Vakavat liikenneonnettomuudet ovat harvinaisia, mutta koskettavat tapahtuessaan useita ihmisiä ja eri osapuolia. Skalin toimitusjohtajan mukaan Suomen tulee pyrkiä liikenneturvallisuudessa nollavisioon.
Suomessa on tapahtunut kaksi vakavaa liikenneonnettomuutta lyhyen ajan sisällä. Perjantaina Espoossa sattuneessa onnettomuudessa 9-vuotias tyttö kuoli jäätyään kuorma-auton alle. Eilen Tampereen keskustassa vanhempi jalankulkija jäi kääntymässä olleen kuorma-auton alle suojatiellä ja kuoli.
Liikenneturvan ennakkotietojen mukaan tieliikenteessä kuoli viime vuonna yli 200 henkilöä.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtosen mukaan jokainen tapaus on liikaa.
– Haluan koko kuljetusalan puolesta esittää osanottomme menehtyneiden lähiomaisille. Näitä tapauksia ei saisi olla lainkaan. Suomen tulisi sitoutua liikenneturvallisuudessa nollavisioon, joka tarkoittaa, että tavoittelemme aikaa, jossa elämme ilman liikennekuolemia.
Lehtonen kuitenkin myöntää, että vakavien tapausten vähentämisessä on haasteita.
– Kun on kyse raskaasta liikenteestä, kuorma-autosta ja sen kohtaamisista kevyen liikenteen kanssa eli vaikka jalankulkijan kanssa, ongelmana on näkyvyys hytistä. Se on haaste ennen kaikkea autoteollisuudelle. Kaluston tulisi olla sellaista, joka pystyy vähentämään inhimillisen erehdyksen ja varoittamaan auton lähiympäristöstä, jos katseella ei pystytä näkemään, mitä ympärillä tapahtuu.
MTV Uutiset tutustui näkyvyyteen kuorma-auton kuljettajan silmin - katso alla pysäyttävä video:
3:07