Vapaaehtoisvoimin toimivat tutkijalautakunnat tutkivat joka ikisen kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden. Tutkijakonkari on nähnyt, kuinka turvavyöpakko ja autojen kehittynyt turvatekniikka ovat vähentäneet liikennekuolemia, mutta tekniset edistysaskeleet eivät ole muuttaneet useimpien onnettomuuksien perimmäistä syytä.
Liikenneturvallisuus on vuosikymmenten varrella parantunut merkittävästi, mutta Suomen hallituksen tavoitteeseen – nolla liikennekuolemaa vuoteen 2050 mennessä – on vielä paljon matkaa. Tätä nykyä Suomen tieliikenteessä menehtyy hieman yli 200 ihmistä vuosittain.
Ajat olivat hyvin toisenlaiset vuonna 1972, jolloin ajoneuvokatsastaja Kalevi Laine nimitettiin Pohjanmaan alueen liikenneonnettomuuksien tutkimuslautakuntaan. Tuolloin henkensä menetti tien päällä vuosittain yli tuhat suomalaista.
Laine kertoo Onnettomuustietoinstituutti OTI:n tiedotteessa omasta työstään tutkijalautakunnassa, jonka tehtävänä on hankkia perusteellista tietoa onnettomuuksien syistä ja taustalla vaikuttaneista tekijöistä.
Lue myös: Suomessa on tutkittu vapaaehtoisvoimin yli 15 000 kuolonkolaria – toiminnan alkuvuodet olivat synkät
"Esson baarissa on usein ne suurimmat asiantuntijat"
Laine on ollut mukana 50 vuoden aikana noin 800 kuolemaan johtaneen onnettomuuden tutkinnassa. Moni asia on vuosien saatossa mennyt parempaan päin.
– 1970-luvulla autoihin tuli turvavyöt ja niiden käyttöpakko. Lisäksi talvirenkaat tulivat pakollisiksi, ja se kaikki on parantanut oleellisesti liikenneturvallisuutta. Myös autojen korirakenteeseen on tullut turvallisuutta tuovia muutoksia.
Laineen mukaan ehdottomasti suurin kehitys on tapahtunut nimenomaan autoissa.
– Jos voisin johonkin asiaan vaikuttaa, niin se olisi autokannan uudistaminen. On selviö, että uudet autot ovat turvallisempia. Mutta aika harvoin autosta löytyy syy onnettomuuteen, suurin syy on selkänojan ja ratin välissä, Laine painottaa.
