Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiesitkö? Euroviisujen pääsponsori on israelilainen kosmetiikkajätti: "Se on EBUn liiketoimintaa"

Sponsoreiden tuotemerkit ovat hyvin näkyvillä euroviisuissa.
Sponsoreiden tuotemerkit ovat hyvin näkyvillä euroviisuissa.Lehtikuva
Julkaistu 07.05.2024 18:32
Toimittajan kuva
Juuso Kääriäinen

juuso.kaariainen@mtv.fi

Euroopan yleisradiounionin laulukilpailu Euroviisut rahoitetaan osittain myös kaupallisten yhteistyökumppaneiden sponsorisopimuksilla. Tämän vuoden pääsponsorina on israelilainen kauneudenhoitotuotteisiin erikoistunut yhtiö Moroccanoil.

Yleisradion luovien sisältöjen ja median johtaja Ville Vilén sanoo, ettei Ylellä ole mielipidettä Euroopan yleisradiounionin (EBU) hankkimiin sponsoreihin Euroviisuissa.

– Euroviisut on iso kansainvälinen juttu, ja se myydään satoihin maihin. Olemme tässä tapauksessa ikään kuin ohjelman ostaja, kuten isoissa urheilukilpailuissa.

Viime vuonna viisuilla oli EBUn mukaan yhteensä 162 miljoonaa katsojaa. Suomessa finaalilähetystä seurasi 2,8 miljoonaa ihmistä.

Euroviisujen niin sanottuna pääsponsorina (englanniksi presenting partner) on israelilainen kauneudenhoitotuotteisiin erikoistunut Moroccanoil. Yhtiön logo ollut näkyvillä esimerkiksi lopputulosten yhteydessä sosiaalisen median julkaisuissa. Yhtiön tunnusväri on turkoosi.

Moroccanoil on ollut pääsponsorina vuodesta 2020 lähtien.

Kilpailun virallinen viihdeyhteistyökumppani on sosiaalisen median alusta TikTok, joka on myös ollut säännöllisesti esillä mediassa tietoturvariskiensä vuoksi. Esimerkiksi Yhdysvalloissa suunnitellaan kiinalaisomisteisen palvelun kieltämistä, EU on väläyttänyt ja .

samaa
kokoomuskansanedustajat vaativat vastaavaa Suomessa

Vilén korostaa, että sponsorisopimukset ovat EBUn liiketoimintaa ja että Yle ei saa tehdä sponsorointisopimuksia.

– Nämä ovat erityistapauksia, että lähetyksen yhteydessä näkyy pääsponsoreita.

Sponsoreiden näkyminen on Vilénin mukaan tällaisissa tapauksissa yleisradiolain mukaista, koska Yle ei saa niistä rahaa.

Israelin sulkemista pois Euroviisuista on vaadittu Israelin Gazan kaistalla käymän sodan vuoksi. Yle tiedotti jo helmikuussa, että se kunnioittaa EBUn päätöstä siitä, mitkä TV-yhtiöt osallistuvat Euroviisuihin.

– Keskustelimme EBUn ja monien kollegamaiden, erityisesti Pohjoismaiden, kanssa. Teimme yhdessä päätöksen, että menemme EBUn ehdoilla EBUn järjestämään kilpailuun.

Viisi suurinta maata maksavat enemmän kuin muut

Euroviisut järjestävä Euroopan yleisradiounioni EBU koostuu 113 organisaatiosta, jotka sijaitsevat 56 eri maassa. Malmön Euroviisu-sivujen mukaan yleisradiot maksavat osallistumismaksuina yhteensä 6,2 miljoonaa euroa kilpailun järjestämistä varten.

Tosin maksuosuuksia tasataan solidaarisuusperiaatteen mukaisesti niin, että suuremmat yhtiöt maksavat enemmän. Suurimmat rahoittajamaat ovat Ranska, Saksa, Italia, Espanja ja Iso-Britannia.

Isäntämaan yhtiön kustannukset vaihtelevat 10–20 miljoonan euron välillä.

Lue myös: Euroviisuihin isoja muutoksia – suurille maille lisää näkyvyyttä

Lisää aiheesta:

EBU: Israelin valtio maksoi mainoskampanjan, jonka päämääränä oli kalastaa ääniä EuroviisuissaMikä on ennennäkemättömän ryöpytyksen kohteeksi joutunut Euroviisuista tuttu EBU?Vetoomus nousi otsikoihin maailmalla: Suomalaiset musiikkialan ammattilaiset vaativat Yleä boikotoimaan Euroviisuja, mikäli Israel saa kilpaillaEBU: Israel mukana Euroviisuissa – näin Yle-pomo kommentoi boikottivaatimuksiaEuroviisuilla on hintansa – kisat maksavat suomalaisille veronmaksajille ainakin 100 000 euroaTel Avivin euroviisujen ympärillä on riittänyt kuohuntaa
EuroviisutYleTikTokKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Euroviisut
  • 21.10.21:01
    Urho Kekkonen

    Arja Saijonmaa avoimena suhteestaan presidentti Kekkoseen – tällainen oli ensitapaaminen

  • 19.10.10:52
    Goldielocks

    Puolison työ vei Goldielocksin Pariisiin: "Ihana tilanne urallani"

  • 18.10.14:35
    KAJ

    KAJ tekee pian syksyn ainoan ja kaikkien aikojen suurimman konserttinsa – tätä on luvassa

  • 17.10.14:56
    Nylon Beat

    Nylon Beat, HIM, Eppu Normaali – mitkä nimet täyttäisivät Olympiastadionin tulevina kesinä? Katso asiantuntijoiden arviot

  • 14.10.09:15
    Käärijä

    Käärijä mukana supertähden kappaleella – kisuttelee myös viisukansaa: "200 000 tykkäystä ja menen…"