettelytapa- ja ohjeistus palautuksille ja reklamaatioille.
"Jos tuote ei ole käyttö- tai myyntikelpoinen (toisin sanoen rikki), pyrimme mahdollisuuksien mukaan korjaamaan tuotteen käyttö- tai myyntikelpoiseksi. Tuotteiden poisheittäminen on toimintaohjeemme viimeinen vaihtoehto. Tuhoamme tuotteet, jos viallisen tuotteen käyttäminen voi aiheuttaa vaaratilanteen tai tavarantoimittajasopimuksemme niin vaatii. Päätökset tuotteiden poisheittämisestä ja/tai tuhoamisesta tehdään olemassa olevien toimintaohjeiden raameissa: aika ajoin virhearvioita voi joka tapauksessa tapahtua”, tiedotteessa kerrotaan."
Miksei tuotteita korjattu?
Kysyimme Lämpsältä, että miksi reklamaatiotuotteet oli kuitenkin tuhottu viiltämällä sen sijaan, että ne olisi korjattu.

