Euroopan yleisradiounionin laulukilpailu Euroviisut rahoitetaan osittain myös kaupallisten yhteistyökumppaneiden sponsorisopimuksilla. Tämän vuoden pääsponsorina on israelilainen kauneudenhoitotuotteisiin erikoistunut yhtiö Moroccanoil.
Yleisradion luovien sisältöjen ja median johtaja Ville Vilén sanoo, ettei Ylellä ole mielipidettä Euroopan yleisradiounionin (EBU) hankkimiin sponsoreihin Euroviisuissa.
– Euroviisut on iso kansainvälinen juttu, ja se myydään satoihin maihin. Olemme tässä tapauksessa ikään kuin ohjelman ostaja, kuten isoissa urheilukilpailuissa.
Viime vuonna viisuilla oli EBUn mukaan yhteensä 162 miljoonaa katsojaa. Suomessa finaalilähetystä seurasi 2,8 miljoonaa ihmistä.
Euroviisujen niin sanottuna pääsponsorina (englanniksi presenting partner) on israelilainen kauneudenhoitotuotteisiin erikoistunut Moroccanoil. Yhtiön logo ollut näkyvillä esimerkiksi lopputulosten yhteydessä sosiaalisen median julkaisuissa. Yhtiön tunnusväri on turkoosi.
Moroccanoil on ollut pääsponsorina vuodesta 2020 lähtien.
Kilpailun virallinen viihdeyhteistyökumppani on sosiaalisen median alusta TikTok, joka on myös ollut säännöllisesti esillä mediassa tietoturvariskiensä vuoksi. Esimerkiksi Yhdysvalloissa suunnitellaan kiinalaisomisteisen palvelun kieltämistä, EU on väläyttänyt ja .

