Uusi rajoituskeino kaupalliselle sähköpostille

Yhdysvaltain suoramarkkinointiliitto DMA on julkistanut sähköpostin rajoittamispalvelun (e-MPS), joka tarjoaa mahdollisuuden välttyä tilaamattomilta sähköpostiviesteiltä. Samalla yrityksille tulee mahdollisuus poistaa kiinnostumattomat sähköpostiosoitteistoistaan.

Työtä vai mainoskatkoja?

Sähköpostin rajoittamispalvelu vaatii rekisteröitymisen, jonka jälkeen kuluttaja tai yritys lakkaa saamasta tilaamatonta sähköpostia. Ilmoittautumisen jälkeen sähköpostitse tulee kaupallisia viestejä vain niiltä tahoilta, joihin kuluttaja tai yritys on jo suhteessa.

Kaikki Yhdysvaltain suoramarkkinointiliiton DMA:n jäsenyritykset ovat sitoutuneita käyttämään palvelua. Lisäksi Australian, Belgian, Kanadan, Suomen, Iso-Britannian, Irlannin, Hollannin ja Uuden-Seelannin kansalliset suoramarkkinointiliitot ovat oma-aloitteisesti mukana toiminnassa. E-MPS:n avulla myös suomalaisilla on siis mahdollisuus kieltää tilaamattomien sähköpostien lähettäminen osoitteeseensa.

Rekisteröityminen e-MPS -listalle tapahtuu osoitteessa http://www.e-mps.org. Rekisteröitymissivulla on mahdollisuus ilmoittaa kolme sähköpostiosoitetta, joihin ei haluta vastaanottaa viestejä. Tämän jälkeen valitaan halutaanko kieltää yritysten välinen markkinointi, kuluttajille suunnattu markkinointi vai molemmat.

Ilmoittamalla koko domain-osoitteensa yritykset voivat huolehtia siitä, että työntekijät eivät saa työsähköpostiinsa markkinointia. Rekisteröidyttyään lähettäjä saa sähköpostivahvistuksen, johon tulee vastata. Näin eliminoidaan kiusantekomielessä tehdyt rekisteröinnit.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat