YIT:stä kerrotaan, että kahden vuoden ilmaisilla vastikkeilla haetaan vauhtia hyytyneeseen asuntokauppaan. Ekonomistin mukaan kampanjatarjoukset ovat rakennusliikkeille edullisempi keino kuin suora hintojen laskeminen.
Uudisasuntojen kauppa käy nyt heikosti jopa Helsingin kantakaupungissa. Tämä näkyy esimerkiksi maaliskuun lopussa Töölöntulliin valmistuneessa 52 asunnon kerrostalossa.
Kesäkuun alussa vain kaksi asunnoista oli myyty.
Viereisissä taloissa kauppa on käynyt hieman paremmin, mutta rakennusyhtiö YIT:ssä on herätty hiljaiseen markkinatilanteeseen poikkeuksellisella tavalla. Yhtiöllä on käynnissä kampanja, jossa se lupaa maksaa asunnonostajan kaikki vastikekulut ensimmäiseltä kahdelta vuodelta.
Tarjoukseen sisältyy hoitovastike, pääomavastike ja mahdollinen tonttivuokravastike. Ensin kampanja rajattiin vain pieniin asuntoihin, mutta nyt sen piirissä on valtaosa uudistuotannosta.
YIT:stä kerrotaan, että kampanjalla haetaan vauhtia hyytyneeseen asuntokauppaan, ja ainakin alustavat tulokset ovat lupaavia.
— Ollaan saatu aikaan keskusteluja ja kauppaneuvotteluja asiakkaiden kanssa, sanoo asumisen palveluiden johtaja Pekka Helin.
Asuntokaupassa alakuloiset tunnelmat
YIT:n poikkeuksellinen kampanja kertoo siitä, kuinka vaikeassa tilanteessa rakennusalan yritykset ovat juuri tällä hetkellä. Huhtikuussa myytiin uusia asuntoja 70 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

